Command Palette

Search for a command to run...

Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger

Vedtaget

Kort Titel

2021/1 SF.L L 105

Dato

23. december 2021

Vedtaget

25. februar 2022

Ikraft

26. februar 2022

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Skatteministeriet

  • Den statslige bundskat nedsættes med 0,01 procentpoint fra 12,10 pct. til 12,09 pct.
  • Nedsættelsen kompenserer skatteyderne for en samlet stigning i de kommunale skatter for 2022.
  • Formålet er at fastholde det samlede skattetryk i overensstemmelse med politiske aftaler om kommunernes økonomi.
  • Den særlige bundskattesats for indbyggere på Ertholmene nedsættes tilsvarende fra 4,10 pct. til 4,09 pct.
  • Loven har virkning fra og med indkomståret 2022, selvom den træder i kraft 1. marts 2022.
  • Skattelettelsen vil blive realiseret enten via en ændret forskudsopgørelse i 2022 eller ved årsopgørelsen for 2022.

Dette lovforslag har til formål at kompensere danske skatteborgere for de samlede stigninger i den kommunale indkomstskat for 2022. Dette gøres ved at nedsætte den statslige bundskat, så det samlede skattetryk for borgerne holdes i ro. Baggrunden er politiske aftaler, herunder "Aftale om kommunernes økonomi for 2022", som fastslår, at skatterne under ét ikke skal stige.

Nedsættelse af bundskatten

Lovforslaget ændrer personskattelovens § 6, stk. 2, og indebærer følgende konkrete ændringer:

  • Den almindelige bundskattesats nedsættes med 0,01 procentpoint fra 12,10 pct. til 12,09 pct.
  • Den særlige bundskattesats for personer, der ikke betaler kommuneskat (primært indbyggere på Ertholmene), nedsættes tilsvarende med 0,01 procentpoint fra 4,10 pct. til 4,09 pct.

Disse ændringer gælder fra og med indkomståret 2022 og de efterfølgende år.

Baggrund og formål

Kommunernes budgetter for 2022 viste en samlet stigning i kommuneskatten på ca. 122 mio. kr. For at neutralisere denne stigning og overholde princippet om et uændret samlet skattetryk, foreslås en landsdækkende nedsættelse af bundskatten. Nedsættelsen på 0,01 procentpoint skønnes at medføre et mindreprovenu for staten på ca. 125 mio. kr. i 2022 (umiddelbar virkning).

Konsekvenser for skatteloftet

Lovforslaget ændrer ikke på de eksisterende skattelofter:

  • Skatteloftet for personlig indkomst fastholdes på 52,07 pct.
  • Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst fastholdes på 42 pct.

Når bundskatten nedsættes, mens skatteloftet fastholdes, vil det for skatteydere, der rammer loftet, medføre et mindre nedslag i topskatten. Dette modsvarer det øgede nedslag, som de højere kommuneskatter ellers ville have udløst, og sikrer dermed den tilsigtede neutralitet.

Implementering og praktisk betydning

Skattelettelsen vil blive indarbejdet i forskudsopgørelsen for 2022. For den enkelte borger betyder det:

  • Hvis man får ændret sin forskudsopgørelse i løbet af 2022, vil skattelettelsen blive indregnet her.
  • For alle andre vil lettelsen blive effektueret i forbindelse med årsopgørelsen for 2022 (tilgængelig i marts 2023), hvilket vil resultere i enten en større overskydende skat eller en lavere restskat.

Ikrafttrædelse

Loven foreslås at træde i kraft den 1. marts 2022, men have virkning med tilbagevirkende kraft for hele indkomståret 2022. Da ændringen udelukkende er til gunst for borgerne, er dette uproblematisk. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Lignende afgørelser