Command Palette

Search for a command to run...

Lov om ændring af finansieringsstrukturen for Femern Bælt-forbindelsen som følge af EU-statsstøtteafgørelse

Vedtaget

Kort Titel

2020/1 SF.L L 168

Dato

25. februar 2021

Vedtaget

23. april 2021

Ikraft

5. maj 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Transportministeriet

  • Lovforslaget implementerer en statsstøtteafgørelse fra Europa-Kommissionen vedrørende Femern Bælt-forbindelsen.
  • Provisionen for statsgaranterede lån og statslån til Femern A/S forhøjes markant fra 0,15 % til 2 % om året.
  • En ny finansieringsmodel indføres, hvor A/S Femern Landanlæg videreudlåner til Femern A/S, og provenuet fra den forhøjede provision finansierer landanlæggene.
  • Femern A/S forbydes at udbetale udbytte, så længe selskabet har statsstøttet gæld.
  • Statsstøtten til Femern A/S begrænses til et maksimalt lånebeløb på 69,3 mia. kr. og en varighed på 16 år efter åbning.
  • Kompetencen til at fastsætte og ændre rabatordninger for brug af forbindelsen overføres fra Femern A/S til transportministeren.
  • Den forhøjede provision på 2 % får tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2019.

Dette lovforslag har til formål at tilpasse den danske lovgivning til Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020 vedrørende finansieringen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Lovændringerne justerer finansieringsstrukturen for projektet for at sikre overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.

Ny Finansieringsstruktur og Forhøjet Provision

Lovforslaget introducerer en ny finansieringsmodel for Femern Bælt-projektet. Den centrale ændring er, at A/S Femern Landanlæg (moderselskabet) får hjemmel til at optage statsgaranterede lån og statslån med henblik på at videreudlåne disse til Femern A/S (datterselskabet, der står for kyst-til-kyst-forbindelsen).

En væsentlig del af den nye struktur er en forhøjelse af den provision, Femern A/S skal betale for lån med statsgaranti og statslige genudlån.

ForholdNuværende RegelForeslået Ændring
Provision0,15 % p.a.2,00 % p.a.

Den ekstra provision på 1,85 % p.a. tilfalder A/S Femern Landanlæg. Dette provenu skal finansiere de offentlige landanlæg, hvilket erstatter den hidtidige model, hvor landanlæggene skulle finansieres via fremtidigt udbytte fra Femern A/S.

Begrænsninger i Statsstøtten

For at imødekomme Kommissionens krav indføres en række begrænsninger for den statsstøtte, Femern A/S kan modtage:

  • Udbytteforbud: Femern A/S kan tidligst udlodde udbytte, når selskabet har tilbagebetalt sin statsstøttede gæld eller på anden vis har afviklet statsstøtten. Dette sikrer, at statsstøtten ikke anvendes til at finansiere udbyttebetalinger.

  • Låneramme og Varighed: Der indføres et loft for den samlede statsstøtte. Femern A/S kan maksimalt optage lån med statsgaranti og statslige genudlån for i alt 69,3 mia. kr. i løbende priser. Statsstøtten kan desuden maksimalt løbe i 16 år efter anlæggets idriftsættelse. Hvis gælden er tilbagebetalt før, ophører statsstøtten på det tidspunkt.

  • Anvendelse af Lån: Muligheden for at anvende statsstøttede lån til at finansiere drift af Femern-forbindelsen fjernes. Lånene må fremover kun anvendes til projektering og anlæg. Ligeledes fjernes muligheden for at anvende statsgarantier til finansielle instrumenter som derivattransaktioner.

Ændret Kompetence for Rabatordninger

Lovforslaget fjerner Femern A/S' bemyndigelse til selv at ændre gældende rabatordninger eller indføre nye. Denne kompetence vil fremover udelukkende tilfalde transportministeren. Ændringen sker for at tydeliggøre, at takstfastsættelsen er en politisk beslutning og ikke en kommerciel aktivitet udøvet af Femern A/S.

Ikrafttrædelse og Tilbagevirkende Kraft

Loven foreslås at træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende for at sikre en hurtig implementering af EU-afgørelsen.

Bestemmelserne om den forhøjede provision på 2 % p.a. får tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2019, som krævet i statsstøtteafgørelsen.

Lignende afgørelser