Lov om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog)
Kort Titel
2023/1 SF.L L 18
Dato
5. oktober 2023
Vedtaget
1. december 2023
Ikraft
13. december 2023
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Transportministeriet
- Lovforslaget muliggør en forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog på det danske vejnet.
- Begrebet 'modulvogntog' i færdselsloven erstattes af den bredere samlebetegnelse 'lange vogntog'.
- Transportministeren får bemyndigelse til at tillade kørsel med vogntog bestående af en bil og flere påhængskøretøjer på udvalgte strækninger.
- Den første forsøgsstrækning for dobbelttrailere er planlagt mellem Aarhus og Høje-Taastrup med mulighed for forlængelse til Malmø.
- Formålet er at opnå klimamæssige fordele, afhjælpe chaufførmangel og reducere transportomkostninger.
- Den eksisterende forsøgsordning med modulvogntog (op til to påhængskøretøjer) fortsætter under den nye lovgivning.
- Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Dette lovforslag har til formål at ændre færdselsloven for at skabe det juridiske grundlag for en forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog i Danmark. Forslaget er en udmøntning af en politisk aftale i forbindelse med Infrastrukturplan 2035 og sigter mod at gøre godstransport mere effektiv og klimavenlig.
Baggrund og Formål
Lovforslaget er fremsat for at imødekomme et ønske om at teste brugen af dobbelttrailer-vogntog, som er længere end de nuværende modulvogntog. De primære formål er:
- Klimamæssige fordele: Ved at transportere mere gods pr. lastbil forventes en reduktion i det samlede brændstofforbrug og CO2-udledning.
- Effektivisering af transportbranchen: Ordningen kan afhjælpe manglen på chauffører, da den samme mængde gods kan transporteres med færre vogntog.
- Økonomiske besparelser: Transportvirksomheder kan opnå besparelser på brændstof og vedligeholdelse af køretøjer.
Den første forsøgsstrækning er planlagt til at løbe mellem Aarhus og Høje-Taastrup, med en potentiel udvidelse til Malmø.
Centrale Lovændringer
Lovforslaget indebærer en række præcise ændringer i færdselslovens § 70 a for at udvide transportministerens bemyndigelse. De centrale ændringer er:
Paragraf | Nuværende ordlyd (uddrag) | Foreslået ændring |
---|---|---|
Overskrift før § 70 a | Modulvogntog | Lange vogntog |
§ 70 a, stk. 1 | ...bil og et eller to påhængskøretøjer (modulvogntog). | ...bil og et eller flere påhængskøretøjer. |
§ 70 a, stk. 2 | ...bestemmelser for modulvogntog... | ...bestemmelser for lange vogntog, jf. stk. 1,... |
Disse ændringer betyder, at:
- Begrebet 'modulvogntog' udgår af lovteksten og erstattes af den bredere samlebetegnelse 'lange vogntog'.
- Transportministerens bemyndigelse udvides fra kun at omfatte vogntog med op til to påhængskøretøjer til at omfatte vogntog med flere påhængskøretøjer.
- Ministeren kan fortsat fastsætte specifikke regler for disse lange vogntog, herunder krav til indretning, udstyr, belæsning, vægt og dimensioner.
Praktiske Konsekvenser
Med lovændringen kan transportministeren, eller Vejdirektoratet efter bemyndigelse, udstede en bekendtgørelse, der fastlægger de specifikke vejstrækninger, hvor kørsel med dobbelttrailer-vogntog bliver tilladt.
Den eksisterende forsøgsordning med modulvogntog (vogntog med op til to påhængskøretøjer) påvirkes ikke negativt, men vil fremover være omfattet af den nye, bredere definition af 'lange vogntog'.
Ikrafttrædelse
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Lovændringerne gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lignende afgørelser