Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om afslag på genoptagelse af sag vedrørende miljøtilladelse til husdyrbrug
Dato
11. januar 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Afslag på anmodning om genoptagelse af sag om miljøtilladelse til et kvægbrug i Lemvig
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) stadfæstede den 4. maj 2021 Lemvig Kommunes miljøtilladelse af 2. maj 2018 til et kvægbrug på [A1], 7660 Bækmarksbro. Tilladelsen, der var meddelt i medfør af Husdyrbrugloven § 16 b, indebar en overgang til regulering efter stipladsmodellen uden bygningsmæssige ændringer eller udvidelser af dyreholdet.
En omboende anmodede den 13. oktober 2021 MFKN om at genoptage klagesagen. Anmodningen var begrundet i flere forhold, herunder påstande om urigtige faktiske forhold og fejl i nævnets afgørelse.
Anmodningens hovedpunkter
Anmoderen fremførte, at MFKN's afgørelse var baseret på urigtige faktiske forhold, idet nævnet angiveligt havde overset, at nærmeste staldbygning havde halvåbne ydervægge. Desuden blev det anført, at vurderingen af 50 %-reglen var foretaget på et forkert grundlag, da afstanden til ejendommen på [A2] var opmålt fra midten af staldanlægget.
Det blev også påpeget, at et vilkår om udegående dyr fra en tidligere miljøgodkendelse ikke var overholdt, hvilket ifølge anmoderen medførte, at beregningerne i både den tidligere godkendelse og den nuværende miljøtilladelse byggede på urigtige forudsætninger. Dette skulle have resulteret i en større forurening end antaget. Anmoderen mente desuden, at der ikke var hjemmel til at opgøre produktionsarealet i § 16 b-tilladelsen uden hensyn til det tidligere vilkår om udegående dyr.
Endelig anførte anmoderen, at vilkår i miljøtilladelsen om forebyggelse af lugtgener ikke overholdtes, og at kravet om anvendelse af BAT ikke var overholdt. Derudover oplevede anmoderen støjgener fra husdyrbruget og mente, at vurderingen af støjforholdene i miljøtilladelsen var utilstrækkelig, og at vilkår om støjgrænser ikke overholdtes.
Lemvig Kommunes oprindelige afgørelse
Lemvig Kommune havde i sin miljøtilladelse af 2. maj 2018 konstateret, at lugtgenekriteriet var overholdt til nærmeste byzonegrænse og enkeltbolig uden landbrugspligt, men ikke til nærmeste beboelse i samlet bebyggelse ([A2]). Kommunen anvendte derfor 50 %-reglen, idet den vægtede gennemsnitsafstand var mere end 50 % af geneafstanden. Kommunen vurderede, at den ansøgte tilladelse ikke ville medføre et ændret eller forøget lugtbidrag, da driften fortsatte uændret i et eksisterende staldanlæg, dog uden vilkår om udegående dyr eller begrænsninger i antal, alder eller vægt af kvægholdet.
Miljø- og Fødevareklagenævnets tidligere afgørelse
MFKN stadfæstede den 4. maj 2021 Lemvig Kommunes afgørelse med en enkelt ændring. Nævnet prøvede det fastlagte produktionsareal, overholdelsen af BAT-kravet og lugtgener, herunder anvendelsen af 50 %-reglen. Nævnet var enig med Lemvig Kommune i, at vilkåret om udegående dyr i den tidligere godkendelse ikke indskrænkede produktionsretten i det eksisterende staldanlæg. MFKN fandt, at BAT-kravet var overholdt, og at Lemvig Kommunes beregninger for lugtgener og anvendelsen af 50 %-reglen i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 33 var korrekte, især da der var tale om eksisterende staldbygninger og uændrede produktionsarealer.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) afslog anmodningen om at genoptage behandlingen af klagesagen.
Begrundelse for afslag på genoptagelse
MFKN fandt, at der med anmodningen om genoptagelse ikke var påvist fejl ved nævnets tidligere sagsbehandling, nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning for sagens resultat, eller nye retlige forhold, der kunne begrunde en genoptagelse. Nævnet lagde vægt på, at forhold omkring staldbygningens konstruktion var kendt på afgørelsestidspunktet og indgik i nævnets overvejelser.
Anmodningens punkter vedrørende anvendelsen af 50 %-reglen, opgørelsen af produktionsarealet og overholdelsen af BAT-kravet var allerede behandlet i nævnets afgørelse af 4. maj 2021. Nævnet bemærkede i den forbindelse, at den vægtede gennemsnitsafstand i henhold til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, pkt. B, beregnes fra centrum af staldafsnittene.
Forhold vedrørende støj fra driften af husdyrbruget blev vurderet som nye klagepunkter og argumenter, ikke nye faktiske oplysninger, og ville ikke med sandsynlighed have ændret sagens resultat. MFKN understregede, at en eventuel manglende overholdelse af vilkår i miljøtilladelsen, herunder støj og rengøring, er et tilsynsanliggende for Lemvig Kommune i henhold til Husdyrbrugloven kapitel 5. Tilsynsanliggender kan ikke påklages til MFKN, jf. Husdyrbrugloven § 48, stk. 2. Klager over kommunens tilsynspligt skal indbringes for Ankestyrelsen i henhold til Kommunestyrelsesloven.
Afgørelsens endelighed
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Husdyrbrugloven § 90. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser