Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om bagerbod/café i strid med Lokalplan nr. 253, Måle, Kerteminde Kommune

Dato

4. juli 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Kerteminde Kommunes afgørelse om, at bagerbod/café på [A1

Kerteminde Kommune traf den 17. marts 2021 afgørelse om, at en bagerbod/café på en ejendom i Kerteminde var i overensstemmelse med lokalplan nr. 253, Måle en landsby på Hindsholm. Kommunen vurderede desuden, at et vilkår fastsat i en landzonetilladelse af 10. april 2017 var overholdt. En række beboere i området klagede over afgørelsen til Planklagenævnet. Sagen omhandlede primært spørgsmål om, hvorvidt forholdet var umiddelbart tilladt efter lokalplanen, om kommunen havde hjemmel til at dispensere fra lokalplanen, og om et vilkår i landzonetilladelsen kunne håndhæves. Planklagenævnet kunne ikke behandle klagepunkter vedrørende manglende alkoholbevilling, udendørsservering, hensigtsmæssighed eller byggelovgivningen, da disse ikke faldt inden for nævnets kompetence efter planloven. Kommunen fører tilsyn efter Planloven § 51, stk. 1 og Planloven § 51, stk. 2 med overholdelse af lokalplaner og vilkår i tilladelser. Klagerne anførte, at bagerboden/caféen var i strid med lokalplanens formålsbestemmelse i § 1 og anvendelsesbestemmelsen i § 3.2, især med hensyn til genevirkning og parkering på egen grund. Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 253, som i § 1 fastsætter overordnede formål om at sikre et velfungerende landsbymiljø, og i § 3.2 fastlægger, at erhverv kan etableres under forudsætning af, at virksomheden kan indpasses uden genevirkning for omgivelserne, og at parkering kan ske på egen grund. I 2017 havde kommunen givet landzonetilladelse til ændret anvendelse af eksisterende bygninger til bageri, butik, café og lager samt etablering af parkeringspladser. Tilladelsen indeholdt et vilkår om, at kundeparkering ikke måtte foregå langs vejen eller på andres ejendom, og at der skulle henvises til lovlig parkering.

Planklagenævnet behandlede klagen over Kerteminde Kommunes afgørelse. Nævnet har kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Kommunens e-mail af 17. marts 2021 blev anset for en tilsynsafgørelse efter planloven.

Umiddelbart tilladt eller krav om dispensation

Bestemmelser i en lokalplan er bindende over for borgerne, jf. Planloven § 18. Planklagenævnet vurderede, at lokalplanens formålsbestemmelse i § 1 alene fastsætter overordnede målsætninger og ikke kan håndhæves som en bindende bestemmelse for konkrete forhold. Forholdet blev derfor fundet umiddelbart tilladt efter lokalplanens § 1.

I forhold til lokalplanens § 3.2 om anvendelse, fandt nævnet, at betingelsen om, at virksomheden kan indpasses "uden genevirkning for omgivelserne", ikke var tilstrækkelig klar og præcis til at kunne håndhæves. Derimod fandt nævnet, at betingelsen om, at "parkering kan ske på egen grund", var klar og præcis. Da kommunen selv havde oplyst, at parkering til tider ikke havde kunnet ske på egen grund, fandt Planklagenævnet, at dette var i strid med lokalplanens § 3.2. Nævnet ophævede derfor den del af kommunens afgørelse, der omhandlede bagerbodens/caféens overensstemmelse med lokalplanens § 3.2.

Mulighed for at give dispensation

En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, jf. Planloven § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 2. Planklagenævnet vurderede, at en dispensation fra lokalplanens § 3.2 ville være i strid med planens principper, da anvendelsen ikke lå meget tæt på den umiddelbart tilladte anvendelse. En retlig lovliggørelse forudsætter derfor tilvejebringelse af en ny lokalplan.

Vilkår om parkering i landzonetilladelse

Kommunen kan stille vilkår i en landzonetilladelse, jf. Planloven § 55. Planklagenævnet fandt, at vilkåret i landzonetilladelsen af 10. april 2017 om, at der skulle "henvises til lovlig parkering", ikke havde en sådan karakter, at det kunne håndhæves. Derfor kunne parkering i strid med dette vilkår ikke håndhæves efter planloven.

Afsluttende afgørelse

Planklagenævnet ophævede den del af Kerteminde Kommunes afgørelse af 17. marts 2021, der vedrørte, at bagerboden/caféen var i overensstemmelse med § 3.2 i lokalplan nr. 253. Nævnet kunne ikke give medhold i den øvrige del af klagen. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.

Lignende afgørelser