Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af Bandepakke IV)

Vedtaget

Kort Titel

2023/1 SF.L L 150

Dato

11. april 2024

Vedtaget

5. juni 2024

Ikraft

12. juni 2024

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Justitsministeriet

  • Indfører mulighed for at idømme bandekriminelle et kontaktforbud, der forbyder dem at kontakte andre med tilknytning til samme gruppe.
  • Styrker det eksisterende opholdsforbud for bandekriminelle og giver politiet udvidede beføjelser til at føre tilsyn, herunder adgang til den dømtes bolig uden retskendelse for at håndhæve et kontaktforbud.
  • Kriminaliserer rekruttering af unge under 18 år til kriminalitet med en ny bestemmelse i straffeloven med en strafferamme på op til 4 års fængsel.
  • Skærper straffen for en række lovovertrædelser, herunder fordobles strafferammen for besiddelse af våbenlagre, og der indføres strafskærpelse for ydmygende kriminalitet.
  • Dømte bandemedlemmer fratages børne- og ungeydelsen i en 3-årig periode efter endt afsoning.
  • Opretter tværfaglige efterforskningsgrupper for at styrke indsatsen mod bandernes økonomiske kriminalitet og udvider muligheden for konfiskation af aktiver.
  • Indfører mulighed for at idømme dømte for visse former for grænseoverskridende kriminalitet et rejseforbud til specifikke lande.

Lovforslaget er en del af udmøntningen af den politiske aftale 'Bandepakke IV – Trygge nabolag i hele Danmark' og har til formål at styrke indsatsen mod bandekriminalitet gennem en række ændringer i straffeloven, retsplejeloven og andre love. Forslaget introducerer nye værktøjer, skærper straffe og øger de sociale og økonomiske konsekvenser for dømte bandekriminelle.

Styrkede opholds- og kontaktforbud (Straffelovens § 79 a)

Lovforslaget nyaffatter straffelovens § 79 a for at styrke indsatsen mod banderelateret kriminalitet. De centrale ændringer er:

  • Kontaktforbud: Der indføres en ny mulighed for at idømme personer, dømt for banderelateret kriminalitet, et kontaktforbud. Dette forbyder den dømte at kontakte andre personer med tilknytning til den samme kriminelle gruppe. Forbuddet gælder dog ikke nærmeste familie, hvis det strider mod internationale forpligtelser, eller andre indsatte under afsoning.
  • Styrket opholdsforbud: Det eksisterende opholdsforbud, som forbyder færdsel i bestemte geografiske områder, styrkes.
  • Tilsyn og håndhævelse: Politiet får udvidede beføjelser til at føre tilsyn med både opholds- og kontaktforbud. Som led i tilsynet med et kontaktforbud kan politiet uden retskendelse skaffe sig adgang til den dømtes bolig og andre lokaliteter samt undersøge breve, papirer og elektroniske enheder.
  • Varighed: Forbuddene kan idømmes for en periode på 1 til 10 år og forlænges med den tid, den dømte afsoner en frihedsstraf.

Forebyggelse og indsats mod rekruttering af unge

For at forhindre rekruttering af unge til bandemiljøer indeholder lovforslaget flere initiativer:

  • Kriminalisering af rekruttering (§ 191 b): En ny bestemmelse i straffeloven gør det strafbart for personer over 18 år, der tidligere er straffet for visse typer kriminalitet, at foretage handlinger, der er egnede til at involvere en person under 18 år i kriminalitet. Strafferammen er fængsel indtil 4 år.
  • Styrket SSP-samarbejde: Retsplejelovens § 115 ændres for at sikre øget informationsdeling i SSP-samarbejdet. Politiet kan videregive oplysninger om enkeltpersoners tilknytning til bandemiljøer, herunder om et familiemedlem er dømt for bandekriminalitet.
  • Barnets lov: Kommuner skal fremover lægge vægt på, om et barns nære familiemedlemmer er dømt for bandekriminalitet (§ 81 a-kriminalitet), når de vurderer, om en børnefaglig undersøgelse skal iværksættes.

