Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på landzonetilladelse til 48 meter høj telemast i kystnærhedszone

Dato

9. marts 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Nyborg Kommunes landzonetilladelse til opsætning af en telemast

Sagen omhandler en landzonetilladelse givet af Nyborg Kommune den 22. september 2021 til opførelse af en 48 meter høj gittermast og en teknikkabine. Tilladelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening.

Ejendommens beliggenhed og planforhold

Ejendommen er en landbrugsejendom beliggende i landzone og inden for kystnærhedszonen, cirka 350 meter fra kysten. Den ligger i et område udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde og grænser op til et større sammenhængende landskabsområde, der skal friholdes for større tekniske anlæg.

Ansøgningens baggrund

Ansøger, et teleselskab, begrundede behovet for masten med dårlig mobildækning og kundehenvendelser på strækningen mellem Nyborg og Kerteminde. Kommunen lagde i sin afgørelse vægt på, at selskabet havde et dækningskrav fra staten. Senere oplyste selskabet dog, at der ikke var et specifikt dækningskrav for det pågældende område. Kommunen fastholdt alligevel sin tilladelse med henvisning til den generelle samfundsmæssige interesse i forbedret mobildækning og mastens placering i tilknytning til eksisterende bebyggelse.

Klagen

Klageren anførte, at masten ville være skæmmende for landskabet, at den var unødvendig, og at den burde placeres længere inde i landet. Der blev også påpeget mangler i afgørelsen vedrørende vilkår om farve og refleksion samt fraværet af en visualisering af mastens påvirkning.

Planklagenævnet ændrer Nyborg Kommunes afgørelse til et afslag, hvilket betyder, at landzonetilladelsen til telemasten ikke længere er gyldig.

Retsgrundlag for afgørelsen

Nævnet fastslår, at opførelse af den ansøgte telemast kræver landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1, da den ikke er omfattet af undtagelserne i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 9 eller nr. 17.

Vurdering af kystnærhed og landskabelige værdier

I henhold til Planlovens § 5 a, stk. 1 og § 35, stk. 3, skal kystnærhedszonen friholdes for bebyggelse, der ikke er kystafhængig. De landskabelige hensyn vejer særligt tungt i disse områder. Planklagenævnet vurderer, at den ansøgte mast skal placeres i et område med betydelige landskabelige værdier tæt på kysten og op ad et udpeget værdifuldt landskabsområde.

Afvejning af interesser

Nævnet anerkender den samfundsmæssige interesse i forbedret mobildækning, men finder, at denne interesse i den konkrete sag ikke vejer tungere end hensynet til at beskytte de væsentlige landskabelige værdier. Selvom der ikke er andre høje strukturer i nærheden, og masten placeres ved eksisterende bygninger, er dette ikke tilstrækkeligt til at opveje den negative påvirkning af landskabet. På denne baggrund omgør nævnet kommunens tilladelse til et afslag.

Lignende afgørelser