Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning (Ændring af den økonomiske regulering af Energinet og ny planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces for Energinet m.v.)

Bortfaldet

Kort Titel

2019/1 SF.L L 115

Dato

27. februar 2020

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

  • Lovforslaget indfører en ny økonomisk regulering for Energinet baseret på indtægtsrammer, som fastsættes af Forsyningstilsynet, for at styrke incitamenter til effektiv drift.
  • Der etableres en ny planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces, hvor Energinet skal udarbejde en langsigtet udviklingsplan med offentlig inddragelse.
  • Større investeringsprojekter over 1 mia. kr. skal forelægges et udvalg i Folketinget, før klima-, energi- og forsyningsministeren kan godkende dem.
  • Forsyningstilsynet får udvidede beføjelser til at fastsætte detaljerede regler for beregning af indtægtsrammer, effektiviseringskrav og forretningsplaner.
  • Kravene til sammensætningen af Energinets bestyrelse ændres for at sikre en mere forretningsmæssig og kompetencebaseret ledelse.
  • Loven indfører mulighed for obligatorisk digital kommunikation i sager omfattet af lov om Energinet.
  • Den nye økonomiske regulering får virkning fra 2022, mens den nye planlægningsproces træder i kraft den 1. januar 2021.

Dette lovforslag ændrer den økonomiske regulering af Energinet og indfører en ny proces for planlægning og godkendelse af investeringer. Formålet er at øge gennemsigtigheden, styrke incitamenterne til effektiv drift og sikre, at store investeringer i energiinfrastruktur er baseret på et samfundsøkonomisk grundlag og er i overensstemmelse med politiske målsætninger for den grønne omstilling. Forslaget udmønter en politisk aftale fra maj 2018.

Ny Planlægnings- og Investeringsproces for Energinet

Lovforslaget introducerer en ny, mere transparent proces for planlægning og godkendelse af Energinets investeringer i el- og gastransmissionsnettene.

  • Langsigtet Udviklingsplan (§ 4, stk. 2): Energinet forpligtes til at udarbejde en langsigtet udviklingsplan, der giver et samlet overblik over udviklingsbehov, planlagte projekter og mulige løsninger på både kort og langt sigt. Planen skal udarbejdes med offentlig inddragelse og offentliggøres.

  • Godkendelse af Projekter (§ 4, stk. 3): Visse projekter og indmeldelser af projekter til EU skal godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren. En forudsætning for godkendelse er, at projektet er belyst i den langsigtede udviklingsplan. Ministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen, f.eks. om indberetning og drift.

  • Politisk Inddragelse ved Store Investeringer (§ 4 e): Forud for ministerens afgørelse skal projekter af en vis størrelse forelægges et udvalg nedsat af Folketinget (forventeligt Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget). Det forventes at gælde for projekter med anlægsomkostninger på mindst 1 mia. kr.

  • Bemyndigelser (§ 4, stk. 8 & 9): Klima-, energi- og forsyningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte detaljerede regler for bl.a. udviklingsplanens indhold, den offentlige inddragelse, hvilke projekter der kræver godkendelse, og kravene til ansøgningerne. Ministeren kan også fastsætte regler om indhentelse af uafhængig ekstern bistand på Energinets regning.

Ny Økonomisk Regulering af Energinet

Lovforslaget erstatter det nuværende 'hvile-i-sig-selv'-princip med en indtægtsrammeregulering for Energinets transmissions- og systemansvarsaktiviteter inden for både el og gas.

  • Fra Omkostningsdækning til Indtægtsrammer (§ 71 i el-loven & § 37 d i naturgasloven): Forsyningstilsynet fastsætter årligt en indtægtsramme, som er det maksimale beløb, Energinet kan opkræve i tariffer. Rammen fastsættes for en reguleringsperiode (f.eks. 2-4 år) og baseres på en omkostningsramme og en forrentningsramme.

  • Forsyningstilsynets Udvidede Rolle: Forsyningstilsynet får en central rolle og bemyndiges til at fastsætte detaljerede regler for:

    • Beregning og justering af indtægtsrammen.
    • Fastsættelse af effektiviseringskrav, som reducerer indtægtsrammen.
    • Justeringer for bl.a. utilstrækkelig leveringskvalitet og omkostninger til nettab.
    • Opgørelse og afvikling af differencer mellem faktiske indtægter og indtægtsrammen.
  • Forretningsplan og Nøgleparametre (§ 71 a i el-loven): Den systemansvarlige del af Energinet (undtagen Datahub) skal udarbejde en forretningsplan for hver reguleringsperiode. Planen skal godkendes af Forsyningstilsynet, som forinden hører ministeren. Forsyningstilsynet skal desuden fastsætte samfundsmæssige nøgleparametre (KPI'er) for at vurdere, om systemansvaret varetages tilfredsstillende.

  • Reguleringsregnskaber (§ 71 b i el-loven & § 37 f i naturgasloven): Energinet skal udarbejde og indsende årlige reguleringsregnskaber til Forsyningstilsynet, som offentliggøres for at sikre transparens.

Andre Væsentlige Ændringer

  • Energinets Bestyrelse (§ 6 i Energinet-loven): Kravene til bestyrelsens sammensætning ændres fra specifikke fagområder til en mere generel formulering om, at bestyrelsen samlet skal have de nødvendige kompetencer til at drive selskabet bedst muligt.

  • Digital Kommunikation (§ 19 a i Energinet-loven): Ministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation i sager omfattet af loven.

  • Prisregulering af Naturgasprodukter (§ 27 & § 37 b i naturgasloven): Naturgasleverandører får mulighed for at medregne omkostninger til myndighedsbehandling (tilsyn fra Energistyrelsen, Forsyningstilsynet m.fl.) i prisen på forsyningspligtprodukter.

Ikrafttrædelse og Overgangsregler

Loven har en trinvis ikrafttrædelse for at sikre en glidende overgang.

Del af lovenIkrafttrædelse/Virkning fraBemærkninger
Generel lovikrafttrædelse1. juli 2020Bemyndigelser til minister og tilsyn kan udstedes fra denne dato.
Ny planlægnings- og investeringsproces1. januar 2021Gælder for ansøgninger indsendt efter denne dato.
Ny økonomisk regulering (indtægtsrammer)Gælder for indtægtsrammer fra 2022De hidtidige regler gælder til og med 2021.

Lignende afgørelser