Command Palette

Search for a command to run...

Jysk Fynske Medier P/S påbudt at ændre cookie wall-løsning på jv.dk

Dato

8. februar 2023

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategorier

AfgørelsePrivate virksomhederPåbudIngen kritikKlageCookies / behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgendeBehandlingsgrundlagBehandlet af Datarådet

Datatilsynet har behandlet to klager vedrørende Jysk Fynske Mediers brug af såkaldte cookie walls på jv.dk. En cookie wall er en løsning, hvor brugere skal acceptere cookies for at få adgang til en hjemmesides indhold.

Klagernes og Jysk Fynske Mediers argumenter

  • Klagerne anførte, at Jysk Fynske Mediers samtykkeløsning er i strid med databeskyttelsesreglerne, da brugerne kun kan tilgå hjemmesiden ved enten at give samtykke til behandling af personoplysninger til alle formål eller ved at betale for et abonnement.
  • Jysk Fynske Medier anførte, at deres samtykkeløsning opfylder kravet om frivillighed, da brugerne klart informeres om valgmulighederne, der ikke sættes cookies før samtykke, betalingen er proportional, indholdet er tilsvarende med og uden samtykke, der er mulighed for at vælge formål særskilt, og det ikke er forbundet med ulemper at afvise samtykke. Jysk Fynske Medier henviste til Databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra a og Det Europæiske Databeskyttelsesråds retningslinjer om samtykke.

Datatilsynets undersøgelse

  • Datatilsynet har vurderet, om Jysk Fynske Mediers behandling af personoplysninger om besøgende på jv.dk er i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen, særligt kravene til samtykkets frivillighed, jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 4, nr. 11.

Datatilsynet har truffet afgørelse om, at Jysk Fynske Mediers behandling af personoplysninger ikke er i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.

Konklusion

  • Datatilsynet meddelte Jysk Fynske Medier et påbud om at sikre, at samtykket fra de besøgende på jv.dk opfylder kravene i Databeskyttelsesforordningen artikel 4, nr. 11, og at virksomheden kan påvise, at samtykket er frivilligt, jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 5, stk. 2, jf. Databeskyttelsesloven § 41, stk. 2, nr. 4.

Begrundelse for afgørelsen

  • Datatilsynet fandt, at Jysk Fynske Mediers fremgangsmåde, hvor brugerne kan få adgang til dele af indholdet mod samtykke eller til alt indholdet mod betaling, ikke opfylder kravene til et gyldigt samtykke, da den tilbudte tjeneste mod samtykke ikke i vidt omfang er tilsvarende den, der tilbydes mod betaling.
  • Datatilsynet fandt desuden, at Jysk Fynske Medier ikke har påvist, at behandling af personoplysninger til statistiske formål er en nødvendig del af alternativet til betaling.
  • Datatilsynet udtalte ikke kritik af Jysk Fynske Medier henset til de principielle spørgsmål i sagen.

Lignende afgørelser