Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø (Ophævelse af Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt ved samtykke)

Vedtaget

Kort Titel

2024/1 SF.L L 190

Dato

10. april 2025

Vedtaget

4. juni 2025

Ikraft

21. juni 2025

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Beskæftigelsesministeriet

  • Lovforslaget giver klagere mulighed for at give samtykke til ophævelse af Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt om arbejdsmiljøklager.
  • Formålet er at styrke Arbejdstilsynets evne til at dokumentere og reagere på arbejdsmiljøovertrædelser, især i sager hvor direkte observation er vanskelig.
  • Samtykke kan ikke gives af personer under 18 år for at sikre tilstrækkelig modenhed og forståelse af konsekvenserne.
  • Et afgivet samtykke skal som udgangspunkt gives digitalt og kan ikke tilbagekaldes.
  • Ophævelsen af tavshedspligten gælder kun for den specifikke arbejdsmiljøklage og påvirker ikke den almindelige tavshedspligt.
  • Loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.

Lovforslaget har til formål at ændre lov om arbejdsmiljø for at give Arbejdstilsynet bedre muligheder for at oplyse og dokumentere overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Dette sker ved at indføre en mulighed for, at klagere frivilligt kan give samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt om arbejdsmiljøklager ophæves.

Baggrund og Formål

Arbejdstilsynet oplever i dag vanskeligheder med at dokumentere arbejdsmiljøovertrædelser, især når arbejdet ikke udføres under tilsynsbesøg. Den nuværende særlige tavshedspligt i arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, forhindrer Arbejdstilsynet i at anvende oplysninger fra klager, herunder fotos og videoer, som dokumentation over for arbejdsgiveren, selvom klageren er indforstået med det. Et eksempel er en sag fra 2023 om formodet ulovligt asbestarbejde, hvor Arbejdstilsynet ikke kunne forelægge videooptagelser for arbejdsgiveren. Formålet med lovforslaget er at afhjælpe dette problem og give Arbejdstilsynet et nyt værktøj til at oplyse sager, særligt i forhold til skjult arbejde som asbestfjernelse.

Centrale Ændringer i Arbejdsmiljøloven

Lovforslaget ændrer § 79 i lov om arbejdsmiljø med følgende hovedpunkter:

  • Præcisering af § 79, stk. 2: Der indsættes en præcisering, så det tydeliggøres, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt kun vedrører klager over arbejdsmiljøet og ikke andre typer klager, f.eks. klager over afgørelser fra Arbejdstilsynet. Denne præcisering ændrer ikke gældende ret eller praksis.

  • Indførelse af § 79, stk. 3 (Samtykke til ophævelse af tavshedspligt): Enhver, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, får mulighed for at give frivilligt samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt om den konkrete klage ophæves.

    • Samtykket gælder kun for den aktuelle arbejdsmiljøklage og ikke for tidligere eller fremtidige klager.
    • Klageren skal informeres grundigt af Arbejdstilsynet om konsekvenserne af et samtykke, herunder hvad klagen kan anvendes til, og at oplysninger kan videregives til arbejdsgiveren og andre.
  • Indførelse af § 79, stk. 4 (Aldersbegrænsning): Et samtykke kan ikke gives af en person under 18 år. Dette sikrer, at klageren har en vis alder og modenhed til at overskue de mulige konsekvenser af at give samtykke.

  • Indførelse af § 79, stk. 5 (Digitalt samtykke og uigenkaldelighed): Samtykket skal som udgangspunkt gives digitalt via en løsning stillet til rådighed af Arbejdstilsynet. Der vil dog være undtagelser for borgere, der er undtaget fra digital selvbetjening.

    • Et afgivet samtykke kan ikke tilbagekaldes. Dette er begrundet i Arbejdstilsynets administrative muligheder for at håndtere ordningen.

Konsekvenser af Samtykke

Når samtykke er givet, må Arbejdstilsynet videregive oplysninger om klagen til arbejdsgiveren og andre, herunder hvem der har klaget, klagens indhold, og at tilsynsbesøg sker på baggrund af en klage. Dette forudsætter dog, at videregivelsen ikke er i modstrid med anden lovgivning om myndigheders tavshedspligt. Det er vigtigt at bemærke, at samtykket kun ophæver den særlige tavshedspligt efter arbejdsmiljøloven. Den almindelige tavshedspligt efter straffeloven og forvaltningsloven forbliver intakt, hvilket betyder, at Arbejdstilsynet fortsat ikke uberettiget må videregive fortrolige oplysninger. Videregivelse af oplysninger omfattet af den almindelige tavshedspligt kan dog være berettiget, hvis det er nødvendigt for Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse, f.eks. i forbindelse med partshøring eller begrundelse af afgørelser. Et samtykke indebærer også, at anmodninger om aktindsigt i arbejdsmiljøklagen skal behandles efter de almindelige regler i offentlighedsloven og forvaltningsloven.

Ikrafttrædelse og Geografisk Anvendelse

Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da arbejdsmiljøloven generelt ikke finder anvendelse i disse områder.

Lignende afgørelser