Command Palette

Search for a command to run...

Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet

Vedtaget

Kort Titel

2023/1 SF.L L 52

Dato

12. oktober 2023

Vedtaget

15. december 2023

Ikraft

29. december 2023

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Skatteministeriet

  • Lovforslaget skærper sanktionerne for skatte- og afgiftsunddragelse ved at hæve bødeniveauer og beløbsgrænser for fængselsstraf.
  • Beløbsgrænsen for fængselsstraf for forsætlig unddragelse hæves ensartet til 500.000 kr. for alle skatte- og afgiftsområder.
  • Tillægsbøder i fængselssager fordobles, så de svarer til det dobbelte af det unddragne beløb.
  • Der indføres personligt og ubegrænset hæftelsesansvar for ledelsesmedlemmer i virksomheder, der anvender falske eller fiktive fakturaer.
  • Skatteforvaltningen får mulighed for at inddrage en virksomheds moms- og afgiftsregistrering ved brug eller udstedelse af falske fakturaer.
  • En ny 'arrestfogedordning' giver Skatteforvaltningen bemyndigelse til at indefryse midler på en virksomheds bankkonto ved mistanke om organiseret svig.
  • Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024 med specifikke overgangsregler.

Lovforslaget har til formål at gennemføre den politiske aftale "Hårdere straf. Hurtigere konsekvens – Seks tiltag til at styrke indsatsen mod skatteøkonomisk kriminalitet". Formålet er at sikre en mere effektiv og konsekvent indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse for at beskytte statens indtægter, sikre fair konkurrence for lovlydige virksomheder og styrke tilliden til skattesystemet.

Skærpede og Forenklede Sanktioner

Lovforslaget medfører en række markante skærpelser og forenklinger af strafniveauet for skatte- og afgiftsunddragelse. De centrale ændringer, som forudsættes implementeret i retspraksis, er:

OmrådeNuværende PraksisForeslået Praksis
Beløbsgrænse for fængsel250.000 kr. (skat, moms) / 100.000 kr. (punktafgifter)Ensartet 500.000 kr. for alle områder.
Tillægsbøde ved fængselSvarer til det unddragne beløbSvarer til det dobbelte af det unddragne beløb.
Bødeberegning (Normalbøde)Progressionsgrænse ved 60.000 kr.Ingen progressionsgrænse. Bøden er 1x unddraget beløb (grov uagtsomhed) eller 2x (forsæt).
Mindstegrænse for sagVarierende40.000 kr. (førstegangstilfælde). Sager mellem 20.000-40.000 kr. giver en bøde på 5.000 kr.
GentagelsestilfældeIkke ensartetFængselsstraf ved unddragelse over 250.000 kr., hvis tidligere dømt for unddragelse over 250.000 kr. inden for 10 år.

Disse ændringer implementeres gennem tekniske justeringer i en lang række skatte- og afgiftslove, som giver mulighed for at fastsætte de nye strafniveauer i lovens bemærkninger.

Nye Værktøjer mod Fakturasvindel

Lovforslaget indfører to nye administrative værktøjer i opkrævningsloven for at bekæmpe svindel med fiktive og falske fakturaer.

  • Ledelseshæftelse (§ 10 d i opkrævningsloven): Der indføres et personligt, ubegrænset og solidarisk hæftelsesansvar for medlemmer af en virksomheds ledelse. Dette gælder, hvis ledelsen forsætligt eller groft uagtsomt medvirker til, at virksomheden bruger urigtig dokumentation (f.eks. falske fakturaer) til at angive for lave skatter eller afgifter. Ansvaret omfatter både den formelt registrerede ledelse (direktører, bestyrelsesmedlemmer) og reelle ledere (f.eks. "stråmænd" og bagmænd).

  • Inddragelse af Virksomhedsregistrering (§ 19 b, stk. 2 i opkrævningsloven): Skatteforvaltningen får bemyndigelse til at inddrage en virksomheds registrering for skatter og afgifter (f.eks. momsregistrering). Dette kan ske, hvis virksomheden forsætligt eller groft uagtsomt enten:

    • Anvender en faktura med urigtigt indhold til at afgive urigtige oplysninger.
    • Udsteder en faktura med urigtigt indhold, som er egnet til at blive brugt til skattesvig.

Ny Arrestfogedordning (§ 14 i opkrævningsloven)

Der etableres en ny ordning, hvor særligt bemyndigede medarbejdere hos Skatteforvaltningen ("arrestfogeder") kan foretage arrest (indefryse midler) på en virksomheds bankkonto.

  • Betingelser for arrest: Arrest kan foretages, hvis:

    • Virksomhedens drift vurderes at indebære en nærliggende risiko for tab for staten.
    • Det antages, at skatter og afgifter forsætligt eller groft uagtsomt ikke vil blive betalt.
    • Der endnu ikke kan foretages udlæg for kravet (f.eks. fordi betalingsfristen ikke er overskredet).
  • Procedure og retsvirkning: Arresten fratager virksomheden rådigheden over det indefrosne beløb. Skatteforvaltningen skal underrette virksomheden og inden for en uge anlægge sag ved domstolene for at få arresten stadfæstet. Virksomheden kan gøre indsigelse til fogedretten inden for 4 uger. Skatteforvaltningen er underlagt objektivt erstatningsansvar, hvis arresten viser sig at være uberettiget.

Ikrafttrædelse

Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024. Der er fastsat specifikke overgangsregler for de nye bestemmelser i opkrævningsloven:

  • § 2, nr. 1 (ledelseshæftelse): Gælder for skatter og afgifter, der opstår fra og med 1. januar 2024.
  • § 2, nr. 2 (arrestfogedordning): Kan også anvendes for krav, der vedrører perioden før 1. januar 2024.
  • § 2, nr. 4 (inddragelse af registrering): Gælder for urigtige oplysninger afgivet og fakturaer udstedt fra og med 1. januar 2024.

Lignende afgørelser