Forbrugerklagenævnet fritager forbruger for betaling af forældet telefonregning grundet udbyderens faktureringsfejl
Dato
31. december 2002
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Krav på efterbetaling bortfaldet Forsinket opkrævning af betaling for telefonforbrug
En forbruger modtog i februar 2001 en regning fra sin udbyder for telefonforbrug, der havde fundet sted i perioden marts til september 2000. Forbrugeren havde løbende modtaget og betalt fakturaer for sit forbrug i den pågældende periode og nægtede derfor at betale den forsinkede regning, da forbruget lå mere end fem måneder tilbage i tid. Da udbyderen fastholdt kravet på 3.176,61 kr. inkl. moms, blev sagen indbragt for Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at forbrugeren havde foretaget de omstridte telefonopkald i perioden marts til september 2000, og at beløbet på 3.176,61 kr. ikke tidligere var blevet faktureret.
Årsag til manglende opkrævning
Nævnet fastslog, at den manglende opkrævning skyldtes en fejl i udbyderens faktureringssystem. På trods af denne fejl var forbrugeren løbende blevet faktureret og havde betalt de fremsendte regninger.
Forbrugerens berettigede forventning
Forbrugerklagenævnet fandt, at forbrugeren med rette måtte have indrettet sig på at have betalt, hvad hun skyldte, idet hun løbende modtog og betalte fakturaer for sit forbrug.
Udbyderens ansvar
Nævnet bemærkede, at udbyderen ved udsendelsen af fakturaer burde have været klar over, at der forelå problemer med faktureringen. Udbyderen burde have gjort sine kunder opmærksom på fejlen og rettet den inden rimelig tid, så snart den blev opdaget, hvis de fortsat ønskede at gøre krav gældende.
Afgørelse
På baggrund af sagens omstændigheder fritog Forbrugerklagenævnet forbrugeren for betaling af de 3.176,61 kr. for samtaler ført i perioden 17. marts til 8. september 2000.
Lignende afgørelser