Ophævelse af afgørelse om ikke at meddele påbud om undersøgelse og oprensning af jordforurening
Dato
30. august 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Jordforureningsloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om ikke at meddele påbud om undersøgelse og oprensning
Lovreferencer
Sagen omhandler en jordforurening på matr.nr. [Matrikelnummer 1], [Adresse 1], 4330 Hvalsø, som klager overtog den 9. marts 2018. Kort efter overtagelsen observerede klager nedgravet bygge- og anlægsaffald på ejendommen, hvilket førte til en orienterende miljøundersøgelse udført af et rådgivende ingeniørfirma (Rådgiver) på vegne af den tidligere grundejer.
Indledende Undersøgelser og Fund
Den første rapport fra februar 2019 identificerede fire primære områder med forurening:
- Område 1 (vandhul): Indeholdt fyldjord med mursten, malede plader (PCB- og tungmetalholdig maling) og metal.
- Område 2 (ridebane): Bundsikret med byggematerialer fra en nedrevet stald/lade, herunder glaserede fliser med asbestholdigt klæb, gasbeton med maling (PCB og tungmetaller), fibercement og terrazzogulv.
- Område 3 (køreområde): Bundsikret med stabilgrus og byggematerialer, herunder betonrester, mursten og glaserede flisestykker med asbestholdigt klæb. Der blev også påvist kulbrinter og PAH’er i jordprøver.
- Område 4 (have): Indeholdt mursten og eternitfragmenter (asbestholdige) fra en nedbrændt tag.
Der blev ikke påvist forurening i overfladejorden, men byggeaffaldet blev klassificeret som forurenet eller farligt affald på grund af indhold af PCB, tungmetaller og asbest. Rådgiver vurderede, at det ofte ikke var muligt at frasortere det forurenede materiale fra jorden.
Kommunens Inddragelse og Yderligere Undersøgelser
Lejre Kommune blev orienteret i maj 2019. Efter et møde i juni 2019, hvor klager mistænkte yderligere deponeret affald, blev Rådgiver pålagt at udarbejde en handlingsplan for afgrænsende miljøundersøgelser. Da dette ikke skete, varslede kommunen et undersøgelsespåbud til den tidligere grundejer. Den 12. december 2019 meddelte Lejre Kommune påbud til den tidligere grundejer om at undersøge og afgrænse forureningen samt foreslå oprensning i henhold til Jordforureningsloven § 40 og Jordforureningsloven § 41.
En revideret undersøgelse fra februar 2020 udvidede de undersøgte områder og bekræftede fund af asbest, PCB, tungmetaller og kulbrinter. Rådgiver vurderede, at der samlet set var 2.300 m³ affald (ca. 4.200 tons) i de undersøgte områder. Risikovurderingen pegede på risiko for resuspension af asbestfibre ved gravearbejde, arealanvendelsesmæssig risiko fra tungmetaller og kulbrinter ved følsom anvendelse (f.eks. køkkenhave), og potentiel arealanvendelsesmæssig risiko fra PCB. Der var også en vurdering af risiko for udvaskning af PCB til vandmiljøet fra område 1.
Lejre Kommunes Afgørelse
Lejre Kommune traf den 15. februar 2021 afgørelse om ikke at meddele påbud om yderligere undersøgelse eller oprensning. Kommunen vurderede, at den konstaterede forurening ikke udgjorde et miljø- eller sundhedsmæssigt problem, og at en oprensning derfor ikke ville være proportional. Kommunen anerkendte jordforurening med tjærekomponenter, bly og olie i områderne 1, 3 og 8, men vurderede, at udbredelsen var begrænset, og at forureningsniveauerne svarede til lettere forurenet jord. Forurenet byggeaffald med PCB, bly og asbest blev også anerkendt i områderne 1, 2, 3, 4 og 5, men kommunen mente, at mængden og koncentrationen var begrænset og ikke udgjorde et problem. Særligt for område 4 vurderede kommunen, at asbesten stammede fra en brand i 1990 og ikke var deponeret forurenet affald.
