Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afvisning af klage vedrørende terrænregulering i Svendborg Kommune

Dato

3. december 2021

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afvisning af klage over Svendborg Kommunes afgørelser vedrørende et etageboligområde

Sagen omhandler en klage over Svendborg Kommunes indirekte afgørelse af 29. april 2020, hvor kommunen vurderede, at opførelsen af 74 boliger, et fælleshus og 6 cykelskure på [A1], 5700 Svendborg, var i overensstemmelse med den gældende lokalplan. Klagen blev indgivet af en nabo og vedrørte primært terrænreguleringen på ejendommen.

Baggrund for byggeriet og lokalplanen

Svendborg Kommune vedtog den 18. december 2018 lokalplan nr. 634, som omfatter et etageboligområde ved Søkildevej i Svendborg. Den 29. april 2020 meddelte kommunen byggetilladelse til det ansøgte projekt. Klagen blev indgivet den 9. maj 2021, med supplerende bemærkninger i juni og juli 2021.

Klagerens anbringender om terrænregulering

Klageren anførte, at kommunen ulovligt havde tilladt bygherren at hæve terrænet 1,5-2 meter lige op til klagerens skel. Det blev også fremført, at byggeriet var opført på et sandpudefundament, hvilket medførte en hævning på 1,5 meter i forhold til udgravning, og at dette overskred genegrænsen. Planklagenævnet forstod klagen som en indsigelse mod den konkrete terrænregulering i forhold til lokalplanen, ikke som en klage over selve lokalplanens vedtagelse.

Kommunens tilsyn og igangværende arbejde

Kommunen oplyste, at byggeansøgningen ikke indeholdt en ansøgning om terrænregulering. Byggeriet blev påbegyndt den 1. oktober 2020, og ved et tilsyn den 2. december 2020 blev det konstateret, at terrænreguleringen var påbegyndt. Kommunen havde i den forbindelse bedt bygherren om at ændre terrænregulering, der var udført nærmere end 1,5 meter fra skel. Kommunen oplyste desuden, at terrænarbejderne var af midlertidig karakter og forventedes reguleret i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser ved byggeriets afslutning.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da nævnet ikke fandt, at kommunen havde truffet en endelig afgørelse efter planloven vedrørende den konkrete terrænregulering. En kommunes afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 kan påklages til Planklagenævnet, men det forudsætter en truffet afgørelse.

Manglende endelig afgørelse om terrænregulering

Selvom byggetilladelsen af 29. april 2020 blev forstået som en afgørelse om, at projektet var i overensstemmelse med lokalplanen, var der ikke truffet en konkret vurdering af den endelige terrænregulerings overensstemmelse med planloven eller lokalplanen. Dette skyldtes, at terrænarbejdet var igangværende og endnu ikke færdigmeldt. Da der ikke forelå en endelig afgørelse om terrænreguleringen, havde Planklagenævnet ikke kompetence til at behandle klagen.

Mulighed for fremtidig klage og tilsynspligt

Planklagenævnet bemærkede, at såfremt kommunen senere – ved byggeriets afslutning og færdigmelding – træffer afgørelse om, at forholdet er i overensstemmelse med lokalplanen, vil dette kunne påklages til nævnet for så vidt angår retlige spørgsmål. Nævnet understregede desuden, at kommunerne fører tilsyn efter Planloven § 51, stk. 1 og skal foranledige ulovlige forhold lovliggjort, jf. Planloven § 51, stk. 3. Planklagenævnet kan dog ikke tage stilling til klager over selve udøvelsen af tilsynspligten, herunder kommunens tilrettelæggelse, prioritering af tilsynsopgaver, sagsbehandlingstid eller fastsatte tidsfrister.

Afsluttende bemærkninger

Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt.

Lignende afgørelser