Lov om midlertidig udskydelse af ferie på grund af covid-19
Kort Titel
2019/1 SF.L L 161
Dato
31. marts 2020
Vedtaget
3. april 2020
Ikraft
2. april 2020
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Beskæftigelsesministeriet
- Lovforslaget giver mulighed for at udskyde ferie optjent til ferieåret 2019/2020 og det korte ferieår i 2020 på grund af covid-19.
- Udskydelse kan ske ved arbejdsgiverens pålæg eller efter aftale, hvis væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det nødvendigt.
- Arbejdsgiveren skal erstatte lønmodtagerens eventuelle økonomiske tab som følge af den udskudte ferie.
- Loven gælder for alle lønmodtagere, herunder tjenestemænd og andre grupper med særlige ferieregler.
- Arbejdsmarkedets parter kan via kollektiv overenskomst aftale yderligere situationer, hvor ferie kan udskydes i forbindelse med covid-19.
- Loven er midlertidig og haster, og den træder i kraft straks efter vedtagelse og bekendtgørelse i Lovtidende.
Dette lovforslag er et hasteindgreb fremsat som reaktion på covid-19-krisen. Formålet er at give arbejdsgivere en midlertidig og ekstraordinær mulighed for at udskyde lønmodtageres ferie for at sikre tilstrækkelig arbejdskraft i samfundskritiske funktioner og brancher, der er hårdt ramt af pandemien.
Lovens Anvendelsesområde
Lovforslaget omfatter ferie, der er optjent til afholdelse i to specifikke perioder:
- Ferieåret 2019/2020: Ferie der skulle afholdes inden 30. april 2020.
- Det korte ferieår: Ferie der skulle afholdes i perioden fra 1. maj 2020 til 31. august 2020.
Loven gælder for alle lønmodtagere, uanset om de er omfattet af den almindelige ferielov. Dette inkluderer også grupper som tjenestemænd, søfarende og militært personel, som normalt har deres egne ferieregler.
Betingelser for Udskydelse af Ferie
For at en arbejdsgiver kan udskyde en lønmodtagers ferie, skal en central betingelse være opfyldt:
- Der skal foreligge væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn i forbindelse med covid-19, som gør det nødvendigt.
Dette er en streng betingelse, der svarer til en force majeure-lignende situation. Det indebærer, at situationen skal have været uforudsigelig for arbejdsgiveren, og at det er afgørende for virksomhedens drift, at netop den pågældende medarbejder udfører arbejdet. Eksempler på berørte områder er sundhedsmyndigheder, politi, andre offentlige myndigheder med ekstraopgaver samt private virksomheder i f.eks. fødevarebranchen, der er ramt af sygdom eller karantæne.
Udskydelsen kan omfatte både ferie, der allerede er planlagt, og ferie, der endnu ikke er fastlagt.
Procedure og Konsekvenser
Udskydelse af ferie kan ske på to måder:
- Efter pålæg fra arbejdsgiveren.
- Efter aftale mellem arbejdsgiver og lønmodtager.
En lønmodtager kan ikke selv kræve ferien udskudt under denne lov.
En vigtig beskyttelse for lønmodtageren er, at arbejdsgiveren skal erstatte ethvert økonomisk tab, som lønmodtageren måtte lide som følge af udskydelsen. Dette kan f.eks. være udgifter til afbestilling af en rejse eller et lejet sommerhus. Lønmodtageren har dog pligt til at forsøge at begrænse sit tab.
Ferieperiode | Udskydes til | Administrativ handling |
---|---|---|
Ferieåret 2019/2020 (indtil 30. april 2020) | Det korte ferieår (1. maj - 31. aug. 2020) | Arbejdsgiver skal give Feriepengeinfo besked. |
Det korte ferieår (1. maj - 31. aug. 2020) | Ferieafholdelsesperioden efter ny ferielov (indtil 31. dec. 2021) | Ingen besked nødvendig, da ferien overføres automatisk. |
Forholdet til Overenskomster
Loven er som udgangspunkt ufravigelig og har forrang for både individuelle aftaler og kollektive overenskomster. Dog giver loven (§ 4) mulighed for, at arbejdsmarkedets parter via kollektiv overenskomst kan aftale, i hvilke andre særlige situationer relateret til covid-19 der kan ske udskydelse af ferie. Dette giver parterne fleksibilitet til at definere yderligere scenarier, men de kan ikke indskrænke den ret, som loven giver arbejdsgiveren i § 3.
Ikrafttrædelse
Grundet den akutte situation foreslås det, at loven hastebehandles. Den træder i kraft straks efter bekendtgørelsen i Lovtidende og kan stadfæstes umiddelbart efter vedtagelsen i Folketinget. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lignende afgørelser