Command Palette

Search for a command to run...

Styrkelse af økonomisk tilsyn og takstkontrol m.v. i vandsektoren

Vedtaget

Kort Titel

2023/1 SF.L L 106

Dato

8. februar 2024

Vedtaget

17. maj 2024

Ikraft

12. juni 2024

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

  • Forsyningssekretariatet omdannes til Vandsektortilsynet med styrkede beføjelser til tilsyn, analyse og overvågning af vandsektoren.
  • Der indføres skærpet kontrol med vandselskabers aftaler, især med koncernforbundne selskaber, for at sikre markedsmæssige vilkår og beskytte forbrugerne.
  • Vandsektortilsynet får nye redskaber til at håndhæve regler, herunder at fastsætte markedsmæssige priser og påbyde tilbagebetalinger ved ulovlige aftaler.
  • Den kommunale takstkontrol forenkles med en ny anmeldelsesordning for mindre takstændringer, mens godkendelsespligten for større ændringer bevares.
  • Der etableres en ny klageadgang, så vandselskaber kan påklage kommunale afgørelser om takster og bidrag til Energiklagenævnet.
  • Kontrollen med vandselskabernes økonomiske rammer moderniseres med et mere fleksibelt system baseret på en løbende differencesaldo.
  • Princippet om 'hvile i sig selv' præciseres som et kontantprincip, hvilket ensarter opgørelsen af udgifter og investeringer i sektoren.

Lovforslaget har til formål at styrke det økonomiske tilsyn og takstkontrollen i den danske vandsektor. Dette sker ved at implementere dele af en politisk aftale fra 2018, der sigter mod at sikre effektivitet, lave priser for forbrugerne og en høj forsyningskvalitet. Forslaget indebærer ændringer i fire centrale love: vandsektorloven, vandforsyningsloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber og lov om kommuners afståelse af vandselskaber.

Hovedændringer i Vandsektorloven

Nyt navn og udvidede opgaver for tilsynsmyndigheden

  • Forsyningssekretariatet omdøbes til Vandsektortilsynet for bedre at afspejle myndighedens rolle.
  • Vandsektortilsynet får udvidede beføjelser til at overvåge og analysere sektoren for at understøtte udviklingen af reguleringen. Tilsynet skal løbende orientere ministeren om relevante forhold og kan anmodes om at udarbejde specifikke analyser.
  • Tilsynet skal årligt udarbejde en offentlig arbejdsplan for sine aktiviteter.

Forenklet kontrol med økonomiske rammer

  • Kontrollen med vandselskabernes indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer ændres. De faste regulerings- og kontrolperioder afskaffes til fordel for et mere fleksibelt system baseret på en differencesaldo, ligesom det kendes fra elsektoren.
  • Dette system tillader, at differencer mellem selskabets faktiske indtægter og den tilladte ramme kan overføres mellem årene. Der fastsættes dog grænser for, hvor stor en saldo et selskab må have, og hvor længe den må bestå, for at sikre stabile priser og undgå, at selskaber systematisk opkræver for meget eller for lidt.

Styrket tilsyn med aftaler og tilknyttet virksomhed

  • Tilsynet med, at vandselskabers aftaler indgås på markedsvilkår, skærpes markant for at forhindre krydssubsidiering og beskytte forbrugerne.
  • Vandsektortilsynet får en række nye håndhævelsesbeføjelser:
BeføjelseBeskrivelseLovhjemmel (forslag)
Påbud om afståelse af ulovlig virksomhedPåbyde et vandselskab at afstå eller afvikle deltagelse i virksomhed, der strider mod reglerne om tilknyttet virksomhed.Vandsektorloven § 18, stk. 4
Fastsættelse af markedsmæssig prisFastsætte den korrekte pris, hvis en aftale ikke er indgået på markedsvilkår. Denne pris lægges til grund for de økonomiske rammer.Vandsektorloven § 19, stk. 7
Påbud om tilbagebetalingPåbyde koncern- og interesseforbundne parter at tilbageføre for høje betalinger fra vandselskabet eller efterbetale for lave betalinger til vandselskabet. Påbud kan omfatte en periode på op til 5 år.Vandsektorloven § 19, stk. 8
Offentliggørelse af overtrædelserOffentliggøre navne på vandselskaber, der har overtrådt loven, med oplysning om overtrædelsen.Vandsektorloven § 11 a, stk. 4

Samling og præcisering af oplysningspligter

  • Lovens bestemmelser om vandselskabers pligt til at indberette oplysninger samles i et nyt kapitel (7 a). Dette giver ministeren og Vandsektortilsynet en klarere hjemmel til at kræve nødvendige oplysninger og dokumenter, også fra koncernforbundne selskaber.

Hovedændringer i Vandforsyningsloven og Spildevandsbetalingsloven

Ny model for kommunal takstkontrol: Godkendelse og anmeldelse

  • Den kommunale kontrol med takster, bidrag, regulativer og betalingsvedtægter moderniseres. Den nuværende model, hvor alt kræver forudgående godkendelse, suppleres med en anmeldelsesordning.
HandlingBetingelserProces
Godkendelse (Godkendelsesordning)Anvendes ved nye takster/regulativer eller væsentlige ændringer.Vandselskabet indsender forslag til kommunalbestyrelsen, som skal godkende det, før det kan træde i kraft. Kræver fuld sagsbehandling.
Anmeldelse (Anmeldelsesordning)Anvendes ved mindre ændringer, f.eks. ren indeksregulering eller andre uvæsentlige justeringer som defineret i bekendtgørelse.Vandselskabet anmelder ændringen til kommunalbestyrelsen. Ændringen kan træde i kraft uden forudgående godkendelse, men kommunen fører efterfølgende tilsyn.

Præcisering af "hvile i sig selv-princippet"

  • Det præciseres, at det økonomiske grundprincip for vandselskaber, hvile i sig selv-princippet, skal forstås som et kontantprincip.
  • Det betyder, at udgifter til investeringer kan indregnes direkte i taksterne, frem for via afskrivninger. Lån indregnes som afdrag på lån fratrukket provenuet fra nye optagne lån. Dette skal skabe en mere ensartet og gennemsigtig praksis i sektoren.

Ny klageadgang til Energiklagenævnet

  • Der indføres en ny klageadgang, så vandselskaber og spildevandsforsyningsselskaber kan påklage kommunalbestyrelsens afgørelser om takster og bidrag til Energiklagenævnet. Tidligere var der ingen administrativ klageadgang for disse afgørelser. Dette harmoniserer reglerne med de øvrige forsyningssektorer.

Styrkede kommunale beføjelser og oplysningskrav

  • Kommunernes rolle i takstkontrollen styrkes ved, at der fastsættes klarere regler for, hvad godkendelsen skal omfatte. Samtidig får kommunerne beføjelse til at påbyde selskaber (og i visse tilfælde deres koncernforbundne parter) at fremsende nødvendige oplysninger.

Ikrafttrædelse

  • Loven foreslås at træde i kraft i to etaper:
    • 1. juli 2024: Ændringerne i vandsektorloven, herunder navneændringen til Vandsektortilsynet og de styrkede tilsynsbeføjelser.
    • 1. januar 2025: Ændringerne vedrørende den kommunale takstkontrol, den nye anmeldelsesordning og klageadgangen til Energiklagenævnet.
  • Der er fastsat overgangsregler for at sikre en smidig overgang, bl.a. for allerede godkendte takster og for de økonomiske rammer for 2024 og 2025.

Lignende afgørelser