Command Palette

Search for a command to run...

Omregning af supplement til brøkdelspension efter Aktivlovens § 27a – Virkningsdato

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Omregning, Supplerende kontanthjælp

Lovreferencer:

En borger var tilkendt brøkdelspension fra 1. maj 2004. Kommunen traf afgørelse om, at forhøjelse af supplement til brøkdelspension skulle ske med virkning fra 1. maj 2005. Dette skete på baggrund af Ankestyrelsens SM A-8-05, som blev udsendt i april 2005.

Det sociale nævn ændrede kommunens afgørelse og fandt, at omregningen af supplementet skulle ske med virkning fra 1. maj 2004. Nævnet begrundede dette med, at Aktivlovens § 27a var indsat i loven pr. 1. januar 2003, og at SM A-8-05 fastlagde retsanvendelsen af bestemmelsen med virkning fra ikrafttrædelsestidspunktet.

Kommunen klagede over nævnets afgørelse. Kommunen mente, at SM A-8-05 fastlagde fortolkningen af et uklart lovområde, og at kommunen derfor kun var forpligtet til at regulere støtten tilbage til 1. maj 2005, hvor afgørelsen forelå.

Sagen blev behandlet i principielt møde for at afklare, om SM A-8-05 alene havde retskraft for fremtiden, eller om den kunne bruges med tilbagevirkende kraft.

Ankestyrelsen tiltrådte nævnets afgørelse. Omregningen af borgerens supplement til førtidspension efter Aktivloven § 27a skulle ske med virkning fra 1. maj 2004.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen fastslog, at omregning af hjælp efter Aktivloven § 27a til pensionister, der modtog brøkdelspension, tidligst kunne ske med virkning fra 1. januar 2003, hvor bestemmelsen blev indsat i loven.

Ankestyrelsen lagde til grund, at SM A-8-05 blev udsendt, fordi nævnets tidligere afgørelse var i strid med gældende ret, som den var meldt ud den 1. januar 2003 ved vedtagelse af Aktivloven § 27a. SM A-8-05 var således ikke udtryk for en ny fortolkning af reglen, men en fastlæggelse af retsanvendelsen, som den havde været gældende siden 1. januar 2003.

Det fremgik af ordlyden af Aktivloven § 27a, at hjælpen pr. måned højst kunne udgøre det beløb, der ville kunne udbetales, hvis ansøgeren havde været berettiget til fuld førtidspension. Den supplerende hjælp svarede derfor til forskellen mellem en fuld førtidspension og den udbetalte brøkdelspension, dog med fradrag fra anden indtægt. Dette betød, at kommunen havde pligt til at regulere borgerens hjælp efter Aktivloven § 27a fra tidspunktet for tilkendelsen af førtidspension den 1. maj 2004.

Lignende afgørelser