Teleudbyder krævede betaling efter opsigelse af abonnement grundet manglende registrering af opsigelsen
Dato
31. december 2002
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Manglende effektuering af opsigelse Manglende effektuering af opsigelse. Forbrugeren
En forbruger opsagde sit 1010-abonnement hos en teleudbyder i slutningen af 1999. På trods af opsigelsen modtog forbrugeren efterfølgende regninger for opkald foretaget via udbyderens netværk. Teleudbyderen fastholdt kravet om betaling med den begrundelse, at der var foretaget gentagne opkald til det samme nummer, hvilket ifølge udbyderen indikerede, at nummeret måtte være indkodet i forbrugerens telefon, og at forbrugeren derfor burde have været opmærksom på det fortsatte forbrug.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen og lagde flere forhold til grund for sin vurdering. Nævnet fandt, at forbrugerens 1010-aftale var opsagt i slutningen af 1999. Det blev også fastslået, at teleudbyderen havde begået en fejl, idet aftalen ikke var blevet korrekt lukket ned i deres system, hvilket muliggjorde fortsatte opkald via udbyderens netværk efter opsigelsen. Endvidere bemærkede nævnet, at udbyderen først opkrævede det omtvistede beløb to år efter aftalens opsigelse.
Forbrugerens gode tro
Nævnet vurderede, at det ikke var godtgjort, at forbrugeren vidste eller burde have vidst, at der fortsat blev foretaget opkald via teleudbyderens netværk fra forbrugerens telefon. Da teleudbyderen heller ikke havde dokumenteret at have underrettet forbrugeren om det fortsatte forbrug, lagde nævnet til grund, at forbrugeren var i god tro om forholdet.
Afgørelse om betalingspligt
Da telefonsamtalerne via 1010-servicen fandt sted efter aftalens ophør, og da det ikke var godtgjort, at forbrugeren på anden måde hæftede for det stedfundne samtaleforbrug, fandt Forbrugerklagenævnet, at teleudbyderen ikke var berettiget til at opkræve forbrugeren noget beløb vedrørende 1010-servicen for tiden efter opsigelsen.
Lignende afgørelser