Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge)

Vedtaget

Kort Titel

2024/1 SF.L L 150

Dato

27. februar 2025

Vedtaget

30. april 2025

Ikraft

7. maj 2025

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Beskæftigelsesministeriet

  • Lovforslaget udvider retten til dagpenge for nystartede iværksættere, der lukker virksomheden mellem tredje og femte år efter opstart.
  • Iværksættere kan få beregnet dagpengesatsen baseret på lønindkomst fra de 12 måneder forud for virksomhedens opstart.
  • En betingelse for den udvidede dagpengeret er, at virksomheden har haft en nettoomsætning eller et kapitalindskud på mindst 500.000 kr.
  • Der indføres en bagatelgrænse i barselsloven, der tillader selvstændige at arbejde op til 3,5 timer om ugen under barsel uden at miste retten til fulde barselsdagpenge.
  • Formålet med bagatelgrænsen er at give selvstændige mulighed for at løse basale opgaver og bevare tilknytningen til virksomheden under barsel.
  • Lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2026 for dagpengereglerne og den 5. januar 2026 for barselsreglerne.

Dette lovforslag har til formål at forbedre vilkårene for nystartede iværksættere og selvstændige erhvervsdrivende, især i relation til arbejdsløshedsdagpenge og barselsdagpenge. Det bygger på en aftale om en iværksætterpakke fra juni 2024, der skal sikre bedre vilkår og et milliardløft til dansk iværksætteri.

Udvidet ret til dagpenge for iværksættere

Lovforslaget introducerer en udvidet ret til dagpenge for nystartede iværksættere. Denne ret gælder for medlemmer af en a-kasse, der starter selvstændig virksomhed og ophører med driften heraf i perioden fra og med det tredje år til og med det femte år fra opstartstidspunktet.

Betingelser for udvidet dagpengeret:

  • Medlemmet skal inden for de seneste 12 måneder forud for opstart af virksomheden have opfyldt et indkomstkrav på baggrund af lønindkomst (A- og B-indkomst, der er arbejdsmarkedsbidragspligtig og indberettet til indkomstregisteret). Indkomst fra selvstændig virksomhed kan ikke medregnes.
  • Virksomheden skal have haft en nettoomsætning eller et kapitalindskud på mindst 500.000 kr. i perioden fra opstart til ophør. Kapitalindskud kan komme fra medlemmet selv eller andre.

Beregningsperiode for dagpenge:

  • Dagpengesatsen kan vælges at blive beregnet ud fra de seneste 12 måneder forud for opstarten af virksomheden, i modsætning til den almindelige regel om de bedste 12 måneder inden for 24 måneder.
  • Beregningsperioden kan forlænges, hvis der i perioden har været fravær med syge- eller barselsdagpenge, eller støtte til pasning af handicappet/alvorligt sygt barn eller nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.

Definition af opstart og ophør:

  • Opstart af virksomhed defineres ud fra eksisterende regler i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (§ 57 a), hvor en aktivitet anses for selvstændig virksomhed, hvis et medlem er personligt beskæftiget og aktiviteten f.eks. er CVR-registreret.
  • Ophør af virksomhed følger ligeledes eksisterende regler (§ 57 b), herunder registrering hos Erhvervsstyrelsen, erklæring om ophør, udtræden som medejer, omdannelse til holdingselskab eller konkurs/tvangsauktion.

Dokumentation:

  • Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om dokumentation for opstart af virksomhed, opfyldelse af nettoomsætningskrav eller krav om kapitalindskud, herunder krav om revisorerklæring, hvis oplysningerne ikke kan registerunderstøttes.

Bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge

Lovforslaget indfører en ny bestemmelse i barselsloven, der giver selvstændige mulighed for at arbejde op til 3,5 timer om ugen i deres virksomhed og samtidig modtage fulde barselsdagpenge. Dette arbejde vil ikke blive anset for en genoptagelse af arbejdet i barselslovens forstand.

Formål og anvendelsesområde:

  • Formålet er at give selvstændige mulighed for at løse helt basale opgaver i virksomheden og bevare tilknytningen til den under barslen, uden at det påvirker retten til fulde barselsdagpenge.
  • Ordningen omfatter selvstændige erhvervsdrivende efter barselsloven. Den gælder ikke for personer ansat i eget ApS eller A/S, da disse betragtes som lønmodtagere.
  • Muligheden gælder for alt fravær med barselsdagpenge, herunder barsel, udskudt orlov, sorgorlov og pasning af alvorligt sygt barn.

Undtagelser:

  • Ordningen gælder dog ikke for graviditetsbetinget sygefravær (§ 6, stk. 2, og § 13, stk. 3) og morens pligtorlov de første 2 uger efter fødslen (§ 7, stk. 1, 1. pkt.).

Konsekvenser:

  • Da arbejdet ikke anses for genoptagelse, giver det ikke ret til udskydelse eller forlængelse af fraværet og barselsdagpengene, som det ellers er tilfældet ved delvis genoptagelse af arbejdet.

Bemyndigelse:

  • Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om arbejdstimer og om sikring af nødvendige oplysninger i forhold til EU-retlige statsstøtteregler. Det forventes, at ordningen kun vil kunne anvendes i hele kalenderuger, hvor den selvstændige ikke i forvejen arbejder i virksomheden.

Økonomiske konsekvenser og ikrafttrædelse

De samlede økonomiske konsekvenser af den udvidede dagpengeret for iværksættere skønnes at medføre offentlige merudgifter på 13,5 mio. kr. i 2026, stigende til 15,8 mio. kr. varigt. Indførelsen af bagatelgrænsen for arbejde under barsel for selvstændige skønnes ikke at medføre offentlige merudgifter til barselsdagpenge.

Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. januar 2026 for ændringerne i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og den 5. januar 2026 for ændringerne i barselsloven. Dette betyder, at ophør med selvstændig virksomhed fra den 1. januar 2026 vil være omfattet af dagpengeordningen, og orlovsperioder afholdt fra den 5. januar 2026 vil være omfattet af barselsordningen, uanset barnets fødselstidspunkt. Eksisterende regler udstedt i medfør af barselsloven forbliver i kraft, indtil de ophæves eller ændres.

Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Lignende afgørelser