Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på ekstraordinær genoptagelse på grund af overskredet reaktionsfrist trods anerkendt myndighedsfejl

Dato

16. december 2022

Hoved Emner

Processuelle bestemmelser

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Ekstraordinær genoptagelse, Skattepligtsophør, Reaktionsfrist, Myndighedsfejl, Forskerskatteordning, Kundskabstidspunkt, Grøn check

Sagen omhandlede en klager, der fraflyttede Danmark i 2007 og fik en afgørelse fra SKAT om, at hendes fulde skattepligt var ophørt. På grund af en fejl blev hun dog fortsat anset som fuldt skattepligtig i SKATs systemer for indkomstårene 2007-2015. Fejlen blev først opdaget i 2020, da hun undersøgte muligheden for at anvende forskerskatteordningen, hvilket hun nu var afskåret fra.

Klageren anmodede om ekstraordinær genoptagelse for at få rettet fejlen. Skattestyrelsen anerkendte, at der var sket en myndighedsfejl, men afslog anmodningen med henvisning til, at 6-måneders reaktionsfristen var overskredet. Skattestyrelsen mente, at klageren burde have opdaget fejlen senest i 2011, da hun begyndte at modtage "grøn check", en skattekompensation der kun gives til fuldt skattepligtige.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten traf afgørelse efter stemmeflertallet og stadfæstede Skattestyrelsens afslag på ekstraordinær genoptagelse. Rettens medlemmer var uenige i afgørelsen.

Flertallets begrundelse (To retsmedlemmer, herunder retsformanden)

Flertallet fandt, at klagerens anmodning om genoptagelse, indgivet den 2. oktober 2020, var sket efter udløbet af den ordinære frist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2. Sagen skulle derfor behandles efter reglerne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 27.

  • Særlige omstændigheder: Flertallet anerkendte, at Skattestyrelsen havde begået en myndighedsfejl ved ikke at registrere ophøret af klagerens fulde skattepligt i 2007. Dette opfyldte betingelsen om "særlige omstændigheder" i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8.

  • Reaktionsfrist: Flertallet fandt dog, at 6-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 ikke var overholdt. Kundskabstidspunktet – det tidspunkt, hvor klageren burde have opdaget fejlen – blev fastsat til marts 2011, hvor hun første gang modtog "grøn check" på sin årsopgørelse for 2010. Da "grøn check" kun tildeles fuldt skattepligtige, burde dette have fået hende til at reagere. Flertallet henviste til praksis, herunder SKM2020.408.LSR.

  • Dispensation: Der fandtes ikke grundlag for at dispensere fra 6-månedersfristen, da hverken sagens karakter eller klagerens personlige forhold talte for det.

  • Afgørelsens gyldighed: Flertallet afviste klagerens principale påstand om, at 2007-afgørelsen var bindende og skulle efterleves. De vurderede, at de efterfølgende årsopgørelser, som klageren ikke havde gjort indsigelse imod, udgjorde nye, gyldige afgørelser, der ændrede hendes skattepligtsstatus. Kravet om partshøring blev anset for opfyldt via klagevejledningen på årsopgørelserne.

  • EU-ret: Argumentet om, at afgørelsen var i strid med TEUF-artikel 45 om arbejdskraftens frie bevægelighed, blev afvist. Flertallet fandt ikke, at klageren var stillet økonomisk ringere, end hvis hun ikke havde gjort brug af den frie bevægelighed, da forskerskatteordningen er en særlig fordel, man ikke har et retskrav på.

Mindretallets begrundelse (Et retsmedlem)

Mindretallet var enig i klagerens principale påstand og stemte for at give medhold.

  • Bindende afgørelse: Retsmedlemmet lagde vægt på, at SKATs afgørelse fra 20. juni 2007 om ophør af fuld skattepligt var en gyldig og bindende forvaltningsakt. Skattestyrelsen er forpligtet til at efterleve sine egne afgørelser.

  • Myndighedsfejl: Den efterfølgende forkerte registrering som fuldt skattepligtig var en fejl og udgjorde ikke en ny, gyldig afgørelse, der ændrede den oprindelige. Det var ubestridt, at de materielle betingelser for fuld skattepligt ikke var opfyldt i perioden.

  • Urimeligt resultat: Det blev anset for urimeligt at opretholde en ansættelse baseret på en myndighedsfejl, som ikke kunne bebrejdes klageren.

Mindretallet fandt derfor, at Skattestyrelsen skulle tilpligtes at efterleve afgørelsen fra 2007 og korrigere klagerens skattepligtsstatus for de pågældende år.

Konklusion

Afgørelsen blev truffet i overensstemmelse med flertallets stemmer, og Skattestyrelsens afslag blev stadfæstet.

Lignende afgørelser