Command Palette

Search for a command to run...

Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening

Vedtaget

Kort Titel

2022/2 SF.L L 98

Dato

30. marts 2023

Vedtaget

26. maj 2023

Ikraft

1. juni 2023

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Digitaliseringsministeriet

  • Lovforslaget giver borgere, der er fritaget for Digital Post, en automatisk ret til at fravige obligatorisk digital selvbetjening.
  • Formålet er at skabe enklere og mere sammenhængende regler for borgere med digitale udfordringer.
  • Borgere skal fortsat selv anmode om at benytte et alternativ til den digitale løsning.
  • Loven omfatter alle offentlige myndigheders obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger, hvor der allerede findes en fravigelsesmulighed.
  • Domstolenes digitale portaler, som f.eks. minretssag.dk, er undtaget fra loven for at sikre domstolenes uafhængighed.
  • Loven ændrer ikke på reglerne for borgere, der er tilmeldt Digital Post.
  • Loven foreslås at træde i kraft den 1. juni 2023.

Dette lovforslag har til formål at gøre det enklere for borgere, der har svært ved at anvende digitale løsninger, at fravige kravet om obligatorisk digital selvbetjening. Forslaget skaber en direkte sammenhæng mellem at være fritaget for Digital Post og at have ret til et alternativ til digitale selvbetjeningsløsninger hos offentlige myndigheder.

Lovens Formål og Baggrund

Regeringen fremsætter lovforslaget for at imødekomme et ønske fra organisationer, der repræsenterer borgere med digitale udfordringer. Der har været efterspurgt enklere og mere sammenhængende regler, da der i dag er forvirring omkring de forskellige regelsæt for fritagelse fra Digital Post og fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening. Ved at indføre et objektivt kriterium (fritagelse fra Digital Post) gøres reglerne mere gennemskuelige for borgeren og lettere at administrere for myndighederne.

Lovens Anvendelsesområde (§ 1)

Loven gælder for alle offentlige myndigheders obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger for fysiske personer. En central betingelse er, at der i den specifikke lovgivning for den pågældende selvbetjeningsløsning allerede skal eksistere en mulighed for at fravige kravet.

  • Loven omfatter alle former for fravigelse, uanset om det i lovgivningen kaldes undtagelse, fritagelse, dispensation eller lignende.
  • Den gælder kun for fysiske personer i deres private egenskab, ikke for virksomheder eller i forbindelse med erhvervsaktiviteter.
  • Loven omfatter ikke selvbetjeningsløsninger, der ikke er obligatoriske.

Undtagelse for Domstolene (§ 1, stk. 2)

En væsentlig undtagelse er, at loven ikke gælder for domstolenes digitale portaler, såsom minretssag.dk og minskiftesag.dk.

  • Begrundelsen er at værne om princippet om domstolenes uafhængighed. Hvis loven gjaldt, ville kommunerne, som administrerer fritagelser fra Digital Post, i praksis kunne træffe afgørelser om sagsbehandlingen i konkrete retssager.
  • Borgere kan stadig blive undtaget fra at bruge domstolenes portaler, men det vil ske efter de regler, der gælder specifikt for domstolene, f.eks. i retsplejeloven.

Retten til Fravigelse (§ 2)

Lovens kernebestemmelse fastslår, at fysiske personer, der er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post, efter anmodning har ret til at benytte det alternativ, som den pågældende lovgivning stiller til rådighed.

  • Dette betyder, at for denne gruppe borgere vil digital selvbetjening ikke længere være obligatorisk. Fritagelsen fra Digital Post fungerer som et direkte adgangsgivende kriterium.
  • Borgeren skal aktivt anmode om at blive fraviget. Det sker ikke automatisk.
  • Anmodningen skal indgives i overensstemmelse med de gældende regler for den specifikke selvbetjeningsløsning, hvilket ofte vil være hos kommunens borgerservice.
  • Lovforslaget supplerer de eksisterende fravigelsesregler. Borgere, der er tilmeldt Digital Post, kan fortsat søge om fravigelse baseret på de specifikke kriterier i den enkelte lov.

Ikrafttrædelse og Territorialt Anvendelsesområde (§ 3 og § 4)

  • Ikrafttrædelse: Loven foreslås at træde i kraft den 1. juni 2023. Den vil også gælde for ansøgninger, der er indgivet før denne dato.
  • Territorialt anvendelsesområde: Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da loven om Digital Post heller ikke gælder dér.

Lignende afgørelser