Manglende oplysning om komfurs tilslutningskrav
Dato
17. juni 2005
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Komfur kunne ikke tilsluttes eksisterende installationer Den erhvervsdrivende burde
Lovreferencer
En forbruger bestilte et el-komfur med levering og montering uden forudgående drøftelse af komfurets tilslutningskrav med sælgeren. Ved leveringen viste det sig, at komfuret krævede en 3-faset el-installation, mens forbrugerens bolig kun havde 2 faser indlagt, hvilket gjorde installationen umulig. Forbrugeren ønskede at hæve købet og få den fulde købesum tilbagebetalt.
Uenighed om tilbagekøb og oplysningspligt
Den erhvervsdrivende tilbød kun at tage komfuret retur mod en reduktion på 20% af købesummen. Dette fradrag skulle dække omkostninger til kørsel og forventet tab ved gensalg af komfuret til en nedsat pris. Virksomheden argumenterede for, at forbrugeren havde modtaget det aftalte komfur og desuden havde fået tilsendt brochuremateriale med oplysninger om installationskravene. Forbrugeren bestred dog at have modtaget disse oplysninger forud for købet og indbragte sagen for Forbrugerklagenævnet.
Sagkyndig udtalelse om tekniske krav
Under sagens behandling udtalte Forbrugerklagenævnets sagkyndige, at det kun inden for de seneste 2-3 år var blevet almindeligt, at keramiske komfurer udelukkende kunne anvendes med 3 faser. Det blev fremhævet, at mange ældre boliger, især lejligheder opført før 1970, fortsat kun har 2 faser installeret. Den sagkyndige vurderede, at den erhvervsdrivende som professionel part burde være bekendt med denne problematik, mens en forbruger ikke kan forventes at besidde den nødvendige tekniske viden herom.
Forbrugerklagenævnet fastslog, at den erhvervsdrivende ikke havde godtgjort, at forbrugeren var blevet informeret om komfurets installationskrav forud for købsaftalens indgåelse. Det fremgik, at brochuremateriale med disse oplysninger først blev fremsendt efter, at det var konstateret, at komfuret ikke kunne installeres. Nævnet lagde til grund, at parterne ikke havde drøftet tilslutningskravene ved købet i juli 2004, og at forbrugeren derfor ikke var klar over, at komfuret ikke kunne tilsluttes de eksisterende installationer.
Mangelfuld oplysning og væsentlighed
Med henvisning til den sagkyndiges udtalelse om, at 3-fasede komfurer er en nyere udvikling, fandt nævnet, at det påhvilede den erhvervsdrivende som den professionelle part at oplyse forbrugeren om komfurets specifikke tilslutningskrav, herunder behovet for 3 faser, forud for købet. Da denne oplysningspligt ikke var opfyldt, ansås komfuret for at være behæftet med en mangel i henhold til Købeloven § 76, stk. 1, nr. 3. Nævnet vurderede, at manglen var væsentlig.
Afgørelse og tilbagebetaling
Som følge af den væsentlige mangel fandt Forbrugerklagenævnet, at forbrugeren var berettiget til at hæve købet i medfør af Købeloven § 78, stk. 1, nr. 4 og få den fulde købesum tilbagebetalt. Den erhvervsdrivende var derfor ikke berettiget til at fradrage de 20% af købesummen, svarende til 2.259 kr., ved tilbagetagelsen af komfuret. Den erhvervsdrivende blev pålagt at tilbagebetale 2.259 kr. til forbrugeren med tillæg af renter.
Lignende afgørelser