Manglende vejledning om softwareinstallation ved skift til ADSL-forbindelse
Dato
31. december 2003
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Manglende vejledning til ADSL gav forbruger lavere regning Et teleselskabs krav om
Lovreferencer
En forbruger klagede til Forbrugerklagenævnet over en uventet høj internetregning, der skyldtes en misforståelse ved skift fra ISDN- til ADSL-forbindelse.
Baggrund for klagen
I maj 2001 ønskede klageren at ændre sin eksisterende ISDN-forbindelse, hvor internetforbruget blev afregnet efter forbrug, til en ADSL-forbindelse med et fast kvartalsabonnement på 1.197 kr., der tillod fri internettilkobling.
Installation og misforståelse
En montør fra den indklagede virksomhed installerede de nødvendige fysiske komponenter til ADSL-opkoblingen på klagerens adresse. Virksomheden anførte, at det herefter var klagerens eget ansvar at installere den nødvendige software på sin pc. Klageren var imidlertid ikke klar over dette og antog fejlagtigt, at ADSL-forbindelsen var fuldt funktionel efter montørens besøg. I tillid hertil lod klageren sin internettilslutning være aktiv næsten konstant.
Konsekvens af fejlen
Da klagerens pc fortsat var tilkoblet internettet via den gamle ISDN-forbindelse, resulterede dette i en faktura på 9.301,51 kr. for internetforbrug, hvilket var markant højere end det forventede ADSL-abonnement.
Forbrugerklagenævnet fandt, at den indklagede virksomhed havde en særlig vejledningspligt over for forbrugere, der skifter abonnementstype, især når det involverer tekniske opsætninger, som forbrugeren ikke nødvendigvis er fortrolig med.
Nævnets vurdering af vejledningspligt
Nævnet fastslog, at virksomheden burde have vejledt klageren om, at det udover den fysiske installation også var nødvendigt at installere den relevante software på pc’en. Virksomheden havde ikke godtgjort at have opfyldt denne vejledningspligt.
Afgørelse om betalingskrav
Da den manglende softwareinstallation ikke burde komme klageren til skade, skulle klageren stilles, som om internetforbruget var sket via ADSL-abonnementet og dermed dækket af dennes betaling for dette abonnement. Nævnet nedsatte derfor den indklagede virksomheds betalingskrav i medfør af Aftaleloven § 38 c, jf. Aftaleloven § 36, således at klageren blev fritaget for at betale for de opkald til internettet, der var faktureret via ISDN-forbindelsen efter ADSL-installationen.
Lignende afgørelser