Command Palette

Search for a command to run...

Justering af det praktikpladsafhængige arbejdsgiverbidrag og indførelse af fleksibelt uddannelsesbidrag

Vedtaget

Kort Titel

2020/1 SF.L L 120

Dato

11. december 2020

Vedtaget

23. december 2020

Ikraft

30. december 2020

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Børne- og Undervisningsministeriet

  • Indfører et nyt tilskud til arbejdsgivere, der opfylder deres måltal for praktikpladser, finansieret af merbidrag fra dem, der ikke gør.
  • Afskaffer de hidtidige ordninger med fordelsbonus, praktikbonus og tilskud for faglærte medarbejdere.
  • Etablerer et fleksibelt uddannelsesbidrag, hvor den årlige bidragssats fastsættes ved lov, startende med 2.354 kr. pr. fuldtidsansat i 2021.
  • Indfører en specifik merbidragsfritagelse for de fem regioner for et fastsat antal praktikårselever.
  • Justerer beregningsmodellen for arbejdsgiveres måluddannelsesratio for at sikre balance og opnåelse af praktikpladsmål.
  • Loven træder i kraft den 1. januar 2021 og udmønter trepartsaftalen om flere lærepladser.

Lovforslaget udmønter "Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar" fra november 2020. Hovedformålet er at justere modellen for det praktikpladsafhængige AUB-bidrag for at skabe flere praktikpladser og sikre økonomisk balance i ordningen. Dette gøres ved at erstatte eksisterende bonusordninger med et nyt, mere enkelt tilskudssystem og ved at indføre et fleksibelt årligt uddannelsesbidrag.

Justering af det praktikpladsafhængige AUB-bidrag

Lovforslaget omlægger den måde, arbejdsgivere inciteres til at oprette praktikpladser. Den centrale ændring er en forenkling af systemet.

  • Afskaffelse af eksisterende ordninger: De nuværende ordninger med fordelsbonus (for praktikpladser inden for uddannelser med stort behov), praktikbonus (for merbeskæftigelse af elever) og tilskud for faglærte medarbejdere afskaffes. Ophævelsen sker ved at fjerne kapitel 5 d og § 21 c i AUB-loven. 2020 bliver det sidste år, hvor disse bonusser optjenes og udbetales efter de gamle regler.

  • Indførelse af nyt elevtilskud (§ 21 j): Der indføres et nyt tilskud til arbejdsgivere, som opfylder deres fastsatte måluddannelsesratio (dvs. har det antal elever, de forventes at have).

    • Betingelse: Retten til tilskud forudsætter, at arbejdsgiveren opfylder sin måluddannelsesratio.
    • Finansiering: Tilskuddet i hver sektor (privat, kommunal, regional, statslig) finansieres af de merbidrag, som opkræves fra arbejdsgivere i samme sektor, der ikke opfylder deres måluddannelsesratio.
    • Beregning: Tilskuddet pr. praktikårselev beregnes ved at dividere det samlede merbidrag i sektoren med antallet af praktikårselever hos de arbejdsgivere, der opfylder deres mål. Dette skaber balance i hver sektors økonomi.
    • Maksimum: Tilskuddet kan maksimalt udgøre 15.000 kr. pr. praktikårselev.
    • Overskud: Hvis der er et overskud i en sektor (f.eks. på grund af maksimumsgrænsen), udbetales det til arbejdsgiverne pr. praktikårselev. Ordningen for underskudsdeling ophæves, da modellen er designet til ikke at kunne skabe underskud.

Indførelse af fleksibelt uddannelsesbidrag (§ 18)

For at sikre bedre sammenhæng mellem AUB's indtægter og udgifter indføres et fleksibelt uddannelsesbidrag.

  • Årlig fastsættelse: Det generelle AUB-bidrag, som alle arbejdsgivere betaler, fastsættes fremover årligt ved lov baseret på det forventede udgiftsniveau.
  • Bidragssats for 2021: For 2021 fastsættes bidraget til 2.354 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. Dette er en nedsættelse i forhold til 2020-satsen.

Særlige ordninger og justeringer

  • Merbidragsfritagelse for regioner (§ 21 k): Der indføres en særskilt fritagelse for de fem regioner, så de ikke skal betale merbidrag for et bestemt antal praktikårselever. Fritagelsen fordeles som følger:
RegionFritagelse (antal praktikårselever)
Region Hovedstaden521
Region Sjælland300
Region Syddanmark430
Region Midtjylland407
Region Nordjylland212
  • Beregning af måluddannelsesratio (§ 21 a): Lovteksten præciseres for, hvordan den sektorspecifikke faktor i beregningen af en virksomheds måluddannelsesratio fastsættes. Dette er en teknisk justering for at sikre, at modellen sigter mod den politiske målsætning om 10.000 ekstra uddannelsesaftaler i forhold til 2016.

Ikrafttrædelse

  • Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
  • De nye regler gælder for bidragsåret 2021 og frem. Forhold vedrørende bidragsåret 2020 og tidligere (f.eks. udbetaling af bonus) behandles efter de hidtil gældende regler.
  • Eksisterende bekendtgørelser udstedt i medfør af loven forbliver i kraft, indtil de afløses af nye.

Lignende afgørelser