Command Palette

Search for a command to run...

Forlængelse af forsøgsordningen med medicinsk cannabis og permanentgørelse af ordningen for dyrkning og fremstilling

Delt

Kort Titel

2021/1 SF.L L 44

Dato

8. oktober 2021

Vedtaget

3. december 2021

Ikraft

15. december 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Indenrigs- og Sundhedsministeriet

  • Forsøgsordningen med medicinsk cannabis forlænges med fire år indtil den 31. december 2025.
  • Muligheden for at dyrke og fremstille medicinsk cannabis i Danmark gøres permanent for at sikre et stabilt grundlag for industrien og eksport.
  • De gældende regler om tilskud til medicinsk cannabis ophæves og erstattes af en bemyndigelse til sundhedsministeren til at fastsætte nye regler, hvis der findes finansiering.
  • Der indføres et krav om, at producenter skal vedlægge et egnet medicinmål i produktpakningen for at højne patientsikkerheden ved dosering.
  • Cannabis flyttes fra liste A til liste B i bekendtgørelsen om euforiserende stoffer, hvilket justerer det juridiske grundlag for virksomhedstilladelser.
  • Lægemiddelstyrelsen overtager bemyndigelse fra sundhedsministeren på flere tekniske områder, herunder regler for mærkning, emballage og varenumre.
  • Der indføres hjemmel til at opkræve gebyrer fra virksomheder til at dække Landbrugsstyrelsens omkostninger ved kontrol af cannabisdyrkning.

Lovforslaget er en udmøntning af en politisk aftale og har to overordnede formål: at forlænge forsøgsordningen med medicinsk cannabis for patienter og at gøre ordningen for dyrkning og fremstilling af cannabis permanent for virksomheder. Derudover indeholder forslaget en række væsentlige ændringer vedrørende tilskud, patientsikkerhed og administrative procedurer.

Forlængelse af forsøgsordningen og permanentgørelse af dyrkning

Lovforslaget opdeler ordningen i to dele:

  • Forsøgsordningen for patienter: Lægers mulighed for at ordinere medicinsk cannabis til patienter forlænges med fire år, fra den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2025.
  • Ordningen for virksomheder: Muligheden for at dyrke cannabis samt fremstille, distribuere og eksportere cannabisprodukter (som cannabisbulk og cannabisudgangsprodukter) gøres permanent. Dette skal skabe et stabilt og forudsigeligt grundlag for den danske cannabisindustri, uafhængigt af om forsøgsordningen for patientbehandling fortsætter efter 2025.

Ændringer i tilskudsordningen

De hidtidige specifikke regler om regionalt tilskud til medicinsk cannabis i lovens kapitel 6 a ophæves. I stedet indføres en ny bemyndigelsesbestemmelse (§ 47 a), der giver sundhedsministeren mulighed for at fastsætte nye regler om tilskud via en bekendtgørelse. Dette betyder, at der ikke automatisk vil være tilskud fra 1. januar 2022, medmindre der findes særskilt finansiering og udstedes en ny bekendtgørelse. Formålet er at skabe en mere fleksibel model, hvor tilskudsordninger kan indføres og justeres hurtigere end via en lovændring. Reglerne for ansøgning om tilskud til produkter købt i andre EU/EØS-lande videreføres i en ny § 47 b.

Øget patientsikkerhed: Krav om medicinmål

For at sikre korrekt dosering og højne patientsikkerheden indføres et nyt krav i § 7 a til producenter af cannabismellemprodukter.

  • Producenterne forpligtes som udgangspunkt til at vedlægge et egnet medicinmål (f.eks. doseringssprøjte, dråbetæller) i produktets pakning.
  • Kravet gælder dog ikke, hvis produktet kan anvendes med et standardmedicinmål fra apoteket, hvis det er et fastdoseret produkt (f.eks. kapsler), eller hvis et egnet medicinmål allerede er vedlagt i udgangsproduktets pakning.

Ansvarsfordelingen for udlevering af medicinmål ændres som følger:

PartTidligere ansvarNyt ansvar
ProducentIngen pligt til at vedlægge medicinmål.Hovedansvar: Skal vedlægge egnet medicinmål, medmindre undtagelser gælder.
ApotekPligt til at udlevere relevant medicinmål.Sekundært ansvar: Skal kun udlevere et standardmedicinmål, hvis det ikke er vedlagt af producenten.

Juridiske og administrative justeringer

  • Klassificering af cannabis: Cannabis flyttes fra liste A til liste B i bekendtgørelsen om euforiserende stoffer. Dette er en teknisk justering, der bringer reguleringen på linje med stoffer, der må anvendes i medicinsk og videnskabeligt øjemed.
  • Delegation af myndighed: Flere bemyndigelser overføres fra sundhedsministeren til Lægemiddelstyrelsen. Dette gælder f.eks. fastsættelse af regler for ansøgninger om produktoptagelse, apotekers fremstilling af slutprodukter, varenumre samt mærkning og emballage.
  • Mærkning og emballage: De detaljerede lovregler (§§ 49-53) ophæves og erstattes af en ny § 49, der giver Lægemiddelstyrelsen bemyndigelse til at fastsætte mere detaljerede og fleksible regler i en bekendtgørelse.

Regulering af virksomheder og kontrol

  • Samling af regelsæt: Lovens anvendelsesområde præciseres til at omfatte alle led i produktionskæden, herunder det nye begreb cannabisbulk. Tilladelser til alle aktiviteter (fremstilling, distribution, import) samles under lovens § 9 for at skabe et mere overskueligt regelsæt.
  • Styrket kontrol: Lægemiddelstyrelsens beføjelser til at forbyde distribution og kræve produkter tilbagetrukket udvides til også at omfatte cannabisbulk og cannabisudgangsprodukter (§ 61).
  • Gebyrer for kontrol: Der indføres hjemmel til at opkræve gebyrer fra virksomheder til at dække omkostningerne for Landbrugsstyrelsens jordbrugsfaglige bistand i forbindelse med Lægemiddelstyrelsens kontrol af cannabisdyrkning (§ 64 a).

Ikrafttrædelse

Loven træder i kraft den 1. januar 2022, hvilket sikrer en fortsættelse af ordningen uden afbrydelse.

Lignende afgørelser