Skærpede straffe og nye værktøjer

Lovforslaget indeholder en række strafskærpelser og nye redskaber:

  • Våbenkriminalitet: Strafferammen for besiddelse af våbenlagre fordobles fra 8 til 16 års fængsel (§ 192 a). Desuden udvides strafskærpelsesreglen for bandekonflikter (§ 81 a) til også at omfatte konflikter, hvor der anvendes knive og blankvåben. Straffen for ulovlig besiddelse af knive og gas-/signalvåben skærpes generelt.
  • Ydmygende kriminalitet: Det bliver en generel skærpende omstændighed, hvis en gerning har ydmygende karakter (§ 81, nr. 15). For vold og ulovlig tvang med ydmygende karakter forudsættes straffen skærpet med 50%.
  • Rejseforbud (§ 79 e): Der indføres en ny mulighed for at idømme personer, dømt for visse former for grænseoverskridende kriminalitet (f.eks. grov narko- eller våbenkriminalitet), et forbud mod at rejse til og opholde sig i bestemte lande i 1 til 5 år.

Indsats mod bandernes økonomiske kriminalitet

For at ramme bandernes økonomiske fundament foreslås følgende:

  • Tværfaglige efterforskningsgrupper (§ 110 c i retsplejeloven): National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) kan oprette tværfaglige grupper med deltagelse fra bl.a. Skatteforvaltningen og Erhvervsstyrelsen. Grupperne kan dele oplysninger på tværs af myndigheder for at styrke efterforskningen af organiseret økonomisk kriminalitet.
  • Udvidet konfiskation (§ 76 a i straffeloven): Værdigrænsen på ca. 50.000 kr. for udvidet konfiskation afskaffes. Samtidig udvides den personkreds, der kan få konfiskeret aktiver, fra kun at omfatte ægtefæller/samlevere til også at inkludere andre med en særlig tæt relation til den dømte.
  • Strafskærpelse for økonomisk kriminalitet (§ 81 a, stk. 3): Straffen for visse former for alvorlig økonomisk kriminalitet (f.eks. groft skattesvig og hvidvask) kan fordobles, hvis gerningen har relation til den dømtes bandetilknytning.
  • Udvidede efterforskningsmuligheder: Adgangen til hemmelig ransagning og indgreb i meddelelseshemmeligheden på person udvides til at omfatte flere former for alvorlig økonomisk kriminalitet.

Sociale og økonomiske konsekvenser

  • Fratagelse af børne- og ungeydelse: Personer dømt for bandekriminalitet omfattet af straffelovens § 81 a mister retten til børne- og ungeydelse i en 3-årig periode, som starter efter endt afsoning. Ydelsen kan i perioden udbetales til den anden forælder eller barnet selv.
  • Begrænset offererstatning: Erstatning fra staten til ofre for forbrydelser kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte gennem sin adfærd har udsat sig for en særlig risiko for skaden, f.eks. ved at have tilknytning til et kriminelt miljø.

Andre ændringer i retsplejen

  • Civile agenter: Forbuddet mod at anvende civile personer som agenter i efterforskningen ophæves.
  • Vidnebeskyttelse: Det bliver lettere at dokumentere en indenretlig afhøring under hovedforhandlingen, hvis en ny afhøring vil udsætte vidnet for unødigt ubehag. Det præciseres også, at flere tiltalte kan føres ud af retslokalet under et vidnes forklaring.
  • TV-overvågning: Afstandskravet for visse private og offentlige aktørers TV-overvågning af arealer i tilknytning til egne facader udvides fra ca. 30 meter til op mod 100 meter.

Ikrafttrædelse

Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2024. Der er fastsat overgangsregler, så de nye strafskærpende bestemmelser og retsfølger som udgangspunkt kun gælder for handlinger begået efter lovens ikrafttræden.

Lignende afgørelser