Kommunes CPR-abonnement på tidligere borger var i strid med databeskyttelsesreglerne
Dato
25. oktober 2019
Eksterne links
Læs hele sagenKategorier
Lovreferencer
En borger klagede til Datatilsynet over, at Københavns Kommune fortsat abonnerede på vedkommendes CPR-oplysninger, selvom borgeren ikke havde boet i kommunen siden 1999. Kommunen slettede først abonnementet efter borgerens henvendelse, men genoprettede det, da henvendelsen udløste en ny sag i kommunens system. Kommunen begrundede dette med behovet for entydig identifikation for at håndtere eventuelle aktindsigtsanmodninger og andre henvendelser vedrørende rettigheder.
Klagers argumenter
- Kommunens system burde tage højde for, at klageren fraflyttede kommunen i 1999.
- Systemet genopretter automatisk abonnementet, selvom kommunen ikke har grund til at abonnere.
Københavns Kommunes argumenter
- Kommunen behandler personnumre med hjemmel i Databeskyttelsesloven § 11, stk. 1 for entydig identifikation.
- Henvendelsen fra borgeren aktualiserede behovet for identifikation.
- Kommunen har pligt til at kunne håndtere aktindsigtsanmodninger og henvendelser vedrørende rettigheder.
- Hjemmelsgrundlaget er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
Afgørelse
Datatilsynet udtalte kritik af Københavns Kommunes behandling af personoplysninger, da den ikke var i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1.
Begrundelse
- Kommunens abonnement på CPR-oplysninger var ikke nødvendigt for at håndtere eventuelle aktindsigts- eller rettighedsanmodninger.
- Kommunen har mulighed for at foretage enkeltopslag i CPR ved behov, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c om dataminimering.
Lignende afgørelser