Command Palette

Search for a command to run...

Indskud på etableringskonto ikke et specielt skatteteknisk fradrag ved beregning af fripladstilskud

En borger klagede over A Kommunes afgørelse om efterregulering og tilbagebetaling af økonomisk fripladstilskud for 2013. Sagen blev genoptaget af Ankestyrelsen for at afklare, om indskud på en etableringskonto skal betragtes som et specielt skatteteknisk fradrag, der kræver en samlet vurdering af familiens økonomiske forhold ved beregning af fripladstilskud.

Borgerens ægtefælle havde i 2013 indskudt 250.000 kr. på en etableringskonto. Kommunen mente, at dette skulle indgå i beregningsgrundlaget for fripladstilskuddet og henviste til en tidligere principafgørelse, O-45-86, som fastslog, at sådanne henlæggelser var skattetekniske fradrag.

Ankestyrelsen ændrede delvist A Kommunes afgørelse.

Principiel afklaring af etableringskonto

Ankestyrelsen fastslog, at indskud på en etableringskonto ikke længere skal anses for et specielt skatteteknisk fradrag, der medfører en samlet vurdering af familiens økonomiske forhold ved beregning af økonomisk fripladstilskud.

  • Dette skyldes, at økonomisk fripladstilskud i dag opgøres på baggrund af personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst, som ikke påvirkes af fradrag i den skattepligtige indkomst.
  • Den tidligere principafgørelse O-45-86 blev kasseret, da den var baseret på ældre regler, hvor fripladstilskud blev beregnet ud fra skattepligtig indkomst, hvor etableringskontofradrag havde direkte betydning.

Tilbagebetaling af fripladstilskud

På trods af den principielle ændring fastholdt Ankestyrelsen, at borgeren alligevel skulle tilbagebetale økonomisk fripladstilskud for 2013.

  • Borgerens husstandsindkomst var steget med mere end 10 % i 2013 i forhold til det oprindelige beregningsgrundlag.
  • Borgeren havde pligt til at oplyse kommunen om væsentlige ændringer i økonomiske forhold, jf. Dagtilbudsbekendtgørelsen § 31, stk. 1.
  • Denne oplysningspligt blev tilsidesat, da kommunen ikke blev informeret om ægtefællens indkomststigning, selvom virksomhedernes resultat ikke var kendt ved ansøgningstidspunktet.

Ankestyrelsen hjemviste sagen til A Kommune for en ny opgørelse af tilbagebetalingskravet i overensstemmelse med Ankestyrelsens afgørelse. Kommunen skal give økonomisk fripladstilskud under hensyn til forældrenes økonomiske forhold, jf. Dagtilbudsloven § 43, stk. 1. Tilskud skal tilbagebetales, når modtageren mod bedre vidende har tilsidesat sin oplysningspligt, jf. Dagtilbudsloven § 93, stk. 1. Husstandsindkomsten opgøres efter Dagtilbudsbekendtgørelsen § 27, stk. 1 og Dagtilbudsbekendtgørelsen § 17, stk. 1. Hvis den faktiske indtægt væsentligt overstiger husstandsindkomsten grundet specielle skattetekniske fradrag, træffes afgørelse på baggrund af en samlet vurdering, jf. Dagtilbudsbekendtgørelsen § 27, stk. 4 og Dagtilbudsbekendtgørelsen § 17, stk. 4. Kommunen kan regulere fripladstilskuddet med tilbagevirkende kraft ved indkomstfremgang på over 10%, jf. Dagtilbudsbekendtgørelsen § 31, stk. 2.

Lignende afgørelser