Mangelfulde sko repareret: Afslag på omlevering og ophævelse
Dato
31. december 2002
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Tøj, sko, tekstil og skind
Højdepunkt
Løse hæle på sko Løse hæle på sko. Da sælgeren inden rimelig tid havde afhjulpet
En forbruger købte et par kraftige sko. Under en forretningsrejse faldt gummihælene af, hvorefter forbrugeren foretog en nødtørftig limning og fortsatte med at bruge skoene.
Da forbrugeren var kommet hjem, reklamerede han til forretningen, som udførte en fagmæssig limning af hælene. Forbrugeren krævede herefter omlevering af skoene eller ophævelse af købet, hvilket den erhvervsdrivende afviste.
Sagen blev herefter forelagt Forbrugerklagenævnet. Nævnet bemærkede indledningsvis, at købet var sket efter 1. januar 2002, og sagen skulle derfor bedømmes efter de nye regler om forbrugerkøb i Købeloven.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse efter en grundig gennemgang af sagen, herunder en sagkyndig besigtigelse af skoene.
Nævnets konstateringer og vurdering af mangel
Nævnet kunne efter besigtigelsen ikke konstatere tegn på, at hælene sad løse på en måde, der ville medføre, at de faldt af igen. Det blev konstateret, at hælene var limet, og at der var en mindre mørk plet på venstre skos yderside. Den sagkyndige vurderede, at limningen var udført fagmæssigt korrekt og forventedes at kunne holde.
Da det ikke var bestridt, at hælene oprindeligt var faldet af, anså nævnet det for godtgjort, at dette skyldtes utilstrækkelig holdbarhed ved den oprindelige limning. Dette blev tilskrevet forhold i forbindelse med fabrikationen af skoene. Skoene var derfor behæftet med en mangel i henhold til Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4. Manglen blev dog anset for udbedret ved den udførte afhjælpning.
Forbrugerens ret til omlevering eller ophævelse
Nævnet henviste til Købeloven § 78, stk. 3, som giver sælgeren ret til at tilbyde afhjælpning eller omlevering, selvom køberen som udgangspunkt har valgret. Denne valgret er dog begrænset, hvis den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger, jf. Købeloven § 78, stk. 2. Bevisbyrden for dette ligger hos sælgeren.
Nævnet lagde til grund, at forbrugeren efter konstatering af manglen selv havde forsøgt at lime skoene, hvilket resulterede i skade. Desuden fortsatte forbrugeren med at bruge skoene. Da forbrugeren ikke kunne tilbagegive skoene i væsentlig samme stand, fandt nævnet, at den erhvervsdrivende ikke havde pligt til at tilbyde omlevering, jf. princippet i Købeloven § 57.
Afgørelse
Da den erhvervsdrivende havde afhjulpet manglen på tilfredsstillende vis inden for rimelig tid efter forbrugerens reklamation, kunne forbrugerens krav om omlevering eller ophævelse af købet ikke imødekommes.
Lignende afgørelser