Command Palette

Search for a command to run...

Kommunens mulighed for at henvise borgere til online supermarkeder som alternativ til indkøbsordning

Dato

15. april 2016

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Serviceloven, Retssikkerhedsloven

Emner

Indkøbsordning, Rehabiliteringsforløb, Kvalitetsstandard, Hjemmehjælp

Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt for at afklare kommuners hjemmel til at fastsætte i kvalitetsstandarder, at borgere skal benytte online supermarkeder i stedet for indkøbsordning. Derudover er det afklaret, om kommunen skal betale for vareudbringning, og om borgere kan pålægges at deltage i kurser om online indkøb.

I den ene sag, Sag 1, havde borgeren fået afslag på fortsat indkøbsordning fra kommunen den 23. september 2015. Kommunen vurderede, at borgeren selv var i stand til at varetage indkøb ved at benytte online supermarked, da borgeren havde adgang til PC og internet og ifølge egne oplysninger kunne bestille varer online. Kommunen henviste til sin kvalitetsstandard, der kun yder hjælp til indkøbsordning ved behov.

I den anden sag, Sag 2, fratog kommunen borgeren indkøbsordningen den 25. september 2015 med den begrundelse, at borgeren kunne administrere digital post og dermed foretage indkøb via online supermarked. Borgeren havde ikke ønsket et visitationsbesøg, og kommunen traf afgørelse på det foreliggende grundlag. Kommunen havde dog ikke vejledt borgeren om konsekvenserne af manglende medvirken.

Ankestyrelsen har behandlet sagerne principielt for at afklare kommunernes muligheder for at henvise borgere til online supermarkeder som erstatning for indkøbsordning og de dertilhørende forpligtelser.

Principielle afgørelser og begrundelser

Ankestyrelsen fastslår, at kommuner inden for rammerne af Serviceloven § 138 og Serviceloven § 139 kan fastsætte serviceniveauer i deres kvalitetsstandarder, herunder at borgere kan forventes at benytte teknologiske hjælpemidler som online supermarkeder. Dette skal dog altid ske på baggrund af en konkret og individuel vurdering af borgerens behov og forudsætninger, jf. Serviceloven § 1, stk. 3 og Serviceloven § 88. Serviceniveauet skal fraviges, hvis borgerens behov nødvendiggør det, jf. principafgørelse 82-12.

Kommunen kan ikke pålægge en borger at deltage i et kursus eller oplæringsforløb i bestilling af varer via online supermarked. Det er kommunens ansvar at oplyse sagen tilstrækkeligt, jf. Retssikkerhedsloven § 11.

SagKommunens afgørelseAnkestyrelsens afgørelseBegrundelseLovgrundlag
Sag 1Afslag på indkøbsordningStadfæstetBorgeren var i stand til at benytte online supermarked, og kommunen havde foretaget en konkret og individuel vurdering.Serviceloven § 83, Serviceloven § 1, stk. 3
Sag 2Afslag på indkøbsordningHjemvist til ny behandlingSagen var ikke tilstrækkeligt oplyst. Kommunen havde ikke undersøgt borgerens evne til online indkøb og havde ikke vejledt om konsekvenserne af manglende medvirken.Serviceloven § 83, Serviceloven § 1, stk. 3, Retssikkerhedsloven § 11b, Retssikkerhedsloven § 12, nr. 3

For Sag 2 skal kommunen genoptage indkøbsordningen, indhente yderligere oplysninger om borgerens evne til online indkøb og vejlede borgeren om konsekvenserne ved manglende medvirken, før en ny afgørelse træffes. Det forhold, at en borger kan betjene digital post, er ikke ensbetydende med evnen til at handle ind online.

Lignende afgørelser