Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand og ændrede regler for grundvandssænkning

Vedtaget

Kort Titel

2024/1 SF.L L 183

Dato

28. marts 2025

Vedtaget

4. juni 2025

Ikraft

21. juni 2025

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Miljø- og Ligestillingsministeriet

  • Kommunalbestyrelsen får planlægningsansvar for håndtering af terrænnært grundvand i spildevandsplanen.
  • Spildevandsforsyningsselskaber pålægges forsyningspligt for grundvandssænkende foranstaltninger, hvor det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt.
  • Udgifter til håndtering af terrænnært grundvand kan takstfinansieres via de almindelige spildevandstakster.
  • Indførelse af et generelt tilladelseskrav for bortledning eller anden sænkning af grundvand.
  • Tilladelser til grundvandssænkning tidsbegrænses til maksimalt 30 år, med undtagelse af bygge- og anlægsarbejder samt råstofindvinding.
  • Eksisterende grundvandssænkninger uden tilladelse får en overgangsperiode frem til 1. juli 2035, dog permanent undtagelse for bestående vej- og jernbaneanlæg.
  • Miljøministeren bemyndiges til at fastsætte detaljerede regler for planlægning, samfundsøkonomiske beregninger og offentliggørelse.

Dette lovforslag har til formål at implementere dele af regeringens Klimatilpasningsplan I ved at adressere håndteringen af terrænnært grundvand og ændre reglerne for tilladelse til bortledning eller anden sænkning af grundvand. Lovforslaget fordeler ansvaret for håndtering af terrænnært grundvand mellem kommunalbestyrelser og spildevandsforsyningsselskaber og sikrer, at de nødvendige foranstaltninger kan takstfinansieres. Det udvider desuden tilladelseskravet for grundvandssænkning for at beskytte grundvandsressourcerne.

Ændringer i Lov om miljøbeskyttelse

Lovforslaget ændrer miljøbeskyttelsesloven for at give kommunalbestyrelsen pligt til at planlægge for håndtering af terrænnært grundvand i spildevandsplanen. Terrænnært grundvand defineres som vand under terræn, der medfører fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller uønsket indsivning i spildevandsanlæg. Kommunalbestyrelsen skal fastlægge disse områder inden for eksisterende eller planlagte kloakerede områder til håndtering af tag- og overfladevand.

Spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorloven, pålægges en forsyningspligt til at udføre grundvandssænkende foranstaltninger i de af kommunen fastlagte områder, hvis det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt. Dette indebærer, at selskaberne skal beregne den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed, før foranstaltninger iværksættes. Miljøministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for denne planlægning og beregning, herunder metoder, data, tidsfrister og krav om offentliggørelse af beregningsresultaterne. Ministeren kan også fastsætte regler om, at visse områder ikke må fastlægges i spildevandsplanen, f.eks. nye byområder eller hvor det er åbenlyst umuligt at gennemføre foranstaltninger. Kommunalbestyrelsen kan påbyde selskaberne at opfylde forsyningspligten eller foretage beregninger, hvis aftale ikke opnås på rimelige vilkår.

Ændringer i Lov om vandforsyning m.v.

Lovforslaget indfører et generelt tilladelseskrav for bortledning af grundvand eller anden sænkning af grundvandsstanden. Hidtil har tilladelseskravet primært omfattet bygge- og anlægsarbejder samt råstofindvinding. Formålet er at beskytte grundvandsforekomster og miljøet.

Der indføres dog undtagelser fra tilladelseskravet:

  • Bortledning, der hvert år højst omfatter 10.000 m3 grundvand, kræver ikke tilladelse. Dette fritager typisk mindre private grundvandssænkninger.
  • Sænkning af grundvandsstanden i dyrkningsøjemed efter vandløbslovens regler er fortsat undtaget.

Tilladelser til bortledning eller sænkning af grundvand, bortset fra bygge- og anlægsarbejder eller råstofindvinding, skal meddeles for et bestemt tidsrum på højst 30 år. Ved udløb af en tidsbegrænset tilladelse skal en ny tilladelse meddeles, hvis der fortsat er behov, medmindre samfundsmæssige hensyn taler imod. En tilladelse kan tilbagekaldes uden erstatning, hvis bortledning ikke er sket inden for en sammenhængende periode på fem år.

Ændringer i Lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.

For at muliggøre takstfinansiering af spildevandsforsyningsselskabernes nye opgaver udvides loven til at tillade indregning af udgifter til håndtering af terrænnært grundvand i de almindelige spildevandstakster. Dette gælder både for udgifter til selve de grundvandssænkende foranstaltninger (hvis samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt) og til de forudgående samfundsøkonomiske beregninger.

Loven præciserer, at selskaber kan indgå aftaler med andre parter om et højere serviceniveau eller dyrere løsninger for håndtering af terrænnært grundvand, mod fuld dækning af meromkostningerne fra de andre parter. Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for indregning af udgifter, krav til samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed og selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet, samt krav til aftaler og offentliggørelse af dokumentation.

Det fastsættes desuden, at terrænnært grundvand, der afledes til spildevandsforsyningsselskabet, ikke skal indgå i beregningsgrundlaget for den enkelte grundejers variable vandafledningsbidrag. Dette sikrer, at udgifterne fordeles kollektivt via den faste takst, snarere end baseret på individuel afledning.

Ændringer i Vandsektorloven

Definitionen af "spildevandsforsyningsaktivitet" i vandsektorloven udvides til at omfatte håndtering af terrænnært grundvand mod betaling. Dette er afgørende for, at spildevandsforsyningsselskaberne lovligt kan udføre og takstfinansiere de nye opgaver. Loven præciserer også, at kommuner kan indgå aftaler med spildevandsforsyningsselskaber om dyrere løsninger eller højere serviceniveauer vedrørende terrænnært grundvand, samt om kommunen selv forestår projekter i kommunale anlæg, der bidrager til selskabets håndtering af terrænnært grundvand.

Ikrafttrædelse

Loven træder i kraft den 1. juli 2025.

For bortledning af grundvand eller anden sænkning af grundvandsstanden, der er påbegyndt inden lovens ikrafttræden og hidtil ikke har krævet tilladelse, indføres en overgangsperiode frem til den 1. juli 2035. Efter denne dato vil de kræve tilladelse efter de nye regler. Dog er bortledning ved bestående vej- og jernbaneanlæg, der er påbegyndt inden lovens ikrafttræden og hidtil ikke har krævet tilladelse, permanent undtaget fra de nye tilladelseskrav. Gældende regler udstedt i medfør af miljøbeskyttelsesloven forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler.

Lignende afgørelser