Præcisering af opholdskrav for EU/EØS-borgere og danske statsborgers ret til uddannelses- eller kontanthjælp
Dato
28. februar 2017
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Eu, Tilknytning, Danske statsborgere, Opholdskrav, Integrationsydelse
Ankestyrelsen har behandlet tre sager principielt for at præcisere opholdskravet for EU-/EØS-borgere, herunder danske statsborgere, der vender tilbage til Danmark efter at have udnyttet deres ret til fri bevægelighed. Sagerne omhandler spørgsmålet om, hvorvidt disse borgere er berettiget til uddannelses- eller kontanthjælp, selvom de ikke opfylder det generelle opholdskrav på syv ud af otte år i Danmark, og ikke har opnået arbejdstagerstatus efter deres tilbagevenden.
I den første sag havde en 56-årig borger opholdt sig som studerende i Spanien i ca. to år. Borgeren havde primært boet i Danmark og gået i grundskole her. X Kommune havde bevilget integrationsydelse.
Den anden sag omhandlede en 49-årig borger, der havde opholdt sig i Spanien i ca. seks år som selvstændig erhvervsdrivende. Før udrejsen havde borgeren været selvstændig i Danmark i ca. fire år og afsluttet folkeskole og gymnasium her. Borgeren var vendt tilbage til Danmark med sit toårige barn i 2010. X Kommune havde overført borgeren til integrationsydelse.
Den tredje sag vedrørte en borger, der udrejste fra Danmark som ca. 5-årig i 1989 og boede i et andet EU-land indtil 2013. Borgeren havde således boet i udlandet i størstedelen af sit liv og havde ikke gennemført grundskole eller ungdoms-/videregående uddannelse i Danmark. X Kommune havde bevilget integrationsydelse.
Ankestyrelsen har i disse principielle sager afklaret, at opholdskravet på syv ud af otte år for ret til uddannelses- eller kontanthjælp ikke gælder for EU-/EØS-borgere, herunder danske statsborgere, der efter EU-retten er berettiget til hjælpen. Dette gælder også for danske statsborgere, der vender tilbage fra et andet EU-/EØS-land uden at have opnået arbejdstagerstatus i Danmark, hvis de efter en konkret vurdering har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark.
Ankestyrelsen fastslår, at den tidligere praksis i principafgørelse A-1-06, som krævede arbejdstagerstatus efter tilbagekomst, er kasseret.
Afgørelser og begrundelser
Sag | Borgerens tilknytning til Danmark | Ankestyrelsens afgørelse | Begrundelse | Lovhenvisning |
---|---|---|---|---|
1 | Studerende i Spanien i ca. 2 år, primært ophold i Danmark, grundskole i Danmark. | Ret til kontanthjælp (ændret) | Tilstrækkelig tilknytning til Danmark. | Aktivloven § 11, stk. 4 |
2 | Selvstændig i Spanien i ca. 6 år, selvstændig i Danmark i ca. 4 år før udrejse, folkeskole og gymnasium i Danmark, barn indrejst med borger i 2010. | Ret til kontanthjælp (ændret) | Tilstrækkelig tilknytning til Danmark. | Aktivloven § 11, stk. 4 |
3 | Udrejst som ca. 5-årig i 1989, boet i udlandet i størstedelen af livet, ingen uddannelse i Danmark. | Ret til integrationsydelse (stadfæstet) | Ikke tilstrækkelig tilknytning til Danmark. | Aktivloven § 11, stk. 3, Aktivloven § 22, stk. 1 |
I de to første sager ændrede Ankestyrelsen kommunernes afgørelser, så borgerne fik ret til kontanthjælp, da de blev vurderet til at have en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark. I den tredje sag stadfæstede Ankestyrelsen kommunens afgørelse om integrationsydelse, da borgeren ikke blev anset for at have tilstrækkelig tilknytning til Danmark.
Lignende afgørelser