Command Palette

Search for a command to run...

Lov om ændring af revisorloven (Ændring af reglerne for revisoreksamen, skærpede krav til revisor som offentlighedens tillidsrepræsentant og gennemførelse af dele af revisordirektivet)

Vedtaget

Kort Titel

2020/1 SF.L L 13

Dato

8. oktober 2020

Vedtaget

27. november 2020

Ikraft

2. december 2020

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Erhvervsministeriet

  • Indfører forbud mod at virke som godkendt revisor for personer, der er eller har været pålagt konkurskarantæne.
  • Giver Revisornævnet mulighed for at frakende en revisor godkendelsen midlertidigt, mens en frakendelsessag behandles.
  • Skærper reglerne for domstolsprøvelse af frakendelser, så retten hurtigt skal tage stilling til, om revisoren må fortsætte sit virke under sagen.
  • Moderniserer reglerne for revisoreksamen for statsautoriserede revisorer, herunder indhold, klagebehandling og snyd.
  • Implementerer dele af EU's revisordirektiv, herunder skærpede krav til revisionsudvalg, tilsynsmyndighedens ledelse og eksterne eksperter.
  • Udvider koncernrevisors pligt til at opbevare dokumentation for revisionsarbejde udført af revisorer i tredjelande.
  • Styrker den revisorfaglige repræsentation i Revisorrådet ved at øge antallet af medlemmer fra branchen.

Lovforslaget har til formål at styrke tilliden til revisorer som offentlighedens tillidsrepræsentanter, modernisere reglerne for revisoreksamen og implementere udestående dele af EU's revisordirektiv. Dette opnås gennem en række skærpelser og præciseringer i revisorloven.

Skærpede krav til revisorer og sanktionsmuligheder

Lovforslaget indfører flere markante stramninger for at sikre revisorers integritet.

  • Konkurskarantæne:

    • For at blive godkendt som statsautoriseret revisor må man fremover ikke være pålagt konkurskarantæne eller have været det inden for de seneste 2 år (§ 3, stk. 1, nr. 4). En overgangsordning gælder for personer, der allerede var i gang med revisoreksamen før lovens ikrafttræden.
    • En godkendt revisor, der pålægges konkurskarantæne, må i 5 år ikke afgive påtegninger og erklæringer med sikkerhed (f.eks. revisionspåtegninger), jf. den nye § 8 b. Overtrædelse heraf kan straffes med bøde.
  • Midlertidig frakendelse:

    • Revisornævnet får en ny beføjelse til at midlertidigt frakende en revisor godkendelsen, mens en sag om endelig frakendelse behandles (§ 44, stk. 5). Dette kan ske, hvis der er en begrundet mistanke om, at betingelserne for frakendelse er opfyldt, og der er en overhængende fare for, at revisoren vil fortsætte med at overtræde sine pligter groft.
    • Der indføres en særlig, hurtig sagsbehandlingsprocedure for disse sager, hvor visse forvaltningsretlige principper kan fraviges for at sikre en hurtig afgørelse.
  • Domstolsprøvelse af frakendelser:

    • Reglerne for indbringelse af Revisornævnets afgørelser om frakendelse for domstolene ændres markant. Formålet er at undgå, at en revisor kan fortsætte sit virke i lang tid under en retssag.
RegelNuværende ordningForeslået ændring (§ 52, stk. 6)
Opsættende virkningSagsanlæg har automatisk opsættende virkning.Sagsanlæg har som udgangspunkt opsættende virkning, men retten skal på et forberedende retsmøde inden 4 uger tage stilling til, om sagsanlægget skal have opsættende virkning.
AnkeRetten kan bestemme, at anke ikke har opsættende virkning.Retten skal ved dommen bestemme, om en eventuel anke har opsættende virkning.

Ændringer vedrørende revisoreksamen og Revisorrådet

  • Revisoreksamen (§ 33): Erhvervsstyrelsen får en tydeligere bemyndigelse til at fastsætte regler om indholdet af revisoreksamen, behandling af eksamensklager og foranstaltninger ved eksamenssnyd. Dette skal modernisere eksamen og sikre dens kvalitet.

  • Revisorrådet (§ 32 a): Sammensætningen af Revisorrådet ændres, så antallet af repræsentanter for revisorbranchen øges fra 3 til 4 medlemmer. Det samlede antal medlemmer (udover formand og Erhvervsstyrelsens repræsentant) stiger dermed fra 9 til 10.

Gennemførelse af EU's revisordirektiv

Lovforslaget implementerer flere krav fra EU's revisordirektiv for at sikre fuld overensstemmelse med EU-retten.

  • Koncernrevision (§ 23): Koncernrevisors pligt til at opbevare dokumentation for revisionsarbejde udført af revisorer i tredjelande (lande uden for EU/EØS) udvides. Pligten omfatter nu alt arbejde af betydning for koncernrevisionen, uanset om det er udført i en datter- eller modervirksomhed.

  • Revisionsudvalg (§ 31): Der indføres krav til, hvordan formanden for revisionsudvalget i virksomheder af interesse for offentligheden (f.eks. børsnoterede selskaber) skal vælges. Valget kan ske af udvalgets medlemmer, bestyrelsen, tilsynsrådet eller årligt på generalforsamlingen.

  • Tilsynsmyndighedens ledelse (§ 32): Der stilles eksplicitte krav til ledelsen af det offentlige tilsyn (Erhvervsstyrelsen). Ledelsen skal have relevant viden og være uafhængig af revisorbranchen. Dette indebærer en 3-årig "cooling-off"-periode, hvor ledelsen ikke må have haft tilknytning til en revisionsvirksomhed.

  • Brug af eksterne eksperter (§ 37): Eksperter, som Erhvervsstyrelsen anvender til undersøgelser, skal opfylde de samme faglige krav som kvalitetskontrollanter og må ikke have interessekonflikter med den revisor eller revisionsvirksomhed, der undersøges.

Ikrafttrædelse og overgangsregler

Loven træder i kraft den 1. januar 2021. Der er fastsat en række overgangsregler:

  • Kravet om konkurskarantæne for at blive godkendt gælder ikke for personer, der havde påbegyndt revisoreksamen før 1. januar 2021.
  • Forbuddet mod at afgive erklæringer for revisorer pålagt konkurskarantæne gælder kun for karantæner pålagt efter lovens ikrafttræden.
  • Reglerne om valg af formand for revisionsudvalg får virkning fra virksomhedens første ordinære generalforsamling efter 1. januar 2021.
  • Muligheden for midlertidig frakendelse gælder kun for forhold begået efter lovens ikrafttræden.

Lignende afgørelser