Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Ry Kommunes afgørelse om at pålægge tilslutningspligt til fjernvarme for visse typer af ny bebyggelse inden for Ry Kraftvarmeværks forsyningsområde. Klageren, der ejer en ejendom på 1.600 m², som senere blev en del af et større landbrug, følte sig uretfærdigt behandlet og mente, at deres retssikkerhed var krænket, da de tidligere havde fravalgt frivillig tilslutning.

Kommunens projekt for tilslutningspligt

Ry Kommune vedtog den 12. november 2002 et projekt, der pålagde tilslutningspligt for følgende typer af ny bebyggelse:

  • Bebyggelse på nyudstykkede selvstændige matrikulære ejendomme.
  • Bebyggelse på allerede udstykkede, men ubebyggede, selvstændige ejendomme.
  • Erhvervsejendomme, der ombygges til boligformål.

Kommunen specificerede, at projektet omfattede ejendomme med et grundareal på mindst 1.400 m², da disse ifølge planlovgivningen kan udstykkes. Klagerens ejendom var omfattet af denne afgrænsning.

Klagerens anbringender

Klageren argumenterede for, at de burde fritages for tilslutningspligten, da de havde modtaget modstridende oplysninger fra kommunen, og at mange af de berørte grunde i praksis ikke kunne udstykkes. Desuden mente klageren, at kommunen kunne have valgt en mindre indgribende løsning, såsom en tinglyst fraskrivelse af retten til at udstykke. Kommunen afviste klagerens anmodning med den begrundelse, at tilslutningspligten kun ville blive aktuel, hvis der skete en udstykning fra den oprindelige ejendom på 1.600 m².

Energiklagenævnet stadfæstede Ry Kommunes afgørelse af 22. november 2002.

Nævnets begrundelse

Nævnet fandt, at Ry Kommune havde fulgt de gældende regler for pålæg af tilslutningspligt for ny bebyggelse. Kommunen har i henhold til Bekendtgørelse om tilslutningspligt mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 8 ret til at vedtage projekter, der indebærer tilslutningspligt.

Proceduren var fulgt korrekt, idet projektforslaget havde været i høring hos de berørte grundejere, og kommunen var forpligtet til at tinglyse beslutningen på de berørte ejendomme i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutningspligt mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 4. Nævnet forudsatte, at denne tinglysning var sket eller ville ske.

Der blev ikke fundet særlige omstændigheder i sagen, som kunne begrunde en fritagelse fra tilslutningspligten efter Bekendtgørelse om tilslutningspligt mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17.

Energiklagenævnet henledte dog kommunens opmærksomhed på, at for erhvervsejendomme, der ombygges til boliger, kræves det, at der etableres et nyt selvstændigt opvarmningssystem, for at reglerne om tilslutningspligt for "ny bebyggelse" kan anvendes.

Lignende afgørelser