Stadfæstelse af afgørelse om offentligt tilsyn ved mistanke om IHN-smitte i fiskesø
Dato
30. august 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Dyresundhed og –velfærd
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse i sag om offentligt tilsyn som følge af mistanke om smitte
Fødevarestyrelsen traf den 1. juni 2021 afgørelse om at sætte en fiskesø under offentligt tilsyn. Baggrunden var mistanke om smitte med Infektiøs hæmatopoietisk nekrose (IHN), da en smittet besætning havde leveret fisk til fiskesøen. Afgørelsen blev truffet i medfør af Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2020/689 af 17. december 2019 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/429 for så vidt angår regler om overvågning, udryddelsesprogrammer og status som sygdomsfri for visse listeopførte og nye sygdomme og Lov om hold af dyr § 30.
De pålagte restriktioner indebar forbud mod indsættelse af dyr eller animalske produkter i virksomheden samt forbud mod flytning af dyr, animalske produkter og udstyr uden Fødevarestyrelsens tilladelse. Virksomheden skulle desuden isolere mistænkte dyr og informere relevante personer.
Klagerens indvendinger
Virksomhedens ejer påklagede afgørelsen den 22. juni 2021 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at Fødevarestyrelsens retningslinjer løbende havde ændret sig, og at de pålagte restriktioner de facto umuliggjorde drift af fiskesøen, da fiskeudstyr samt døde og levende fisk ikke måtte bringes til og fra søen.
Klager fremhævede, at virksomheden ikke er en producerende besætning, men en fiskesø til konsumfiskeri. Klager påpegede desuden, at det er tilladt at fiske med eget udstyr i åer i Jyllands restriktionszoner, hvis udstyret desinficeres, og mente, at lignende praksis burde være mulig for fiskesøer. Klager ventede fortsat på prøveudtagning for at afklare smittestatus.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 15. juli 2021. Styrelsen fastholdt, at foranstaltningerne stadig tillod drift af fiskesøen, eksempelvis gennem "catch and release"-fiskeri, forudsat at virksomheden stillede udstyr til rådighed, som ikke måtte fjernes fra stedet. Fødevarestyrelsen vurderede, at restriktionerne var nødvendige for at forhindre smittespredning af IHN.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens afgørelse af 1. juni 2021 om offentligt tilsyn som følge af mistanke om smitte med Infektiøs hæmatopoietisk nekrose (IHN). Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Nævnet traf afgørelse efter Lov om hold af dyr § 66, stk. 5 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Nævnets vurdering af lovgrundlaget
Nævnet begrænsede sin prøvelse til de påklagede restriktioner vedrørende indsættelse og flytning af dyr og udstyr. Nævnet vurderede indledningsvist, at IHN er omfattet af Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2020/689 af 17. december 2019 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/429 for så vidt angår regler om overvågning, udryddelsesprogrammer og status som sygdomsfri for visse listeopførte og nye sygdomme, del II, kapitel 3, herunder artikel 55, jf. artikel 49, stk. 1, litra a. IHN er desuden opført på liste 4 i bilag 1 i Bekendtgørelse om lister over smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr og anmeldepligt af sygdommene, som omfatter sygdomme med produktionsmæssig betydning, jf. Lov om hold af dyr § 25.
Påbudte restriktioner
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at afgørelsen om offentligt tilsyn var korrekt i henhold til Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2020/689 af 17. december 2019 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/429 for så vidt angår regler om overvågning, udryddelsesprogrammer og status som sygdomsfri for visse listeopførte og nye sygdomme, artikel 55, stk. 2, litra a-d. Bestemmelsen fastslår, at den kompetente myndighed skal forbyde indsættelse af dyr eller animalske produkter, påbyde isolation af enheder, forbyde flytning af dyr og animalske produkter samt forbyde flytning af udstyr, foder og animalske biprodukter, medmindre der er givet tilladelse.
Nævnet konstaterede, at Fødevarestyrelsen ikke havde givet tilladelse til at fravige disse forbud, og klager kunne derfor ikke undtages fra foranstaltningerne.
Betydning af virksomhedens art
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at det ikke havde indflydelse på de pålagte restriktioner, at klagers besætning var ikke-producerende, eller at restriktionerne i praksis ville medføre lukning af virksomheden. Bestemmelsen i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2020/689 af 17. december 2019 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/429 for så vidt angår regler om overvågning, udryddelsesprogrammer og status som sygdomsfri for visse listeopførte og nye sygdomme, artikel 55, stk. 2, kræver pålæggelse af restriktioner, så snart en besætning mistænkes for smitte, uanset besætningens art eller dens mulighed for at opretholde drift.
Lignende afgørelser