Lov om fradrag for indbetalinger til aldersopsparing m.v. ved beregning af sociale ydelser og ændring af definitionen af personlig arbejdsindkomst
Kort Titel
2023/1 SF.L L 162
Dato
25. april 2024
Vedtaget
31. maj 2024
Ikraft
12. juni 2024
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Beskæftigelsesministeriet
- Indfører fradrag for indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum ved beregning af en række sociale ydelser.
- De omfattede ydelser er folkepension, førtidspension, seniorpension, boligstøtte, økonomisk fripladstilskud, børne- og ungeydelse samt SU.
- Fradraget gives ved den årlige efterregulering for 2024 og frem, hvor nettobeløbet omregnes til et bruttobeløb.
- Beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at definere "indtægt ved personligt arbejde", som forventes at blive knyttet til AM-bidragspligtig indkomst fra 1. januar 2025.
- Ændringen fjerner den negative påvirkning, som arbejdsgiverindbetalinger til disse pensionsordninger hidtil har haft på sociale ydelser.
- En rådgivningsordning hos Udbetaling Danmark (udsøgningsordningen) om valg af pensionsordning ophæves, da den bliver overflødig.
- Loven træder i kraft 1. juli 2024, men flere bestemmelser har tilbagevirkende kraft for hele 2024, da de er til borgerens fordel.
Lovforslaget har to hovedformål. For det første skal det sikre, at indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum kan fradrages i indtægtsgrundlaget ved beregning af en række indkomstafhængige sociale ydelser. Dette skal sidestille disse opsparingsformer med ratepension og livrente, så borgerne ikke stilles ringere ydelsesmæssigt ved at vælge dem. For det andet ændres bemyndigelsen til at definere begrebet "indtægt ved personligt arbejde" i pensionslovene for at skabe klarere og mere ensartede regler.
Fradrag for pensionsindbetalinger
Lovforslaget indfører en ny mekanisme, hvor borgernes indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum fradrages i det indkomstgrundlag, der bruges til at beregne visse sociale ydelser. Dette gælder for:
- Sociale pensioner: Folkepension (tillægsprocent), førtidspension (både ny og gammel ordning) og seniorpension.
- Boligstøtte: Boligsikring og boligydelse.
- Børne- og ungeydelse.
- Økonomisk fripladstilskud til dag-, fritids- og klubtilbud.
- Statens Uddannelsesstøtte (SU).
Fradraget sker typisk ved den årlige efterregulering af ydelsen, når borgerens endelige årsindkomst er kendt via årsopgørelsen fra Skatteforvaltningen.
Beregning af fradraget:
- Det samlede nettobeløb, der er indbetalt til ordningerne i løbet af året, opgøres.
- Dette nettobeløb omregnes til et bruttobeløb ved at dividere med 0,6 (en bruttoficering på 40%).
- Dette bruttobeløb fratrækkes herefter i borgerens indtægtsgrundlag.
Begrænsninger for fradraget:
- Det indbetalte nettobeløb kan ikke overstige de årlige lofter, der er fastsat i pensionsbeskatningsloven (§ 16, stk. 1).
- For sociale pensioner og boligstøtte kan det beregnede bruttofradrag ikke overstige borgerens indtægt fra personligt arbejde (forventeligt AM-bidragspligtig indkomst).
Ændret definition af "Indtægt ved personligt arbejde"
Lovforslaget giver beskæftigelsesministeren en ny og klarere bemyndigelse til at fastsætte, hvilke indtægter der skal betragtes som "indtægt ved personligt arbejde" ved beregning af social pension.
- Hensigt: Det forventes, at bemyndigelsen vil blive brugt til at fastsætte, at begrebet fremover primært skal dække AM-bidragspligtig indkomst samt visse udenlandske indkomster (DIS-indkomst m.v.).
- Konsekvens: Dette skaber en mere ensartet og administrativt enklere definition. Det betyder bl.a., at indkomst fra selvstændig virksomhed, der er AM-bidragspligtig, vil blive betragtet som indtægt ved personligt arbejde, uanset om pensionisten er aktiv eller passiv i driften. Dette fjerner behovet for, at pensionister skal oplyse om ændringer i indkomst fra selvstændig virksomhed i løbet af året.
Ophævelse af udsøgningsordning
Som en konsekvens af at indbetalinger til aldersopsparing m.v. ikke længere påvirker ydelserne negativt, ophæves kapitel 3 e i lov om Udbetaling Danmark. Dette kapitel indeholder den såkaldte udsøgningsordning, hvor pensionsinstitutter kunne få oplyst, hvilke af deres kunder der modtog sociale ydelser, med henblik på at rådgive dem om valg af pensionsordning. Denne ordning bliver med lovændringen overflødig.
Ikrafttrædelse
Loven træder i kraft den 1. juli 2024, men de centrale dele har virkning for hele indkomståret 2024, da ændringerne er til borgernes fordel.
Lovændring | Virkning fra | Bemærkninger |
---|---|---|
Generel ikrafttrædelse | 1. juli 2024 | Lovens formelle ikrafttrædelsesdato. |
Fradrag for pension & boligstøtte | Efterreguleringen for året 2024 | Gælder for indbetalinger foretaget i hele 2024. |
Fradrag for børne- og ungeydelse | Kalenderåret 2024 | Gælder for ydelsen for hele 2024, som efterreguleres i 2025. |
Fradrag for SU | Støtteåret 2024 | Gælder for den endelige tildeling af støtte for 2024. |
Ny definition af "indtægt ved personligt arbejde" | 1. januar 2025 | Den nye definition og de afledte ændringer træder i kraft fra denne dato. |
Lignende afgørelser