Afslag på fleksjob i udlandet for grænsearbejder
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Eu, Fleksjob, Udland, Grænsearbejder
En uddannet lærer blev i 2001 ramt af sygdom, der medførte betydelig træthed og nedsatte fysiske og mentale ressourcer. I juni 2004 godkendte kommunen ansøger til fleksjob, men afslog at oprette fleksjobbet ved en dansk skole syd for grænsen, som ansøger selv havde fundet.
Ansøger klagede og argumenterede for, at det burde være simpelt at omregne tilskuddet til euro og overføre det, især da de danske skoler syd for grænsen allerede modtog støtte fra den danske stat. Det sociale nævn stadfæstede kommunens afgørelse. Nævnet henviste til, at reglerne om fleksjob kun fandt anvendelse i Danmark, og at løn- og arbejdsforhold skulle fastsættes efter danske overenskomster.
Ankestyrelsen fastslog, at danske kommuner ikke kan oprette fleksjob i udlandet. Ansøger kunne derfor ikke få godkendt et fleksjob ved en dansk skole syd for grænsen.
Begrundelse for afgørelsen
Afgørelsen blev truffet med henvisning til flere punkter:
- Ifølge Forordning 1612/68 om arbejdskraftens frie bevægelighed artikel 1, stk. 1 giver retten til at tage beskæftigelse i en anden medlemsstat kun adgang i overensstemmelse med det pågældende lands egne regler. Bestemmelsen omfatter ikke tilfælde, hvor beskæftigelsen forudsætter støtte fra danske myndigheder.
- Ansøger ville som dansk statsborger med bopæl i Danmark blive omfattet af reglerne for grænsearbejdere, hvis han tog beskæftigelse i Tyskland. Dette gjaldt uanset, at de danske skoler syd for grænsen modtog særlig støtte fra Danmark.
- En "grænsearbejder" er defineret i de indledende bemærkninger til Forordning nr. 1408/71 som en person, der arbejder i én medlemsstat, men bor i en anden og vender tilbage dagligt eller ugentligt.
- Forordning nr. 1408/71 artikel 4 omfatter ydelser ved sygdom og invaliditet, herunder ydelser til bevarelse eller forbedring af erhvervsevnen. Ifølge Forordning nr. 1408/71 artikel 13, stk. 1 kan en ansøger kun være omfattet af lovgivningen i én medlemsstat for disse ydelser.
- Forordning nr. 1408/71 artikel 13, stk. 2a fastslår, at en person med lønnet beskæftigelse i en medlemsstat er omfattet af denne stats lovgivning.
- Dette betød, at ansøger som grænsearbejder ville blive omfattet af de tyske regler for sociale sikringsydelser, herunder ydelser til erhvervsevne, og dermed miste retten til fleksjob efter danske regler.
- Beregning af tilskud i forbindelse med fleksjob skal desuden ske i forhold til danske overenskomster, jf. Aktivloven § 71, stk. 3 og Aktivloven § 72, stk. 1.
- En dansk kommune har derfor ikke mulighed for at oprette fleksjob på en arbejdsplads beliggende uden for Danmark.
Lignende afgørelser