Command Palette

Search for a command to run...

Teleudbyder dømt for manglende varsling af prisstigning på SMS-beskeder i udlandet

Dato

31. december 2003

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Teleudbyder varslede ikke prisstigning, 2003 En teleudbyder kunne ikke opkræve betaling

En forbruger, der skulle opholde sig i udlandet, fik af sin teleudbyder oplyst, at afsendelse af SMS-beskeder via en af udbyderens lokale samarbejdspartnere ville være gratis. Denne information blev givet telefonisk i november 2001.

Efter kort tids ophold i udlandet modtog forbrugeren imidlertid fakturaer, hvoraf det fremgik, at en SMS-besked nu kostede 2,60 kr. Forbrugeren blev først opmærksom på denne prisændring den 26. februar 2002, selvom gebyret var indført pr. 4. februar 2002.

Forbrugeren klagede til teleudbyderen over de opkrævede gebyrer, idet der ikke var modtaget besked om prisændringen. Teleudbyderen fastholdt dog kravet med den begrundelse, at forbrugeren selv burde have søgt information om eventuelle ændringer i vilkårene. Som følge heraf indbragte forbrugeren sagen for Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet fastslog, at der mellem forbrugeren og teleudbyderen bestod et løbende kontraktforhold. Ifølge almindelige aftaleretlige regler kan ændringer i priser eller aftalevilkår, der er til ugunst for den ene part, som udgangspunkt kun ske med et varsel, der mindst svarer til opsigelsesvarslet i kontraktforholdet.

Varslingskrav for prisændringer

Nævnet henviste til Bekendtgørelse om udbud af elektroniske kommunikationsnet og –tjenester § 7 (dagældende bekendtgørelse nr. 666 af 10. juli 2003) og den dagældende Bekendtgørelse om udbud af elektroniske kommunikationsnet og –tjenester § 10 (dagældende bekendtgørelse nr. 1169 af 15. december 2000). Disse bestemmelser kræver, at udbydere af offentlige telenet eller teletjenester til slutbrugere skal informere om ændringer i priser og vilkår med et varsel, der som minimum svarer til opsigelsesvarslet i aftalen med tillæg af 14 dage. Ændringer af rent begunstigende karakter kan dog gennemføres uden forudgående varsel.

Forbrugerens berettigede forventning

Det blev anerkendt, at forbrugerens telefonforbrug i udlandet blev faktureret af teleudbyderen, som samarbejdede med udenlandske selskaber. Teleudbyderen havde ikke bestridt, at forbrugeren i november 2001 telefonisk var blevet oplyst, at afsendelse af SMS-beskeder via samarbejdspartneren var gratis. Forbrugeren var derfor berettiget til at indrette sig på dette prisvilkår.

Afgørelse

Da prisvilkåret kun kunne ændres med et varsel, der mindst svarede til opsigelsesvarslet, og forbrugeren først blev klar over gebyret på 2,60 kr. pr. SMS den 26. februar 2002, kunne teleudbyderen ikke afkræve betaling for de SMS-beskeder, der var faktureret på fakturaerne af 10. februar 2002 og 10. marts 2002.

Lignende afgørelser