Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om ændring af postloven (Rammer for den fremtidige postbefordring)

Vedtaget

Kort Titel

2023/1 SF.L L 22

Dato

5. oktober 2023

Vedtaget

1. december 2023

Ikraft

13. december 2023

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Transportministeriet

  • Ophæver den hidtidige befordringspligt og lader markedet varetage den landsdækkende postomdeling af breve og pakker.
  • Staten sikrer via udbud fortsat postbetjening af småøer, gratis forsendelser til blinde og international post.
  • Ændrer reglerne for placering af brevkasser i landzoner, så de skal placeres ved indkørslen fra offentlig vej.
  • Virksomheder, der omdeler kontraktpakker, bliver omfattet af postloven og skal have tilladelse.
  • Reguleringen af uadresserede forsendelser (reklamer) fjernes fra postloven.
  • Transportministeren overtager ansvaret for vedligeholdelse af postnummersystemet og udstedelse af frimærker.
  • Trafikstyrelsens tilsyn styrkes med markedsovervågning for at sikre landsdækkende service, finansieret af gebyrer fra postvirksomheder.

Lovforslaget har til formål at modernisere den danske postlovgivning ved at tilpasse den til den digitale udvikling, faldende brevmængder og et konkurrencepræget postmarked. Den centrale ændring er ophævelsen af den hidtidige befordringspligt, hvor staten udpegede én virksomhed (Post Danmark A/S) til at sikre landsdækkende postservice. Fremover overlades postbefordringen som udgangspunkt til markedets aktører.

Fremtidens Postbefordring: Fra Befordringspligt til Markedsløsning

Lovforslaget afskaffer transportministerens pligt til at udpege en befordringspligtig postvirksomhed. I stedet skal konkurrencen på postmarkedet sikre en landsdækkende omdeling af breve og pakker. For at sikre, at alle borgere og virksomheder fortsat har adgang til essentielle posttjenester, indføres en model, hvor staten varetager specifikke opgaver:

  • Statsligt sikrede ydelser via udbud: Transportministeren får ansvaret for at sikre følgende ydelser, typisk gennem offentlige udbud:

    • Gratis befordring af blindeforsendelser på op til 7 kg.
    • Befordring af adresserede forsendelser til og fra udlandet, Færøerne og Grønland, herunder rekommanderede forsendelser og værdiforsendelser.
    • Befordring af indenlandske rekommanderede forsendelser, værdiforsendelser og forkyndelsesbreve.
    • Postbetjening af ø-samfund, herunder etablering af fælles faciliteter (f.eks. brevkasseanlæg og pakkeautomater), som alle postvirksomheder kan benytte.
  • Sikkerhedsnet ved markedssvigt: Hvis markedet mod forventning ikke leverer en landsdækkende service, får transportministeren bemyndigelse til at gribe ind. Dette kan ske ved at udpege en postvirksomhed til at varetage en specifik opgave mod betaling eller ved at udbyde opgaven.

  • Nye tilladelser: Der skelnes fremover mellem tilladelser til lokal og landsdækkende postbefordring. Virksomheder med en landsdækkende tilladelse forpligtes til at udbyde et standardprodukt til ensartede priser i hele landet.

Ændringer for Borgere og Erhverv

  • Placering af brevkasser: Den såkaldte 50-meter-regel for ejendomme i landzone afskaffes. Fremover skal brevkasser på ejendomme i landzone placeres ved indkørslen fra offentlig vej eller privat fællesvej. Denne ændring træder i kraft 1. januar 2025.
  • Fritidshuse: For fritidshusområder udstykket før 1973 bliver det muligt frivilligt at etablere centralt placerede brevkasseanlæg.
  • Kontraktpakker: Virksomheder, der befordrer adresserede pakker efter aftale med afsenderen (kontraktpakker), bliver nu omfattet af postloven. De skal derfor indhente tilladelse fra Trafikstyrelsen og underlægges tilsyn.
  • Uadresserede forsendelser: Loven vil fremover kun regulere adresserede forsendelser. Bestemmelser om uadresserede forsendelser (reklamer m.m.) udgår.

Statslige Opgaver, Tilsyn og Administration

  • Tilsyn og gebyrer: Trafikstyrelsen får til opgave at føre et tættere tilsyn med postmarkedet for at sikre, at der opretholdes en landsdækkende service. Omkostningerne til dette tilsyn, markedsovervågning, klagebehandling m.v. finansieres via gebyrer fra alle postvirksomheder med tilladelse.
  • Postnummersystemet: Ansvaret for at vedligeholde det offentlige postnummersystem overgår fra den befordringspligtige virksomhed til transportministeren.
  • Frimærker: Transportministeren sikrer, at der fortsat udstedes frimærker med påtrykket "Danmark" for at leve op til internationale forpligtelser.
  • Database for "Post til døren": Transportministeren opretter og vedligeholder en database over postmodtagere, der er berettiget til at få post leveret direkte til boligen (f.eks. pga. handicap). Kommunerne indberetter de berettigede borgere, og alle postvirksomheder får adgang til databasen for at kunne opfylde kravet.
  • Det kronede posthorn: Pligten til at anvende det kronede posthorn ophæves. Post Danmark A/S får en overgangsperiode på op til 5 år til at udfase brugen af kendetegnet.

Økonomiske Konsekvenser

Lovforslaget medfører en række økonomiske ændringer for staten og erhvervslivet.

OmrådeKonsekvenser
Staten- Merudgifter: Til udbud af sikrede ydelser (ø-post, blindepost, udlandspost) estimeret til 10-40 mio. kr. i 2024 og varigt 35 mio. kr. årligt. <br> - Mindreudgifter: Bortfald af kompensation til Post Danmark A/S (forventet 150 mio. kr. i 2023). <br> - Provenu: Øget momsprovenu, da Post Danmarks ydelser bliver momspligtige.
Erhvervslivet- Post Danmark A/S: Mister momsfritagelse, hvilket skærper konkurrencen. <br> - Andre postvirksomheder: Får lige konkurrencevilkår. Kontraktpakke-firmaer får administrative byrder og gebyrudgifter. <br> - Erhvervskunder: Virksomheder uden momsfradrag vil opleve prisstigninger på porto fra Post Danmark.

Ikrafttrædelse

  • Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
  • Bestemmelsen om ny placering af brevkasser i landzone træder i kraft den 1. januar 2025.
  • Virksomheder, der bliver omfattet af tilladelseskravet (f.eks. for kontraktpakker), har frist til den 1. oktober 2024 til at indhente tilladelse.

Lignende afgørelser