Stadfæstelse af landzonetilladelse til opførelse af gyllebeholder
Dato
3. november 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Thisted Kommunes landzonetilladelse til opførelse af en gyllebeholder
Thisted Kommune meddelte den 30. oktober 2020 landzonetilladelse til opførelse af en gyllebeholder med konisk bund på 2.500 m³ på ejendommen A1, 7752 Snedsted, matr.nr. F1. Ejendommen er en landbrugsejendom på ca. 84,3 ha beliggende i landzone. Gyllebeholderen, der med den koniske bund vil opnå en samlet volumen på 2.680 m³, skal opføres i betonelementer med en maksimal højde på 4 meter og en diameter på 28,12 meter. Den skal være uden overdækning, men forsynes med et tæt flydelag. Placeringen er ca. 367 meter fra ejendommens beboelse og ca. 582 meter og 667 meter fra de nærmeste naboejendomme, centralt på et udbringningsareal på ca. 84 ha. Gyllen skal fragtes fra A2 og stammer fra svin.
Ejendommen ligger i et område udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde og med særlige drikkevandsinteresser i kommuneplanen. Dele af området har naturbeskyttelsesinteresser, økologiske forbindelser, beskyttede sten- og jorddiger, naturbeskyttet mose, åbeskyttelseslinje og Natura 2000-område N27. Det ansøgte ligger dog uden for disse områder i en afstand af ca. 400 meter til den nærmeste udpegning. Der er også fortidsminder nær ejendommens bygninger, men gyllebeholderen ønskes opført uden for fortidsmindebeskyttelseslinjerne.
Tidligere sagsforløb
Thisted Kommune havde allerede den 21. januar 2014 givet en landzonetilladelse til en gyllebeholder af samme volumen, men med en placering ca. 50 meter øst for den nu ansøgte. Denne tidligere tilladelse blev ikke udnyttet inden for fristen, hvilket førte til den nye ansøgning.
Kommunens afgørelse
Kommunen gav tilladelse til det ansøgte efter Planlovens § 35, stk. 1. Tilladelsen blev givet med vilkår om etablering af slørende beplantning omkring beholderen og fjernelse af et eksisterende dræn 15 meter fra det ansøgte. Kommunen begrundede afgørelsen med, at anlægget er erhvervsmæssigt nødvendigt for landbrugsbedriften og ikke strider mod hensynene i planlovens landzonebestemmelser. Desuden blev det vurderet, at placeringen er hensigtsmæssig i forhold til markdriften, at der er taget hensyn til naboer, og at anlægget ikke vil medføre væsentlige påvirkninger på landskabet. En placering ved eksisterende bebyggelse ville berøre en fortidsmindebeskyttelseslinje. Kommunen vurderede, at det ansøgte ikke afviger væsentligt fra det tidligere tilladte projekt fra 2014.
Klagen fra naboer
Nogle naboer klagede over afgørelsen. Klagepunkterne omfattede risiko for overløb af gylle grundet regnvand, forslag om en buffertank, anfægtelse af dugoverdækning, lugtgener fra sydvestvinden, risiko for ødelæggelse af naturomgivelserne, gyllebeholderens nærhed til beboelse, øget tung trafik, risiko for trafikuheld og risiko for Covid-19 smitte.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Thisted Kommunes landzonetilladelse til opførelse af en gyllebeholder. Nævnet har kompetence til at tage stilling til kommunens afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, samt retlige spørgsmål om krav om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Klagepunkter vedrørende regnvandsoverløb, buffertank, dugoverdækning, trafiksikkerhed og Covid-19 smitte faldt uden for Planklagenævnets kompetence, da de ikke er reguleret af planloven.
Vurdering af erhvervsmæssig nødvendighed
Nævnet vurderede, om gyllebeholderen er undtaget fra krav om landzonetilladelse som erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri for landbrugsejendommen, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3. For at være erhvervsmæssigt nødvendig skal bygningen benyttes i forbindelse med ejendommens jordbrugsmæssige udnyttelse og have en vis karakter og omfang af dyrehold eller planteavl. En gyllebeholder på en landbrugsejendom uden dyrehold kan være erhvervsmæssigt nødvendig, hvis gyllen anvendes som gødning for ejendommens planteproduktion. Ved vurderingen af nødvendigheden indgår proportionalitet, herunder bygningens størrelse i forhold til produktionen, omfanget af dyrkede arealer og eksisterende bygninger. For gyllebeholdere er det forudsat, at opbevaringskapaciteten ikke overstiger sædvanlig kapacitet set i forhold til ejendommens landbrugsareal, under hensyntagen til harmoniarealer, N/ha, gødningstype og overdækning.
Planklagenævnet lagde til grund, at gyllen stammer fra slagtesvin, er reduceret grundet regnvand, og at udbringningsarealet er på ca. 84 ha, hvilket medfører en udbringningsmængde på i alt 3.111 m³. På denne baggrund fandt nævnet, at en gyllebeholder med et rumfang på 2.680 m³ kan anses for erhvervsmæssigt nødvendig for driften af landbrugsejendommen, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3. Gyllebeholderen er herefter omfattet af reglen i Planlovens § 36, stk. 2.
Tilladelse til placering og udformning
Selvom byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt, kræves der tilladelse for beliggenhed og udformning af bygninger, der opføres uden tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer, jf. Planlovens § 36, stk. 2. Denne bestemmelse giver mulighed for at give afslag til en konkret placering og/eller udformning, primært for at beskytte landskabelige værdier, men også andre planlovsmæssige hensyn. Bebyggelse på landbrugsejendomme skal så vidt muligt holdes samlet, og fritliggende placeringer kræver særlig begrundelse. For gyllebeholdere skal der gives tilladelse til en af hensyn til markdriften ønsket placering, medmindre væsentlige hensyn til landskab, natur, miljø og naboer taler afgørende imod. En tilladelse skal betinges af afskærmende beplantning og fjernelse, når den ikke længere er nødvendig.
Nævnet fandt, at der kan gives tilladelse til den ansøgte placering og udformning af gyllebeholderen. Nævnet lagde vægt på, at gyllebeholdere naturligt hører til på landet, og at placeringen er central i forhold til udbringningsarealet, i tilknytning til den eksisterende markvej og ud fra et hensyn til markdriften. Det blev også vægtet, at kommunen tidligere har undersøgt alternative placeringsmuligheder. I forhold til klagepunktet om øget trafik bemærkede nævnet, at transporten til beholderen skal foregå med lukkede lastbilstrailere uden om byen én gang årligt i 2-3 dage, og at der i forvejen er trafik til og fra ejendommen. Vedrørende lugtgener lagde nævnet til grund, at afstandskravene i husdyrgødningsbekendtgørelsen er overholdt, da afstanden til nærmeste nabo er ca. 582 meter. Nævnet fandt, at hverken landskabelige eller planlægningsmæssige hensyn taler afgørende imod placeringen og udformningen, idet beholderen placeres i et særligt værdifuldt landbrugsområde og skal sløres med beplantning. Afstanden på ca. 400 meter til naturbeskyttelsesinteresser, økologiske forbindelser og øvrige udpegninger kunne ikke begrunde et afslag.
Afgørelse
Planklagenævnet stadfæster Thisted Kommunes afgørelse af 30. oktober 2020 om landzonetilladelse til opførelse af en gyllebeholder med konisk bund på 2.500 m³ på ejendommen A1, 7752 Snedsted, matr.nr. F1, idet der gives tilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 36, stk. 2. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser