Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende opgørelse af økologiprocent for økologisk spisemærke
Dato
21. september 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om det økologiske spisemærke i Slagelse Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler en virksomheds klage over en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen vedrørende manglende opgørelse af økologiprocenten for det økologiske spisemærke bronze. Fødevarestyrelsen konstaterede under et kontrolbesøg den 10. maj 2021, at virksomhedens seneste regnskab for økologiprocenten var fra november 2020, hvilket overskred kravet om opgørelse minimum hver tredje måned i henhold til Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift § 10, stk. 3.
Virksomheden påklagede indskærpelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 20. maj 2021. Klageren anførte, at Slagelse Kommune udfærdiger økologiregnskabet, og at en ny medarbejder grundet sygdom havde glemt at fremsende opgørelsen. Virksomheden klagede desuden over, at indskærpelsen medførte to gebyrbelagte, opfølgende kontroller og tab af elitesmiley.
Fødevarestyrelsen fastholdt indskærpelsen og præciserede, at opgørelsen af økologiprocenten minimum skal foretages hver tredje måned. Styrelsen henviste til Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 1, stk. 5 for de lovbestemte opfølgende kontroller og Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 3, stk. 2 vedrørende bortfald af elitesmiley ved anmærkninger. Styrelsen understregede, at det er virksomhedens eget ansvar at kunne fremvise den nødvendige dokumentation, uanset om regnskabet føres eksternt.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 10. maj 2021, dog med en præcisering af indskærpelsens ordlyd. Nævnet ændrede ordlyden til: ”Opgørelsen af økologiprocenten til brug for det økologiske spisemærke skal foretages minimum en gang hver tredje måned.”
Nævnets begrundelse
Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt kravet i Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift § 10, stk. 3, da der var gået mere end tre måneder siden den seneste opgørelse i november 2020 til kontrolbesøget i maj 2021. Virksomhedens oplysning om manglende udførelse af regnskab i den efterfølgende periode understøttede dette.
Konsekvenser af indskærpelsen
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at tab af elitesmiley er en direkte konsekvens af en indskærpelse, jf. Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 3, stk. 2. Ligeledes er opfølgende kontrol lovbestemt, når der er givet en indskærpelse, jf. Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 1, stk. 5, og gebyropkrævning for disse kontroller er ligeledes lovbestemt i henhold til Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 38, stk. 2.
Virksomhedens ansvar
Nævnet fastslog, at det forhold, at økologiregnskabet udføres eksternt, ikke fritager virksomheden for ansvar. Det er virksomhedens ledelse, der bærer ansvaret for at overholde fødevarelovgivningen, herunder reglerne for opgørelse af økologiprocenten, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 artikel 17, stk. 1.
Lignende afgørelser