Manglende vejledning om overgang til Digital Post vedrørende børnetilskud
Dato
11. december 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Børnetilskudsloven, Forvaltningloven
Emner
Børnetilskud, Digital post, Enlig-erklæring, E-boks, Vejledningspligt
To borgere, der begge var enlige forsørgere og modtog børnetilskud, fik standset deres ydelser for juli kvartal 2013 af Udbetaling Danmark. Baggrunden var, at de ikke havde bekræftet deres status som enlige forsørgere inden for den fastsatte frist.
Udbetaling Danmark havde ændret sin kommunikationsform og sendte den årlige anmodning om bekræftelse samt rykkere udelukkende via Digital Post. Borgerne anførte, at de ikke var blevet informeret om denne ændring i kommunikationskanal og derfor ikke var opmærksomme på, at de skulle tjekke deres digitale postkasse for vigtige henvendelser. De var vant til at modtage fysisk post vedrørende børnetilskud.
I den ene sag forklarede borgeren desuden, at vedkommendes computer var blevet stjålet, hvilket yderligere forhindrede adgang til Digital Post.
Ankestyrelsen ændrede Udbetaling Danmarks afgørelser og fastslog, at udbetalingen af ordinært og ekstra børnetilskud for juli kvartal 2013 ikke skulle have været standset for nogen af borgerne.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen lagde vægt på, at borgerne ikke var blevet tilstrækkeligt vejledt om skiftet til Digital Post som den eneste kommunikationsform. De var heller ikke blevet informeret om vigtigheden af regelmæssigt at kontrollere deres digitale postkasse eller konsekvenserne ved manglende handling. Det blev vurderet som undskyldeligt, at borgerne ikke fik bekræftet deres status som enlige forsørgere inden fristen.
Det blev desuden fremhævet, at Udbetaling Danmark fortsatte med at sende rykkere og afgørelser digitalt, selvom borgerne ikke havde reageret på de indledende henvendelser. Ankestyrelsen mente, at Udbetaling Danmark burde have fremsendt rykkeren med fysisk post i stedet for at fortsætte den digitale kommunikation, når der ikke var respons.
Ankestyrelsen fastslog, at selvom borgere har tilmeldt sig Digital Post, bør myndighederne være opmærksomme på, at ikke alle borgere er klar over, at vigtige breve kan komme i den digitale postkasse, især ved ændring af en etableret kommunikationskanal. Myndigheden har en vejledningspligt i henhold til Forvaltningsloven § 7, stk. 1.
Reglerne i Børnetilskudsloven § 22a og Bekendtgørelse om børnetilskud § 6, stk. 1 og stk. 2 forudsætter en bekræftelse af enlig status og en rykkerprocedure, der skal sikre, at modtageren faktisk har modtaget anmodningen.
Lignende afgørelser