Nye Oplysninger under Sagsbehandlingen
Under Miljø- og Fødevareklagenævnets behandling af sagen oplyste den tidligere grundejers advokat, at klager havde modtaget erstatning via en landsretsdom, og at klager derfor ikke længere havde retlig interesse i sagen. Lejre Kommune fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at der var tale om jord med indslag af forurenet byggeaffald, og at en delvis oprensning allerede var foretaget. Kommunen mente, at yderligere oprensning ville indebære fjernelse af uforurenede materialer. Region Sjælland vurderede desuden, at byggeaffaldet i område 1 kunne frasorteres og derfor ikke skulle betragtes som en del af jordmediet. Kommunen og Region Sjælland vurderede, at diffus påvirkning med asbestholdigt materiale ikke udgjorde en risiko, og at der ikke eksisterede et jordkvalitetskriterie for asbest.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har behandlet klagen over Lejre Kommunes afgørelse om ikke at meddele påbud om undersøgelse og oprensning af jordforureningen. Nævnet har begrænset sin prøvelse til spørgsmålet om, hvorvidt Lejre Kommunes oplysning af sagen har været tilstrækkelig i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.
MFKN afviste den tidligere grundejers advokats argument om, at klager ikke længere havde retlig interesse i sagen som følge af en landsretsdom. Nævnet fastslog, at klageberettigelse efter jordforureningsloven afhænger af en individuel, væsentlig interesse i sagens udfald, hvilket fortsat var tilfældet for ejendommens nuværende ejere. Landsrettens dom vedrørte erstatningsansvar og indskrænkede ikke nævnets prøvelse af kommunens afgørelse.
Utilstrækkeligt Oplyst Grundlag
MFKN var ikke enig med Lejre Kommune i, at der forelå tilstrækkelige oplysninger til at afslutte sagen. Nævnet lagde vægt på, at den konstaterede forurening ikke var tilstrækkeligt afgrænset, og at det ikke kunne afvises, at der fandtes yderligere forurenede lokaliteter på ejendommen. Dette betød, at der ikke var et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere mængden af forurenet jord og placeringen af farligt, forurenet og uforurenet affald.
Nævnet påpegede specifikke mangler i Rådgiverens rapporter:
- Utilstrækkelig redegørelse for visuel undersøgelse og afgrænsning af forureningen.
- Manglende detaljer om placering og dybde af jord- og materialeprøver.
- Utilstrækkelig begrundelse for, hvorfor de enkelte graverender kunne danne grundlag for den endelige afgrænsning.
Mangelfuld Risikovurdering
MFKN vurderede desuden, at der ikke var tilvejebragt et tilstrækkeligt grundlag for at konkludere, at forureningen kunne efterlades uden miljø- og sundhedsmæssig risiko. Nævnet fremhævede, at asbestholdige materialer i overfladen udgjorde en risiko for resuspension ved påvirkning af vind, vejr og almindelig aktivitet, ikke kun ved gravearbejde.
Derudover var det usikkert, om knust asfalt i område 8 (hestefold) kunne flytte sig tættere på den Miljøbeskyttelsesloven § 3-beskyttede sø, hvilket kunne udgøre en risiko for søen fra højtkogende kulbrinter og PAH-forbindelser. Endelig var der i område 1 kun analyseret ét stykke plade med maling, og få gravninger var foretaget, hvilket betød, at et højere indhold af PCB ikke kunne udelukkes, og dermed kunne PCB potentielt udgøre et miljø- eller sundhedsmæssigt problem.
Afgørelse
På baggrund af de mangelfulde oplysninger ophæver Miljø- og Fødevareklagenævnet Lejre Kommunes afgørelse af 15. februar 2021 om ikke at meddele påbud om undersøgelse og oprensning af jordforureningen. Sagen hjemvises til fornyet behandling, så kommunen kan tilvejebringe et tilstrækkeligt grundlag og herefter træffe en ny afgørelse i henhold til Jordforureningsloven og eventuelt Miljøbeskyttelsesloven. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Eventuel retssag skal anlægges inden 12 måneder, jf. Jordforureningsloven § 87, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser