Command Palette

Search for a command to run...

Reduktion af varmeregnskab grundet uberettiget udgift til energistyring

Sagsnr

2011-121852

Dato

16. maj 2012

Eksterne links

Læs hele sagen

Kommune

København

Medhold

Delt

Besigtigelse

Ikke afholdt

Sagen omhandler en tvist om et varmeregnskab for perioden 1. marts 2010 til 28. februar 2011 i en ejendom i København S. Udlejer indbragte sagen for Huslejenævnet efter lejelovens § 40, stk. 3, da lejer havde gjort indsigelse mod varmeregnskabet.

Lejer klagede over, at forbruget næsten var fordoblet uden ændring i forbrugsvaner, samt at der var lavet om på prisreduktionen for udsat beliggenhed uden at informere lejer. Lejer kunne derfor ikke acceptere den høje regning eller den store ændring i det månedlige á conto varmebidrag.

Varmemålerfirmaet oplyste, at der var monteret nye elektroniske varmemålere den 5. maj 2010, og at perioden før målernes opsætning var beregnet på baggrund af graddage. Reduktionen for udsat beliggenhed var lavet ud fra firmaets standardreduktionssystem i overensstemmelse med gældende regler.

Udlejer argumenterede for, at udgiften til energistyring var en del af energimærket og derfor skulle medtages i varmeregnskabet ifølge lejelovens § 36, stk. 2.

Nævnet skulle tage stilling til, om varmeregnskabet var korrekt opgjort, herunder om udgiften til energistyring kunne medtages, samt om reduktionen for udsat beliggenhed var korrekt anvendt.

Huslejenævnet traf en delt afgørelse:

  1. Nævnet besluttede at reducere varmeregnskabet med udgiften til energistyring, svarende til 95,82 kr. Det samlede godkendte forbrug for perioden blev dermed 6.924,07 kr.

  2. Nævnets flertal fandt, at udgiften til energistyring ikke var omfattet af lejelovens § 36, stk. 2, og derfor ikke kunne medtages i varmeregnskabet. Et nævnsmedlem mente dog, at udgiften kunne medtages, da de månedlige registreringer er lovpligtige.

  3. Nævnet fandt ikke grundlag for yderligere korrektioner af varmeregnskabet, da lejers forbrug lå under gennemsnittet i ejendommen, og vinteren 2010/2011 generelt havde medført en stigning på 20-25% i varmeforbruget.

  4. Angående reduktionen for udsat beliggenhed henviste nævnet til kommunalbestyrelsen som den kompetente myndighed til at træffe afgørelse herom.

Afgørelsen kan ankes til Ankenævnet for de Københavnske Huslejenævn inden for 4 uger.

Lignende afgørelser