Forslag til Lov om forebyggelse af smitte med covid-19 når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte
Kort Titel
2020/1 SF.L L 144
Dato
27. januar 2021
Vedtaget
3. februar 2021
Ikraft
2. februar 2021
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Indenrigs- og Boligministeriet
- Indfører midlertidige krav til boliger, som arbejdsgivere stiller til rådighed for to eller flere ansatte, for at forebygge smitte med covid-19.
- Arbejdsgivere pålægges at udarbejde en skriftlig plan for smitteforebyggelse i boligen.
- Etablerer en todelt tilsynsmodel, hvor Arbejdstilsynet fører tilsyn med planen, og kommunen fører tilsyn med de fysiske boligforhold.
- Kommuner får beføjelse til at udstede påbud om at udbedre mangler og kan kræve, at arbejdsgiveren genhuser ansatte for egen regning.
- Manglende efterlevelse af påbud kan straffes med bøde, vejledende på 10.000 kr.
- Loven er midlertidig og ophæves automatisk den 1. juli 2021.
- Reglerne omfatter også udenlandske virksomheder, der udstationerer medarbejdere i Danmark.
Dette lovforslag har til formål at forebygge smittespredning med covid-19 i boliger, som arbejdsgivere stiller til rådighed for deres ansatte, især når flere medarbejdere, herunder tilrejsende arbejdskraft, bor sammen. Loven indfører en række specifikke krav til boligernes indretning og hygiejne samt en tilsyns- og sanktionsmekanisme for at sikre overholdelse.
Lovens Anvendelsesområde
Loven gælder, når en arbejdsgiver indkvarterer to eller flere ansatte i samme bolig i Danmark. Den omfatter ikke situationer, hvor en enkelt ansat bor alene, eller hvor familier bor i selvstændige lejligheder med egne faciliteter. Loven finder heller ikke anvendelse uden for Danmarks kommunegrænser, f.eks. på skibe eller offshoreanlæg.
Arbejdsgiverens Forpligtelser
Arbejdsgiveren har to centrale forpligtelser: at sikre boligens fysiske rammer og at udarbejde en plan for smitteforebyggelse.
Krav til Boligens Indretning
En bolig stillet til rådighed af en arbejdsgiver skal opfylde følgende minimumskrav:
Krav | Beskrivelse |
---|---|
Faciliteter | Der skal være adgang til toilet-, bade-, spise- og køkkenfaciliteter i tilstrækkeligt omfang. |
Afstand | Der skal være mulighed for at holde mindst 1 meters fysisk afstand mellem beboerne på alle tidspunkter. |
Areal | Hver beboer skal have mindst 4 m² til rådighed i fælles beboelses- og opholdsrum (f.eks. stue, soverum, køkken). |
Skiltning | Der skal være synlig skiltning om maksimalt antal personer pr. rum, instruks i rengøring og hygiejne samt afstandmarkeringer. |
Hygiejne | Der skal være adgang til håndvask med sæbe og håndsprit. Boligen skal muliggøre hyppig og effektiv rengøring. |
Opbevaring | Hver beboer skal have mulighed for egen opbevaring af personlige ejendele. |
Seng | Hver beboer skal have sin egen seng. |
Plan for Smitteforebyggelse
Arbejdsgiveren skal udarbejde en skriftlig plan for, hvordan smitteforebyggelse sikres i boligen. Planen skal som minimum indeholde:
- Kontaktoplysninger på arbejdsgiver.
- Boligens adresse.
- Boligens størrelse i m².
- Antal beboere.
- En beskrivelse af, hvordan smitteforebyggelse sikres, herunder instruktion af beboerne i rengøring og hygiejne.
Planen skal være tilgængelig for de ansatte og Arbejdstilsynet på arbejdspladsen. For vikarbureauer gælder det, at planen skal være tilgængelig hos brugervirksomheden, som skal underrette Arbejdstilsynet, hvis planen mangler senest tre dage efter arbejdets start.
Tilsyn og Håndhævelse
Loven etablerer en todelt tilsynsmodel:
-
Arbejdstilsynets Tilsyn (§ 4-6): Arbejdstilsynet fører tilsyn med, om arbejdsgiveren har udarbejdet den påkrævede plan. Tilsynet sker på arbejdspladsen. Hvis planen mangler eller er væsentligt mangelfuld, kan Arbejdstilsynet udstede et strakspåbud med en frist på 7 dage til at få forholdet bragt i orden. Samtidig underretter Arbejdstilsynet den relevante kommune, så de kan føre tilsyn med selve boligen.
-
Bopælskommunens Tilsyn (§ 7-10): Efter underretning fra Arbejdstilsynet fører kommunen tilsyn med, om de faktiske boligforhold lever op til kravene i § 2. Kommunen har adgang til boligen uden retskendelse. Hvis kravene ikke er opfyldt, kan kommunen:
- Udstede påbud til arbejdsgiveren om at udbedre forholdene inden for en fastsat frist.
- Lade tiltagene udføre for arbejdsgivers regning, hvis påbuddet ikke efterkommes.
- Kræve genhusning, hvis et påbud ikke umiddelbart kan efterkommes. Arbejdsgiveren skal da stille en erstatningsbolig til rådighed. Hvis arbejdsgiveren ikke gør dette, kan kommunen anvise en erstatningsbolig (f.eks. hotel) for arbejdsgiverens regning.
Klageadgang og Straf
- Klageadgang (§ 11): Afgørelser truffet af Arbejdstilsynet og kommunen efter denne lov kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Sager kan dog indbringes for domstolene.
- Straf (§ 12): En arbejdsgiver, der ikke efterkommer et påbud fra Arbejdstilsynet eller kommunen, kan straffes med bøde (vejledende niveau på 10.000 kr.). Brugervirksomheder kan ligeledes straffes med bøde for at undlade at underrette Arbejdstilsynet om en manglende plan fra et vikarbureau.
Ikrafttræden og Varighed
Loven er hastebehandlet og træder i kraft straks efter bekendtgørelse i Lovtidende (§ 13). Den er midlertidig og ophæves automatisk den 1. juli 2021 (§ 15). Alle påbud og genhusningskrav bortfalder på denne dato. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lignende afgørelser