Stadfæstelse af nedsættelse af landbrugsstøtte grundet overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav ved salg af æg fra salmonella-mistænkt besætning
Dato
21. december 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Krydsoverensstemmelse
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse om støttenedsættelse efter reglerne om krydsoverensstemmelse
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag om nedsættelse af landbrugsstøtte for 2020. Sagen vedrører en klager, hvis landbrugsstøtte blev nedsat med 20 % af Landbrugsstyrelsen som følge af overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav 2.21, delkrav 4. Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse § 3, Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse § 4, stk. 2, og bilag 1, punkt 2.21, jf. Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1 og Lov om Landdistriktsfonden § 11 a, stk. 1.
Baggrund for sagen
Den 17. februar 2020 modtog klager et tilsynsbrev fra Fødevarestyrelsen, der informerede om fund af salmonellabakterier i sokkeprøver fra klagers besætning. Dette førte til mistanke om salmonella i hus 1 og medførte, at besætningen blev sat under offentligt tilsyn. Som en konsekvens heraf skulle æg fra besætningen varmebehandles. Klager oplyste, at salg af æg ville stoppe, men besætningen af høns ville blive beholdt.
Kontrol og afgørelse
Fødevarestyrelsen gennemførte den 3. august 2020 et fysisk kontrolbesøg, hvor det blev konstateret, at klager i perioden marts til juni 2020 havde afsat over 15.000 æg til en køber, der ikke var en engrosvirksomhed autoriseret til at fremstille varmebehandlede ægprodukter. Landbrugsstyrelsen foretog den 3. september 2020 en administrativ kontrol og konstaterede overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav 2.21, delkrav 4, idet klager havde solgt æg i strid med Fødevarestyrelsens salgsforbud af 17. februar 2020.
Landbrugsstyrelsen traf den 28. oktober 2020 afgørelse om at nedsætte klagers landbrugsstøtte for 2020 med 20 %. Styrelsen begrundede dette med, at klager havde afsat æg i strid med salgsforbuddet og ikke havde efterkommet de afhjælpende foranstaltninger. Overtrædelsen blev anset for forsætlig og et førstegangstilfælde.
Klagerens anbringender
Klager påklagede afgørelsen den 10. november 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at Landbrugsstyrelsen ikke kunne stille diagnosen salmonella baseret på én sokkeprøve. Klager mente, at to efterfølgende negative sokkeprøver, taget med fire måneders mellemrum, berettigede genoptagelse af salget i god tro. Klager fremhævede desuden, at ingen havde lidt skade, og at straffen var urimelig, samt at klager ikke havde markedsført farlige fødevarer. Klager oplyste også, at Fødevarestyrelsen havde afvist at tage en ny sokkeprøve.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 28. oktober 2020 om nedsættelse af klagers landbrugsstøtte for 2020 med 20 %. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Nævnets prøvelse og bemærkninger
Nævnet begrænsede sin prøvelse til forvaltningslovens begrundelseskrav, overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav 2.21, delkrav 4, og nedsættelse af landbrugsstøtten, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.
Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse ikke opfyldte Forvaltningslovens § 22 og Forvaltningslovens § 24, stk. 1 om begrundelseskravet, da hjemlen for overtrædelsen ikke var entydigt og specifikt henvist til. Dog blev begrundelsesmanglen ikke anset for konkret væsentlig for sagens resultat.
Overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at klager havde overtrådt krydsoverensstemmelseskrav 2.21, delkrav 4, jf. Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse § 3 og bilag 1, punkt 2.21. Dette skyldtes, at klager havde solgt æg fra en besætning under offentligt tilsyn til andre end engrosvirksomheder autoriseret til at fremstille varmebehandlede ægprodukter, hvilket er i strid med Bekendtgørelse om bekæmpelse af salmonella i konsumægsproducerende høns og opdræt hertil § 17, nr. 4. Nævnet lagde vægt på, at det offentlige tilsyn kun kan ophæves af Fødevarestyrelsen, jf. Bekendtgørelse om bekæmpelse af salmonella i konsumægsproducerende høns og opdræt hertil § 29, stk. 1, og at dette ikke var sket på salgstidspunktet. Klagerens selvstændigt indhentede negative sokkeprøver eller forsøg på at få Fødevarestyrelsen til at foretage en ny prøve kunne ikke ændre dette.
Nævnet vurderede, at det ikke er en betingelse for overtrædelsen, at nogen konkret har lidt skade. Pligten til at træffe passende foranstaltninger ved underretning om problemer følger af bilag 1, del A, II, punkt 6, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004, hvis hovedformål er at opnå et højt forbrugerbeskyttelsesniveau. Klagerens salg af æg udgjorde en risiko for fødevaresikkerheden.
Nedsættelse af landbrugsstøtten
Nævnet vurderede, at den samlede karakter for overtrædelsen skulle fastsættes til 11.
Kriterie | Karakter | Begrundelse |
---|---|---|
Alvor | 4 | Salg af ikke-varmebehandlede æg fra en salmonellamistænkt besætning udgjorde en væsentlig risiko for fødevaresikkerheden, i strid med formålet om forbrugerbeskyttelse, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 38, stk. 3. |
Omfang | 3 | Overtrædelsen var begrænset til egen bedrift (én besætning), men klager afsatte over 15.000 æg, hvilket er en omfangsrig mængde, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 38, stk. 2. |
Varighed | 4 | Klager afsatte æg i en langvarig periode fra marts til juni 2020, hvilket medførte langvarige virkninger, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 38, stk. 4. |
Nævnet vurderede, at klagers overtrædelse var forsætlig. Klager var informeret om reglerne og indskrænkningerne via Fødevarestyrelsens tilsynsbrev af 17. februar 2020. Klager havde i hvert fald accepteret muligheden for, at afsætningen af æg kunne medføre overtrædelse af krydsoverensstemmelseskravet, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 40.
Nedsættelsen af landbrugsstøtten blev fastsat til 20 %, hvilket er hovedreglen for forsætlige overtrædelser, jf. Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse § 4, stk. 2 og Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 40, første afsnit. Nævnet fandt ikke grundlag for at fravige denne procentsats, da der ikke var tale om gentagelse af manglende overholdelse, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 38, stk. 1.
Lignende afgørelser