Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond

Vedtaget

Kort Titel

2021/1 SF.L L 167

Dato

21. april 2022

Vedtaget

8. juni 2022

Ikraft

22. juni 2022

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Erhvervsministeriet

  • Lovforslaget etablerer Danmarks Eksport- og Investeringsfond ved at sammenlægge EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond.
  • Den nye fonds formål er at fremme vækst og fornyelse i dansk erhvervsliv, styrke eksport og internationalisering samt bidrage til en bæredygtig og grøn omstilling.
  • Fonden organiseres som en selvstændig offentlig virksomhed med EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden som selvstændige offentlige dattervirksomheder.
  • Erhvervsministeren udøver ejerbeføjelser svarende til en eneaktionær, herunder udpegning af bestyrelsen og godkendelse af vedtægter og koncerninstruks.
  • Fonden kan yde direkte og indirekte investeringer, finansiering og risikodækning og fungerer som Danmarks officielle eksportkreditagentur.
  • Staten garanterer for fondens og dens selvstændige offentlige dattervirksomheders forpligtelser, hvis deres egenkapital og hensættelser ikke er tilstrækkelige.
  • Loven træder i kraft den 1. juli 2022 og ophæver de tidligere love for de sammenlagte enheder.

Dette lovforslag etablerer Danmarks Eksport- og Investeringsfond som en ny, samlet statslig finansieringsinstitution. Fonden skabes ved en sammenlægning af de tre eksisterende enheder: EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Formålet er at skabe én stærk og sammenhængende indgang for danske virksomheder til statslig medfinansiering, der kan understøtte vækst, eksport og den grønne omstilling.

Formål, Målgruppe og Anvendelsesområde

Lovens primære formål er at skabe størst muligt samfundsmæssigt afkast ved at:

  • Fremme vækst og fornyelse i dansk erhvervsliv.
  • Styrke danske virksomheders muligheder for eksport, internationalisering og adgang til nye markeder.
  • Bidrage til en bæredygtig og grøn omstilling.

Fonden skal agere markedssupplerende, hvilket betyder, at den kun skal engagere sig i aktiviteter, som det private marked normalt ikke vil påtage sig på grund af art, omfang eller risiko. Fonden skal desuden inddrage klima-, miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold (ESG) i sine aktiviteter og følge regeringens handelspolitik.

Målgruppen er bred og omfatter:

  • Virksomheder med vækstpotentiale.
  • Investorer (f.eks. venturefonde), der investerer i vækstvirksomheder.
  • Virksomheder med eksportaktiviteter eller -potentiale.
  • Virksomheder, der bidrager til den grønne omstilling.
  • Almene boligorganisationer og visse offentlige selskaber i forbindelse med grønne projekter.

Danmarks Eksport- og Investeringsfond udpeges formelt som Danmarks eksportkreditagentur og kan repræsentere regeringen internationalt i sager om eksportkreditpolitik.

Aktiviteter

Fonden får en bred vifte af finansielle instrumenter til rådighed for at opfylde sit formål:

  • Investeringer, finansiering og risikodækning (§ 6): Fonden kan mod vederlag yde direkte og indirekte egenkapitalinvesteringer, lån, garantier og kautioner. Den kan også udøve aktivt ejerskab i de virksomheder, den investerer i.
  • Tjenesteydelser (§ 7): Fonden kan tilbyde ydelser som administration, rådgivning og kapitalforvaltning.
  • Andre initiativer (§ 8): Fonden kan deltage i partnerskaber, understøtte udviklingen af finansieringsmarkeder og i begrænset omfang yde tilskud.

Etablering, Ejerskab og Struktur

Lovforslaget fastlægger en ny koncernstruktur:

  • Danmarks Eksport- og Investeringsfond etableres som en selvstændig offentlig virksomhed, der fungerer som moderselskab.
  • Ejerskabet af EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden overdrages til den nye fond, hvor de fortsætter som selvstændige offentlige dattervirksomheder.
  • Danmarks Grønne Investeringsfonds aktiviteter, aktiver og passiver overtages af Vækstfonden ved universalsuccession.

Erhvervsministeren udøver de beføjelser, der normalt tilkommer en generalforsamling, og sidestilles med en eneaktionær. Ministeren godkender vedtægter, kan træffe beslutning om ethvert forhold i koncernen og godkender en koncerninstruks, der fastlægger opgavefordelingen mellem moderselskabet og dattervirksomhederne.

Fondens forretningsmæssige aktiviteter er undtaget fra forvaltningsloven, offentlighedsloven, ombudsmandsloven og arkivloven for at sikre fortrolighed på linje med private aktører. Selskabsloven og årsregnskabsloven finder anvendelse med nødvendige tilpasninger.

Ledelse

Ledelsesstrukturen er designet til at sikre sammenhæng i koncernen:

EnhedMinisterudpegede MedlemmerMedarbejdervalgte Medlemmer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond (Hovedfond)Op til 12 (inkl. formand/næstformand)Op til 3 (valgt i fællesskab af hele koncernen)
Selvstændige offentlige dattervirksomhederOp til 4 (skal være medlemmer af hovedfondens bestyrelse)Op til 2 (valgt af medarbejdere i den specifikke dattervirksomhed)

Bestyrelsen i hovedfonden varetager den overordnede og strategiske ledelse og skal holde erhvervsministeren orienteret om alle væsentlige forhold. Bestyrelserne i dattervirksomhederne varetager den strategiske ledelse for deres respektive områder under hensyntagen til den samlede koncernstrategi.

Økonomi og Risikostyring

  • Statsgaranti (§ 26): En central bestemmelse er, at staten indtræder i fondens og de selvstændige offentlige dattervirksomheders forpligtelser, hvis deres egenkapital og hensættelser ikke er tilstrækkelige. Dette sikrer en stærk kreditværdighed.
  • Finansiering og Udbytte (§ 21-22): Fonden kan optage lån, herunder statslige genudlån, og kan udbetale udbytte til staten efter en politik godkendt af ministeren.
  • Revision (§ 23): Årsrapporterne revideres af både en godkendt revisor og Rigsrevisor.

Tilsyn, Ikrafttræden og Konsekvenser

  • Tilsyn (§ 27): Erhvervsministeren fører tilsyn med hele koncernen.
  • Tavshedspligt og Straf (§ 28-29): Der gælder streng tavshedspligt for alle involverede, og der er straf for at afgive urigtige oplysninger.
  • Ikrafttræden (§ 30): Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
  • Ophævelse af love (§ 32-33): Loven ophæver de eksisterende love for EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond.

Lignende afgørelser