Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger kan hæve køb af mobiltelefon grundet gentagen mangel

Dato

31. december 2002

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Erhvervsdrivende forpligtet til at lade forbruger hæve et køb En forbruger krævede

Få måneder efter købet af en mobiltelefon oplevede en forbruger, at displayet holdt op med at virke. Den erhvervsdrivende foretog en vederlagsfri reparation af telefonen.

Gentagen mangel og krav om ophævelse

Efter cirka to måneder opstod den samme fejl med displayet igen. Forbrugeren krævede herefter købet ophævet. Den erhvervsdrivende afviste kravet og reparerede telefonen på ny, trods forbrugerens protest, med den begrundelse, at telefonen ikke længere var mangelfuld.

Indbringelse for Forbrugerklagenævnet

Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet, som skulle vurdere, om forbrugeren var berettiget til at hæve købet.

Forbrugerklagenævnet fandt, at reklamationen vedrørte en væsentlig mangel, som i udgangspunktet berettigede forbrugeren til at hæve købet i medfør af Købeloven § 78, stk. 1, nr. 4.

Sælgers pligt til at tilbyde valgmuligheder

Nævnet påpegede, at selvom sælgeren kan afskære købers hævebeføjelse ved at tilbyde afhjælpning eller omlevering, skal sælgeren give køberen valget mellem disse to beføjelser, jf. Købeloven § 78, stk. 3. Den erhvervsdrivende havde i dette tilfælde kun tilbudt afhjælpning og havde ikke godtgjort, at omlevering ville være umulig eller påføre uforholdsmæssige omkostninger. Derfor var den erhvervsdrivendes tilbud om afhjælpning ikke tilstrækkeligt til at afskære forbrugerens ret til at hæve købet.

Gentagne afhjælpningsforsøg

Derudover lagde nævnet vægt på, at der var tale om den samme mangel, som den erhvervsdrivende allerede én gang havde haft mulighed for at afhjælpe. Dette betød, at den erhvervsdrivende ikke kunne anses for at have afhjulpet manglen inden for rimelig tid og uden væsentlig ulempe for forbrugeren. Forbrugerens krav om købets ophævelse kunne derfor også støttes på Købeloven § 78, stk. 4.

Afgørelse

Da den erhvervsdrivende havde fået telefonen udleveret, havde forbrugeren krav på at få købesummen tilbagebetalt i henhold til Købeloven § 57.

Lignende afgørelser