Forslag til Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet)
Kort Titel
2024/1 SF.L L 169
Dato
13. marts 2025
Vedtaget
4. juni 2025
Ikraft
21. juni 2025
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
- Lovforslaget giver Forsyningstilsynet mulighed for at prioritere og bortprioritere tilsynssager på fjernvarmeområdet.
- Der indføres en tidsmæssig grænse på fem år for, hvor langt tilbage i tid Forsyningstilsynet kan undersøge og træffe afgørelse i tilsynssager.
- Forsyningstilsynets pligt til at forhandle med fjernvarmeselskaber om at bringe urimelige eller ulovlige forhold til ophør ophæves.
- Ændringerne forventes at medføre hurtigere og mere effektiv sagsbehandling samt større aktualitet af afgørelser.
- Lovforslaget bidrager til en årlig besparelse på 2,1 mio. kr. og en reduktion på 2 statslige årsværk.
- De foreslåede ændringer omfatter også tilsynet med CO2-fangst, hvor det reguleres af varmeforsyningsloven.
- Loven træder i kraft den 1. juli 2025, med overgangsregler for igangværende sager.
Lovforslaget har til formål at ændre lov om varmeforsyning for at fokusere og reducere Forsyningstilsynets tilsyn med fjernvarmesektoren. Dette skal bidrage til en reduktion i statslige årsværk og forventes at medføre hurtigere og mere effektiv sagsbehandling samt større aktualitet af afgørelser. Ændringerne omfatter også tilsynet med CO2-fangst, i det omfang det reguleres af varmeforsyningsloven.
Ophævelse af forhandlingspligt
Lovforslaget ændrer § 21, stk. 4 og 5, så Forsyningstilsynet ikke længere har pligt til at indlede og gennemføre en forhandling med varmeforsyningsvirksomheder, før der træffes afgørelse eller gives pålæg om ændring af tariffer, omkostningsfordeling eller betingelser. Dette gælder både for forhold, der vurderes urimelige eller i strid med loven, og for forhold, der antages at medføre en samfundsøkonomisk uøkonomisk anvendelse af energi. Afgørelser vil skulle følges uden videre, medmindre de påklages til Energiklagenævnet, og klagen gives opsættende virkning. Den almindelige forvaltningsretlige partshøring vil dog fortsat finde sted.
Prioriteringsadgang for Forsyningstilsynet
Med indsættelsen af en ny § 23, stk. 2, får Forsyningstilsynet direkte i loven mulighed for at beslutte, om der er tilstrækkelig anledning til at undersøge, træffe afgørelse eller give pålæg i en sag. Tilsynet kan prioritere sine ressourcer ud fra tilsynsmæssig effekt og afvise at behandle alle eller dele af de rejste forhold på ethvert tidspunkt i sagsbehandlingen. Dette gælder også for sager, som Forsyningstilsynet har rejst af egen drift. Formålet er at anvende ressourcer der, hvor der forventes størst tilsynsmæssig effekt, f.eks. i sager med stor økonomisk betydning, principiel karakter eller væsentlige retsspørgsmål. Beslutninger om at afvise sager er underlagt forvaltningsretlige principper som saglig forvaltning og lighedsgrundsætningen.
Tidsmæssig begrænsning af tilsynssager
En ny § 23, stk. 3, 1. pkt., indfører en tidsmæssig begrænsning, så Forsyningstilsynets undersøgelser, afgørelser og pålæg alene kan vedrøre forhold for en periode på op til fem år forud for det tidspunkt, hvor sagen er indbragt for eller rejst af tilsynet. Dette skal sikre en mere effektiv ressourceanvendelse, større aktualitet af afgørelser og øge varmeforsyningsvirksomhedernes incitament til løbende at sikre overholdelse af lovgivningen. Dog kan Forsyningstilsynet, jf. § 23, stk. 3, 2. pkt., af egen drift i særlige tilfælde udvide denne periode. Særlige tilfælde kan omfatte sager med helt særlig og væsentlig tilsynsmæssig effekt, alvorlige overtrædelser, principiel betydning, væsentlige retsspørgsmål, eller hensyn til den offentlige interesse. Andre parter kan ikke kræve en udvidelse af perioden.
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
Loven træder i kraft den 1. juli 2025. Fra denne dato vil Forsyningstilsynet kunne afskære undersøgelser eller sagsbehandling i både nye og igangværende sager. Nye og igangværende sager vil som udgangspunkt være begrænset til de forudgående fem år. Igangværende forhandlinger skal afbrydes. For at sikre en blødere overgang for igangværende sager forudsættes det, at Forsyningstilsynet vil anvende de nye regler mindre restriktivt. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lignende afgørelser