Command Palette

Search for a command to run...

Afskaffelse af bopælskrav i taxiloven for ejere, ledere og chauffører

Vedtaget

Kort Titel

2020/1 SF.L L 117

Dato

10. december 2020

Vedtaget

3. marts 2021

Ikraft

17. marts 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Transport- og Boligministeriet

  • Lovforslaget afskaffer kravet om, at ejere af vognmandsvirksomheder og kørselskontorer skal have bopæl i EU/EØS.
  • Kravet om bopæl i EU/EØS fjernes også for ansvarlige ledere i taxibranchen.
  • Chauffører, der ansøger om chaufførkort, vil ikke længere være underlagt et bopælskrav i EU/EØS.
  • Ændringerne sker for at bringe taxiloven i overensstemmelse med EU-rettens principper om fri bevægelighed for kapital, etableringsfrihed og arbejdskraft.
  • Baggrunden er en tilsynssag fra december 2019, der konstaterede, at bopælskravet var i strid med EU-retten.
  • Andre centrale krav, såsom at have et fast forretningssted i Danmark og opfylde krav til god skik, bibeholdes.
  • Loven foreslås at træde i kraft umiddelbart efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Dette lovforslag har til formål at bringe den danske taxilov i overensstemmelse med EU-retten ved at fjerne en række bopælskrav. Baggrunden er en tilsynssag fra december 2019, som konkluderede, at kravet om bopæl i EU/EØS for ejere af taxivognmandsvirksomheder og kørselskontorer var i strid med EU's regler om kapitalens frie bevægelighed og den frie etableringsret. Lovforslaget udvider denne justering til også at omfatte ansvarlige ledere og chauffører for at sikre fuld overensstemmelse med EU-retten.

Hovedændringer i lovforslaget

Lovforslaget består primært i at ophæve specifikke bestemmelser i taxiloven, der stiller krav om bopæl i EU eller EØS. De centrale ændringer er opsummeret nedenfor:

Paragraf i taxilovenOphævet kravBerørt part
§ 3, stk. 2, nr. 2Bopæl i EU/EØSEjerkreds af vognmandsvirksomhed
§ 3, stk. 3, nr. 1Bopæl i EU/EØSAnsvarlig leder i vognmandsvirksomhed
§ 5, stk. 2, nr. 2Bopæl i EU/EØSEjerkreds af kørselskontor
§ 5, stk. 3, nr. 1Bopæl i EU/EØSAnsvarlig leder i kørselskontor
§ 7, stk. 2, nr. 1Bopæl i EU/EØSChauffør (ansøger om chaufførkort)

Konsekvenser for virksomhedsejere

Med ophævelsen af § 3, stk. 2, nr. 2 og § 5, stk. 2, nr. 2 fjernes kravet om, at ejerkredsen bag en virksomhed, der søger om tilladelse til erhvervsmæssig persontransport eller til at drive et kørselskontor, skal have bopæl i EU/EØS. Dette åbner op for, at personer og selskaber fra tredjelande kan eje sådanne virksomheder i Danmark. Andre krav, såsom at virksomheden skal have et fast forretningssted på dansk område og drives i overensstemmelse med god skik, fastholdes.

Konsekvenser for ansvarlige ledere

Ophævelsen af § 3, stk. 3, nr. 1 og § 5, stk. 3, nr. 1 betyder, at en ansvarlig leder for en vognmandsvirksomhed eller et kørselskontor ikke længere behøver at have bopæl i EU/EØS. Det er dog fortsat et krav, at den ansvarlige leder faktisk og vedvarende skal forestå virksomhedens drift fra et fast forretningssted i Danmark.

For at sikre kontrol med ansvarlige ledere uden bopæl i Danmark, vil Færdselsstyrelsen indhente nødvendige oplysninger, f.eks. straffeattester, direkte fra myndighederne i den pågældendes bopælsland. Hvis disse oplysninger ikke kan fremskaffes, vil ansøgningen blive afvist, eller en eksisterende godkendelse kan blive tilbagekaldt.

Konsekvenser for chauffører

Ved at ophæve § 7, stk. 2, nr. 1 fjernes kravet om, at en ansøger til et chaufførkort skal have bopæl i EU/EØS. Dette er i overensstemmelse med EU-rettens princip om arbejdskraftens frie bevægelighed.

Krav til vandel og god skik bibeholdes. En ansøger, der har boet i udlandet, skal selv sørge for at fremskaffe en straffeattest fra tidligere bopælslande. Det er et krav, at attesten sendes direkte fra den udenlandske myndighed til Færdselsstyrelsen. Hvis dokumentationen ikke modtages, kan Færdselsstyrelsen ikke vurdere ansøgningen, hvilket vil føre til et afslag.

Konsekvensændringer og ikrafttrædelse

En stor del af lovforslaget (§ 1, nr. 3-5, 8-11 og 13-27) er tekniske konsekvensændringer. Disse ændringer justerer paragrafhenvisninger i resten af taxiloven, så de stemmer overens med de ophævede bestemmelser.

Det foreslås, at loven træder i kraft umiddelbart efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Den hurtige ikrafttrædelse skyldes behovet for at bringe dansk lovgivning i overensstemmelse med EU-retten. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Lignende afgørelser