Forbrugerklagenævnet: Manglende oplysning om fortrydelsesret ved fjernsalg af domænereservation
Dato
31. december 2002
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Øvrige
Højdepunkt
Oplysningspligt ved fjernsalg Forbrugerens bestilling via internettet omfattede reservation
En forbruger reserverede et domænenavn via internettet, idet han forstod, at reservationen var gratis. Efterfølgende modtog forbrugeren en regning på 2.256,91 kr. fra den erhvervsdrivende for oprettelse af domænenavn og vederlag for reservation. Den erhvervsdrivende forklarede, at bestillingen også omfattede en oprettelse af domænenavnet, da forbrugeren ikke ønskede et webhotel. Sagen blev indbragt for Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at forbrugeren havde bestilt en "Reservation" via den erhvervsdrivendes hjemmeside. Ifølge den prisliste, forbrugeren havde klikket på, var både oprettelse og vedligeholdelse af den bestilte reservation angivet som gratis. Hverken den elektroniske opsummering efter bestillingen eller den skriftlige bekræftelse indeholdt prisoplysninger.
Manglende klarhed i aftalegrundlaget
Nævnet fandt, at forbrugeren ikke med rimelighed kunne forvente, at aftalen ud over den vederlagsfri reservation også omfattede en domæneoprettelse til 2.000 kr. samt et løbende vederlag.
Fjernsalg og oplysningspligt
Den erhvervsdrivendes aktivitet blev karakteriseret som "fjernsalg" i henhold til Lov om visse forbrugeraftaler § 10 a, da reservationen af domænenavnet skete med henblik på privat anvendelse. Aftalen var derfor omfattet af forbrugeraftalelovens regler om fjernsalg, herunder bestemmelser om fortrydelsesret og den erhvervsdrivendes oplysningspligt, jf. Forbrugeraftaleloven § 11 og Forbrugeraftaleloven § 12.
Nævnet konstaterede, at forbrugeren ikke var blevet informeret om sin fortrydelsesret, herunder at iværksættelse af ydelsen kunne medføre afkald på denne ret. Desuden levede den erhvervsdrivendes prisinformationer ikke op til kravet om at være klare, tydelige og forståelige.
Afgørelse
På baggrund heraf fandt nævnet, at forbrugeren ikke var forpligtet til at betale den fremsendte regning, da den omfattede ydelser, som forbrugeren efter nævnets opfattelse ikke havde bestilt.
Lignende afgørelser