Forslag til Lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport)
Kort Titel
2024/1 SF.L L 107
Dato
21. november 2024
Vedtaget
19. marts 2025
Ikraft
26. marts 2025
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Transportministeriet
- Lovforslaget forenkler regler for vejtransportvirksomheder ved at fjerne unødvendige nationale krav.
- Definitionen af erhvervsmæssig buskørsel ændres, så færre aktiviteter kræver tilladelse.
- Kravet om tilladelse for busudlejning uden fører ophæves for at øge fleksibiliteten.
- Betingelserne for chaufførvikarvirksomheder lempes, herunder fjernelse af krav om fællesskabstilladelse og kapitalkrav, men løn- og arbejdsvilkår fastholdes.
- Kravet om, at virksomheder og transportledere ikke må have betydelig forfalden gæld til det offentlige, fjernes fra bus- og godskørselslovene.
- Kravet om minimumsaflønning for transportledere i godskørselsvirksomheder ophæves.
- Gyldighedsperioden for eksisterende tilladelser til sygetransport forlænges med 18 måneder, dog maksimalt til udgangen af 2027.
Dette lovforslag har til formål at modernisere og forenkle reguleringen for vejtransportvirksomheder i Danmark. Hovedformålet er at gøre det lettere at drive transportvirksomhed og styrke konkurrenceevnen på EU-niveau ved at fjerne nationale krav, der overimplementerer EU-retten, eller som ikke længere anses for nødvendige for færdselssikkerhed eller sunde konkurrencevilkår. Desuden forlænges gyldighedsperioden for tilladelser til sygetransport.
Ændringer i Lov om Buskørsel
Lovforslaget indeholder en række ændringer i lov om buskørsel:
-
Sproglige forenklinger: Henvisninger til EU-forordninger ensrettes, og termer som "køretøjer" ændres til "motorkøretøjer", og "hjemmehørende" til "etableret" for at skabe bedre overensstemmelse med EU-terminologi.
-
Definition af erhvervsmæssig personbefordring: Den gældende definition i § 1, stk. 3, ændres, så betingelserne for, hvornår kørsel anses for erhvervsmæssig, bliver kumulative (ændring fra "eller" til "og"). Dette betyder, at færre aktiviteter vil kræve en tilladelse, hvilket især vil undtage visse buskørselsaktiviteter udført af frivillige chauffører, foreninger og selvejende institutioner, hvor transportaktiviteten kun udgør en biaktivitet.
-
Ophævelse af busudlejningsordningen: §§ 1 a-1 d, som kræver tilladelse til udlejning af busser uden fører, ophæves. Dette skal skabe større fleksibilitet for udlejningsvirksomheder og buskørselsvirksomheder. Færdselssikkerhedsmæssige hensyn vurderes fortsat varetaget af eksisterende bekendtgørelser om udlejning af motorkøretøjer uden fører.
-
Regulering af chaufførvikarvirksomheder: Bestemmelserne i § 9 nyaffattes. Kravet om, at chaufførvikarvirksomhed skal ske i tilslutning til en fællesskabstilladelse, fjernes. Dette medfører, at der ikke længere stilles krav om, at disse virksomheder skal have indregistrerede motorkøretøjer, dokumentere opfyldelse af kapitalkravet eller have en godkendt transportleder, hvis de ikke selv udfører vejtransport. Dog fastholdes krav om, at virksomhederne skal opfylde betingelserne for chaufførernes løn- og arbejdsvilkår i henhold til § 18, stk. 2. Godkendelser udstedes med gyldighed på op til 10 år, og der indføres en selvstændig hjemmel til tilbagekaldelse, hvis kravene ikke opfyldes.
-
Fjernelse af gældskrav: Kravet om, at virksomheder og transportledere ikke må have ikkepersonlig forfalden gæld til det offentlige på over 50.000 kr. (ved ansøgning) eller 100.000 kr. (ved tilbagekaldelse), ophæves. Færdselsstyrelsen vil dog fortsat foretage en samlet vandelsvurdering.
-
Digital ansøgning: Ansøgninger om tilladelse efter § 1, stk. 1, skal fremover indgives digitalt via en løsning stillet til rådighed af transportministeren.
-
Delegation og strafbestemmelser: Bestemmelser om delegation af beføjelser flyttes til et nyt kapitel 5 a. Strafbestemmelser præciseres for at inkludere overtrædelse af vilkår i internationale aftaler, hvilket sikrer, at udenlandske vejtransportvirksomheder, der overtræder vilkår (f.eks. ulovlig cabotage), kan straffes.
Ændringer i Lov om Godskørsel
Lovforslaget indeholder tilsvarende ændringer i lov om godskørsel:
-
Sproglige forenklinger: Ligesom i buskørselsloven ensrettes henvisninger til EU-forordninger og termer som "hjemmehørende" ændres til "etableret".
-
Fjernelse af gældskrav: Kravet om, at virksomheder og transportledere ikke må have ikkepersonlig forfalden gæld til det offentlige på over 50.000 kr. (ved ansøgning) eller 100.000 kr. (ved tilbagekaldelse), ophæves. Den samlede vandelsvurdering opretholdes.
-
Regulering af chaufførvikarvirksomheder: Ligesom for buskørsel lempes kravene til chaufførvikarvirksomheder. Krav om fællesskabstilladelse, indregistrerede køretøjer, kapitalkrav og transportleder (hvis ingen egen transport) fjernes. Krav til chaufførernes løn- og arbejdsvilkår fastholdes, og godkendelser udstedes med 10 års gyldighed.
-
Krav til transportledere: Kravet om en minimumsaflønning for transportledere (§ 6, stk. 9) ophæves. Fremover skal virksomheder dokumentere, at transportlederen faktisk og vedvarende leder virksomhedens transportarbejde, hvilket kan vurderes ud fra opgaver, arbejdstid og løn.
-
Strafbestemmelser: Præcisering af straf for overtrædelse af vilkår i internationale aftaler, svarende til ændringen i buskørselsloven.
Ændringer i Taxiloven
- Forlængelse af tilladelser til sygetransport: En ny bestemmelse i § 37, stk. 5, indsættes, som forlænger gyldighedsperioden for tilladelser til sygetransport, der er udstedt under den tidligere taxilov og stadig er gyldige pr. 1. januar 2025. Forlængelsen er 18 måneder, dog maksimalt til og med den 31. december 2027.
Ikrafttrædelse
Loven træder i kraft den 1. februar 2025. Regler fastsat i medfør af de nuværende bestemmelser forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye forskrifter udstedt i medfør af de ændrede lovbestemmelser.
Lignende afgørelser